Druk na życzenie w sklepach internetowych

Korzystają z niego zarówno wielkie gwiazdy, jak i małe firmy. Jak działa druk na życzenie i jakie ma zalety? Jak najprościej zacząć sprzedawać w modelu Print on Demand? Przekonaj się, czy to kierunek dla ciebie — poznaj najważniejsze informacje.

Print on Demand — co to jest?

Usługa Print on Demand, czyli druk na żądanie lub nadruk na życzenie, to model biznesowy, w którym przedmioty z nadrukami są produkowane na zamówienie klienta. Czyli dopiero wtedy, kiedy ktoś je rzeczywiście kupi.

Produkty takie jak odzież, akcesoria lub różnego rodzaju tekstylia domowe wytwarzane są indywidualnie, nawet w pojedynczych sztukach, nie na zapas. Nie wymagają więc przechowywania ani dużych nakładów finansowych z góry.

Wypróbuj Snapwear — pierwszą polską wtyczkę Print on Demand dla sklepów internetowych

Nadruk na żądanie a dropshipping

W obu tych modelach możesz zacząć sprzedawać niemal z dnia na dzień, nie musisz inwestować w materiały, magazyny czy sprzęty do produkcji. Jednak o ile w tzw. dropie sprzedajesz gotowe towary, dostępne też dla innych przedsiębiorców, w modelu Print on Demand tworzysz własne, niepowtarzalne produkty.

Posłuchaj podcastu

Dla kogo jest Print on Demand?

Druk na żądanie od kilku lat cieszy się coraz większą popularnością. Według ostatniego raportu, przeprowadzonego przez Grand View Research — wartość globalnego rynku Print on Demand wyniosła w 2022 roku ponad 6 miliardów dolarów. Chętnie korzystają z tego przede wszystkim artyści czy influencerzy, którzy tworzą w ten sposób swoje gadżety, a nawet całe kolekcje odzieżowe. To też dobra szansa na twój pierwszy e-biznes, jeśli dopiero szukasz na niego pomysłu.

Jeżeli natomiast już masz swój sklep internetowy, z PoD szybko rozwiniesz jego asortyment o kolejne przedmioty. Sprzedajesz materace? Dodaj do oferty personalizowaną pościel. Projektujesz zabawne plakaty? Przenieś swoje dzieła również na kubki albo koszulki.

Jakie są zalety i wady Print on Demand?

Zalety

Brak kosztów na start. Nie musisz mieć własnego magazynu ani kupować towaru na zapas i zamrażać w ten sposób pieniędzy. Produkty powstają dopiero po otrzymaniu zamówienia.

Różnorodność produktów. W modelu Print on Demand możesz sprzedawać dziesiątki spersonalizowanych przedmiotów, od koszulek po zasłony prysznicowe. Wszystko z innym nadrukiem, jeśli właśnie tego potrzebuje twój klient.

Elastyczność i skalowalność. Bez problemu dodasz do sklepu kolejne produkty i szybko zareagujesz na nowe trendy. A gdy twój biznes zacznie się rozrastać, sprawnie zrealizujesz więcej zamówień.

Testowanie bez ryzyka. Jeden z projektów się nie sprzedaje? Nie szkodzi, spróbuj z kolejnym — w końcu za samo wystawienie ofert nic nie płacisz.

Brak problemów logistycznych. To dostawca POD zajmuje się produkcją, pakowaniem i wysyłką zamówień. Ty ze spokojną głową zajmiesz się innymi sprawami.

Ekologia. Ponieważ w druku na życzenie produkuje się tylko to, co już się sprzedało, ilość odpadów i nadmiarowych produktów jest ograniczona do minimum. Dla coraz bardziej świadomych konsumentów to ogromny plus.

Wtyczka Snapwear umożliwia druk na życzenie w sklepach internetowych

Wady

Mniejsza kontrola. Bez fizycznego kontaktu z produktem trudniej sprawdzić jego jakość przed wysyłką. Dlatego tak ważna jest współpraca z zaufanym dostawcą i wcześniejsze przetestowanie jakości produktów, które oferuje.

Wyższy koszt za sztukę. W przypadku produkcji pojedynczych egzemplarzy, zwłaszcza personalizowanych, koszty druku zawsze będą nieco wyższe niż w sprzedaży hurtowej. Warto uwzględnić to przy ustalaniu cen.

Dłuższy czas realizacji. Tworzenie produktu na zamówienie zajmuje więcej czasu, niż gdy masz już towar na stanie. Pamiętaj więc, by rzetelnie informować o tym swoich klientów.

Druk na życzenie — jak wygląda produkcja?

W modelu Print on Demand większość zadań spada na dostawcę usługi. Ty jako właściciel sklepu odpowiadasz za projekt zadruku oraz za wystawienie i promocję towarów.

Proces przygotowania produktu w modelu Print on Demand dzieli się na kilka etapów.

1. Create (stwórz) – zaprojektuj swój nadruk.

2. Sell (sprzedaj) – wprowadź produkty do sklepu, dodaj zdjęcia/makiety, opisy, ustal cenę i zacznij przyjmować zamówienia.

3. Print (wydrukuj) – gdy sprzedasz towar, fabryka zaczyna produkcję.

4. Ship (wyślij) – usługodawca pakuje i wysyła zamówienia do twojego klienta.

Jak zacząć sprzedawać w modelu Print on Demand?

Pierwszy krok to otwarcie sklepu na platformie Shoper. Jeśli już go masz, wystarczy, że zainstalujesz wtyczkę Snapwear i założysz konto na Snapwear.pl. Dokładną instrukcję znajdziesz w tym artykule pomocy.

Chcesz dowiedzieć się więcej o nadruku na żądanie? Posłuchaj rozmowy z Marleną Dziewanowską ze Snapwear.