Kasa fiskalna w esklepie_Shoper

Wielu nowych właścicieli sklepów internetowych przeciera oczy z niedowierzania, kiedy dowiaduje się, że musi nie tylko nabyć kasę fiskalną, ale także poddać ją procesowi fiskalizacji. O programie do wydruku paragonów i wystawianiu faktur nie wspominając.

Czy jest mi potrzebna kasa fiskalna? No właśnie, dobre pytanie. Pisaliśmy już o tym w naszym krótkim przewodniku „po sklepie internetowym w 10 krokach”. Ale choć literatury na ten temat nie brakuje też na innych stronach poświęconych e-commerce, temat fiskalizacji wciąż pozostaje dla wielu nowych właścicieli e-sklepów, wielką niewiadomą. Bo co, jeśli mam mały sklepik, który dopiero się rozkręca? Albo jak się mają opinie dostępne w internecie, z których wynika, że nie każdy musi kasę fiskalną kupować?

Rzeczywiście, przepisów obowiązujących w tej kwestii jest kilka. Podstawą jest jednak art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że „podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych, nieprowadzący działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących”. Generalnie rzecz więc biorąc, kasę musi mieć każdy sklep. A już zwłaszcza ten, który oferuje chociaż jeden z następujących towarów (za ustawą o VAT): sprzęt radiowy, telewizyjny i telekomunikacyjny, sprzęt fotograficzny (z wyłączeniem części i akcesoriów fotograficznych), gazu płynny, części samochodowe, wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, alkohol i papierosy, oprogramowanie i muzykę zapisane na nośnikach fizycznych (płyty DVD, CD, pamięć flash).

Oczywiście, są odstępstwa od tych reguł. Zwolniona z powyższego obowiązku jest m.in. sprzedaż plików elektronicznych udostępnianych przez internet, w tym zwłaszcza e-booków, gier, filmów, muzyki oraz oprogramowania. Rozporządzenie z 29 listopada 2012 roku informuje również, że z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. „podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł”.
To samo rozporządzenie, tyle że w treści dostępnej w załączniku mówi, że z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., zwolniona jest „dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)”.

Zwolnienie w tym zakresie obejmuje zatem sprzedaż wysyłkową z e-sklepu i za towary, które zostały nabyte w drodze zapłaty na konto bankowe sprzedawcy. I kiedy sprzedający posiada odpowiednio prowadzoną ewidencję, z której jasno wynika kto jest, kiedy i czego nabywcą.
Co jednak wtedy, gdy towar sprzedajmy w naszym sklepie za pobraniem? I w tym wypadku możemy zostać zwolnieni z obowiązku posiadania kasy fiskalnej – o ile tylko w transakcji uczestniczy jeszcze pośrednik, czyli na przykład firma kurierska, pobierająca od kupującego opłatę z tytułu pobrania, a następnie rozliczająca się ze sprzedawcą na drodze bankowych transakcji bezgotówkowych.

Warto w tym miejscu zwrócić jednak uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze, przywołane wcześniej „20 tysięcy złotych” to pułap, który dla już nieźle radzącego sobie e-biznesu zdecydowanie będzie trudny do utrzymania. Druga sprawa – „31 grudnia 2016 roku”. W chwili pisania tego materiału wciąż nie pojawiło się nowe rozporządzenie, które przedłużałoby okres ewentualnego zwolnienia z obowiązku, o którym tutaj mowa. Dlatego nabycie kasy fiskalnej i jej rejestracji w e-sklepie może wkrótce dotyczyć również podmiotów, odnoszących obroty mniejsze niż 20 tysięcy złotych i innych, które do tej pory jednak korzystały z urzędowego uprzywilejowania.

A samo nabycie kasy fiskalnej sprawy nie rozwiązuje. Trzeba ten fakt jeszcze zgłosić naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy. Można to zrobić przed lub po (ale w terminie do 7 dni) fiskalizacji, którą przeprowadza serwisant kas. „Ponadto, w tym samym terminie (7 dni od dnia dokonania fiskalizacji kasy), podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis kas (podmiot dokonujący fiskalizacji) powinien dokonać zgłoszenia danych dotyczących kasy do naczelnika urzędu skarbowego, właściwego dla przedsiębiorcy (podatnika) obowiązanego do prowadzenia ewidencji” (za procedurą opisaną na stronie biznes.gov.pl). I tak, od tej pory można już paragony drukować (oraz pomyśleć o zwrocie kosztów nabycia kasy – prawodawca przewidział zwrot 90% jej ceny zakupu bez podatku, nie więcej jednak niż 700 zł – warto poszukać o tym informacji w internetowych poradnikach dla przedsiębiorców).

Czy to już jednak wszystko? Nie do końca. Trzeba pamiętać, że prowadząc sklep internetowy przyjdzie nam nie tylko drukować paragony (pamiętajmy o konieczności ich przechowywania w celach skarbowych!) – do tego najlepiej użyć takiej aplikacji, jak Fiskalizator – czyli najprostszego sposobu na paragon fiskalny, ale i zapewne wystawiać na ich podstawie faktury. A w tym wypadku warto skorzystać z dostępnych na rynku e-commerce programów do fakturowania – takich jak Favato, który pozostaje najbardziej konkurencyjnym spośród nich. Favato pomoże zarówno w wystawieniu faktury VAT (wszystkie rodzaje), jak i usprawni pracę nie-VATowców, a nawet obsługę magazynu i przede wszystkim ewidencję sprzedaży.
Tę ostatnią można jeszcze wspomóc integrując sklep z systemem ERP – który upraszcza proces księgowo-rachunkowy w firmie. Wykorzystując np. moduł księgi podatkowej takiego systemu, możemy ułatwić sobie proces rozliczeń z fiskusem, albo prowadzenia pełnej ewidencji VAT.

Do wyboru jest wiele elastycznych i dostosowanych do każdego rodzaju e-przedsiębiorstwa rozwiązań. W Shoper chętnie pomagamy wybrać to właściwe, wystarczy tylko do nas napisać – [email protected].