Nowe wymogi informacyjne w sklepie internetowym – cz. 2 z 3

Drugi z planowanych trzech artykułów poświęconych zagadnieniu obowiązków informacyjnych, które  wynikają z Nowej Dyrektywy Unijnej.

Część pierwsza.

Jakie obowiązki informacyjne spoczywają na przedsiębiorcy, który zawiera umowę na odległość z konsumentem?

Nowa ustawa o prawach konsumenta nakłada na sprzedającego dodatkowe obowiązki informacyjne. Są one związane z trzema zakresami działalności. Po pierwsze dotyczą umów zawieranych przez przedsiębiorcę z konsumentem, następnie trzeba spełnić odpowiednie wymogi związane z zawieraniem umowy na odległość, i wreszcie z zawieraniem umowy na odległość przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

Przed poznaniem wymogów informacyjnych, jakie musi spełnić sprzedawca warto dowiedzieć się, dlaczego poinformowanie klienta o wszystkich kwestiach jest tak ważne. Otóż nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadza zmianę w kodeksie wykroczeń dodając zapis:

Art. 139b. Kto zawierając umowę z konsumentem nie wypełnia obowiązku udzielania informacji lub dostarczania dokumentu przewidzianego ustawą z dnia …. o prawach konsumenta (Dz. U. …) lub udziela informacji niepełnych lub nieprawdziwych lub dostarcza dokumenty zawierające informacje  niepełne lub nieprawdziwe, podlega karze grzywny.”
Grzywna może wynieść od 20 zł do nawet 5 tysięcy. Kara będzie mogła być wymierzona np. przez Policję, co ma być gwarancją respektowania nowych przepisów.

Ogólne obowiązki informacyjne związane z zawieraniem umowy przez przedsiębiorcę z konsumentem

Poniżej omawiamy najważniejsze obowiązki, jakie spełnić musi każdy przedsiębiorca, który przeprowadza transakcje z konsumentami.

Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli zawarcia umowy przedsiębiorca ma obowiązek poinformować klienta w sposób zrozumiały i jasny o:

  • 1.  głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
  • 2.  swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, i numerze, pod którym został zarejestrowany, adresie pocztowym, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, i numerze telefonu przedsiębiorstwa;
  • 3.  łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za dostarczenie, usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat – obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a także wszystkich kosztów, które konsument jest zobowiązany zapłacić;
  • 4.  sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
  • 5.  przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia;
  • 6.  treści usług posprzedażnych i gwarancji, o ile takie są oferowane;
  • 7.  czasie trwania umowy lub – gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma ulegać automatycznemu przedłużeniu – o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy.

Należy pamiętać o tym, że przedstawione informacje będą umieszczone w opisach produktów, regulaminie sklepu, formularzu zamówienia i pozostałych stronach informacyjnych, dlatego ważne jest, aby wszystko było ze sobą zgodne, uporządkowane i logicznie przedstawione.

Jedną z ważniejszych zmian jest wymóg podawania numeru telefonu oraz faksu do przedsiębiorstwa (pod warunkiem, że są dostępne). Co ważne, koszt połączenia telefonicznego wykonywanego w sprawie zawartej umowy nie powinien przekraczać kosztu standardowego połączenia telefonicznego.

Pozytywną zmianą dla sprzedawców jest możliwość udostępniania konsumentowi sposobu obliczania całościowej ceny produktu, jeżeli nie może być ona jednoznacznie określona, np. z powodu dodatkowych kosztów związanych z transportem, cłem czy innymi opłatami.

W którym momencie informować klienta?

Nowa ustawa wskazuje, że klient powinien być poinformowany o szczegółach transakcji najpóźniej w chwili wyrażenia woli zawarcia umowy. W praktyce oznacza to, że klient powinien poznać szczegóły transakcji przed złożeniem zamówienia.

Zakres koniecznych informacji jest na tyle szeroki, że mógłby negatywnie wpłynąć na przejrzystość procedury zamówienia. Dlatego warto jak najwięcej danych umieścić w regulaminie sklepu i umieścić odpowiedni checkbox, w którym klient oświadczy, że się z nim zapoznał.

Warto pamiętać również o tym, że wszystkie informacje powinny być przedstawione w sposób jasny i zrozumiały. Należy unikać więc pojęć wieloznacznych i zadbać o odpowiednie usystematyzowanie i konsekwencję w stosowaniu poszczególnych terminów.

temidaSprzedaż treści cyfrowych

Dodatkowymi wymogami informacyjnymi została obarczona sprzedaż treści cyfrowych, za które uznaje się dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej. Ustawa określa jednak, że jeżeli treści cyfrowe dostarczane są na trwałym nośniku, takim jak płyty CD lub DVD, to powinny być uznawane za towary w rozumieniu niniejszej dyrektywy.

Jeżeli więc przedmiotem sprzedaży jest np. dostęp do streamowanego serwisu z filmami, to sprzedawca dodatkowo powinien informować o:

  • 1.  Funkcjonalności treści cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony;
  • 2.  Mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem.

Podobnie jak przy umowach, których przedmiotem jest dostarczanie gazu, wody, lub energii elektrycznej, w przypadku gdy nie są one wystawione na sprzedaż w ograniczonej objętości lub w ustalonej ilości, umowy, których przedmiotem jest dostarczanie treści cyfrowych, które nie są dostarczane na trwałym nośniku, nie powinny być klasyfikowane, do celów niniejszej dyrektywy, ani jako umowy sprzedaży, ani jako umowy o świadczenie usług. W przypadku takich umów konsument powinien mieć prawo do odstąpienia od umowy, chyba że wyraził zgodę na rozpoczęcie wykonywania umowy w okresie na odstąpienie od umowy i przyjął do wiadomości, że w związku z tym utraci prawo do odstąpienia od umowy.

Z kolei interoperacyjność treści cyfrowych odnosi się do współdziałania z oprogramowaniem lub sprzętem w celu efektywnej współpracy, aby zapewnić wzajemny dostęp użytkowników do usług świadczonych w tych sieciach.

Co grozi sprzedawcy?

Oprócz wspomnianej wcześniej grzywny, naruszenie przepisów nowej ustawy może powodować również inne, dotkliwe sankcje za nieprzestrzeganie wymogów informacyjnych. Poniżej wskazujemy najważniejsze z nich:

  • 1.  naruszenie zbiorowego interesu konsumentów (+ ryzyko nałożenia przez UOKiK kary finansowe sięgającej 10 % przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy);
  • 2.  błędne wypełniony obowiązek informacyjny to ryzyko posiadania klauzuli niedozwolonej;
  • 3.  obowiązek zwrotu konsumentowi dodatkowych płatności,  na które sprzedawca nie uzyskał wyraźnej zgody konsumenta, a jedynie założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji.

Wkrótce omówimy kolejne zmiany. Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnego kursu, który krok po kroku prezentuje zmiany w prawie: Szkolenie eCommerce. Przygotuj się na zmiany w prawie.

Pozostałe tematy z obszaru Nowej Dyrektywy Unijnej:

Część pierwsza: Obowiązki informacyjne w sklepie internetowym

Sklepy internetowe – Nowa Ustawa o Prawach Konsumenta

Nowa Ustawa o Prawach Konsumentów: Odstąpienie od Umowy