blog

Uciekasz z Facebooka, bo coraz większy na nim tłum? Czym prędzej zawróć. I jeśli prowadzisz sklep internetowy, nie obrażaj się też na inne portale społecznościowe, ale zacznij wreszcie dzięki nim zarabiać.

Portal społecznościowy, czyli co?

W skrócie – najpopularniejsze miejsca do spędzania czasu w internecie. Dla jednych miejsca pracy, dla innych źródło rozrywki. Albo jedno i drugie. W ciągu ostatnich lat Facebook i Twitter zastąpiły ludziom czytanie gazet i oglądanie telewizji, a Instagram stał się globalnym albumem ze zdjęciami i urywkami ze swojego życia. Kiedyś były to miejsce głównie rozrywkowe, dziś już bardziej biznesowe, gdzie swoje konta mają największe marki świata, gdzie prowadzi się szeroko zakrojone działania reklamowe. Jeszcze dziesięć lat temu posiadanie firmowego konta na Facebooku było ciekawostką – dzisiaj koniecznością. I odnosi się to zwłaszcza do firm sprzedających przez internet.

Konto firmowe na Facebooku – jak je robić dobrze

Social media nie boli, social media nie gryzie. Jedyne, czego portale społecznościowe potrzebują, to twój czas i zaangażowanie – przy umiejętnym korzystaniu, niepotrzebne ci będą nawet większe nakłady finansowe. Lajkowanie (na Facebooku), ćwierkanie (na Twitterze) i pstrykanie (na Instagramie) jest i darmowe, i nieskomplikowane, a możliwości – niemal nieograniczone. I to nie tylko z perspektywy największych rynkowych gigantów. Na starcie w social media wszyscy są równi, wielkość każdej strony mierzona jest popularnością – a o tą trzeba walczyć najlepszymi pomysłami na promocję swoich produktów i treści. Co też da się zrobić.

Facebook to portal społecznościowy, w którym ludzie wymieniają się linkami do innych serwisów, komentują swoje wpisy i zdjęcia, wrzucają filmy. Warto więc go wykorzystać jako źródło najważniejszych informacji o twojej firmie. Zakładając konto firmowe na Facebooku powinieneś przede wszystkim inspirować internautów, edukować ich w obszarze twojej branży (ale nie tylko – tematy pokrewne też mogą być przydatne), rozwijać ich zainteresowania oraz budować bliskie, wzajemne relacji.

Jasne, wciąż będziesz im coś sprzedawać, ale nie koncentruj się wyłącznie na linkach sprzedażowych i płatnych, szablonowych kampaniach – podejdź do usera kontekstowo. Podsuń mu jakąś inspirację, którą ten będzie mógł wykorzystać w swoim codziennym życiu, doradź w przydatny sposób, sprzedaj jakąś barwną (ale prawdziwą) historię i zmuś go do działania (akcja konkursowa z wykorzystaniem aktywności usera jest tylko jednym przykładem). Z badań wynika, że trzy czwarte kliknięć na Facebooku to kliknięcia w materiały foto i wideo. I na tym powinieneś się skupić. Nie zaniedbuj oczywiście słowa pisanego – opisy twoich produktów muszą być jak najpełniejsze i jak najatrakcyjniejsze. Muszą przyciągać i zachęcać do działania – komentowania, podawania dalej i kupowania. Ale trzeba też pamiętać, że suchy tekst rzadko się obroni. Postaw więc na magnetyzujące zdjęcia i ciekawe klipy wideo. Fani klikną „lubię to”, zobaczysz.

 

Co najpierw? Sprzedaż czy edukacja na Facebooku?

Masz już konto firmowe na Facebooku? Dobrze. Wrzuć tam kilka postów o swojej firmie – opisz jej misję, dodaj atrakcyjne zdjęcia, np. sprzedawanych produktów, daj ludziom poczuć, że stoi za tobą i za twoim sklepem jakaś historia. Obowiązkowo dodaj link do strony sklepu internetowego i zacznij ludzi inspirować do zakupów. Podpowiadaj, co zyskają kupując u ciebie. Jakie twoje produkty mają właściwości, jakie dają ludziom korzyści. Pamiętaj o emocjach – to one się sprzedają.

Przy korzystaniu z mediów społecznościowych wielu prowadzących tam konta firmowe liczy na szybki zarobek. Że skoro ruszamy już z fanpagem na Facebooku, to po tygodniu będziemy znacznie bogatsi. I to realnie bogatsi, bo nie tylko w setki i tysiące lajków, ale przede wszystkim w pieniądze. OK, pieniądze da się zarobić, ale nie traktuj portali społecznościowych tylko jak słupy ogłoszeniowe. Ludzie to wyczują. W pierwszej kolejności postaw na informacje, dzielenie się wiedzą i inspirujący marketing. Kiedy już o to zadbasz, wtedy włącz wyższy bieg i zacznij wykorzystywać działania reklamowe, jakie dają ci Facebook czy Instagram.

Marketing na Facebooku i Instagramie

Niezależnie od tego, co oferujesz, na pewno da się to sprzedać w social mediach. Ale twój, nawet najlepszy produkt, potrzebuje odpowiedniego podejścia i opakowania – musisz go umiejętnie ludziom podsunąć nie raz, ani dwa, ale podsuwać im go sukcesywnie i konsekwentnie, by mieli przez cały czas poczucie, że twój sklep nie jest jednosezonową atrakcją, a już na pewno wymysłem jakiejś agencji reklamowej.

Polacy coraz chętniej korzystają z możliwości, jakie oferują im media społecznościowe. Najpopularniejszy jest wciąż Facebook, ale sprzedawcy internetowi są też na Instagramie, wchodzą też na TikToka. Każdy z tych portali społecznościowych jest inny, ale wszystkie można wykorzystać w tym samym celu: zwiększenia zainteresowania swoim sklepem i produktem, przyciągnięcia większej liczby użytkowników na twoją stronę oraz zwiększenia sprzedaży.

 

Dowiedz się, jak założyć sklep na Facebooku
Jak wykorzystać Instagram do sprzedaży

 

Będąc już na Facebooku i korzystając z jego opcji reklamowych, mamy możliwość kierowania reklam nie tylko do użytkowników, którzy byli już w naszym sklepie, ale również do im podobnych. Dzięki temu docieramy do grona nowych osób, które oczywiście mogą dokonać zakupu, ale wystarczy też, że przejdą tylko na stronę naszego sklepu, a narzędzia facebookowe zaczną zbiera dane o nich do dalszego reklamowania. Takim oto sposobem zbudujesz większe zasięgi dla swojego sklepu.

Przy wyborze odbiorców można bazować na lokalizacji użytkowników i danych demograficznych, można też korzystać z opcji „wykluczania” – np. po to, by wykluczyć z grona odbiorców osoby, które już kupiły jakiś produkt ze sklepowego zestawu. Słowem – wszystko zależy od tego, do jakich klientów chcesz trafić i co chcesz im sprzedać.

Konto firmowe na Instagramie

Instagram, jak każdy inny portal społecznościowy, dostępny jest na wszystkich urządzeniach, na których przegląda się internet. Ale tym się różni na przykład od Facebooka, że najlepiej instagramowe treści wyglądają na smartfonach i tabletach, nie komputerach stacjonarnych. Instagram jest serwisem dedykowanym zdjęciom, hasztagom i krótkim filmom wideo – do szybkiego, mobilnego przeglądania. Taki też content powinieneś tam udostępniać. Ładne fotografie i atrakcyjne klipy wideo to to, co powinno posiadać twoje konto firmowe na Instagramie. Twój profil ma się chcieć oglądać, przewijać i ciągle do niego wracać – o to właśnie w tym chodzi. Instagram to rozrywka dla oczu. Najważniejsza jest autentyczność i atrakcyjne treści. Oraz dobra komunikacja z użytkownikami.

Kampanie reklamowe social media

Każdy, kto prowadzi działania firmowe na Facebooku czy Instagramie, może samodzielnie podjąć się też prowadzenia reklam. Ale jeśli brakuje ci do tego wiedzy i czasu – śmiało skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów. Jako właściciel sklepu internetowego Shoper możesz np. zlecić nam kampanie reklamową w social mediach – nie musisz szukać od tego specjalnej agencji, wszystko odbywa się w obrębie jednej platformy, a twoje działania reklamową poprowadzą specjaliści odznaczeni m.in. statusem Facebook Marketing Partner for Commerce.

Tutaj dowiesz się wszystkiego o reklamach prowadzonych dla naszych klientów na Facebooku oraz Instagramie.