Shoper kalkulator marketingowy</a href>

Reklama dźwignią handlu, wiadomo. Jak jednak przewidzieć, czy dana kampania przyniesie nam oczekiwane efekty oraz jakimi kryteriami mierzyć już przeprowadzone działania marketingowe? Mamy na to sposób.

Skuteczność kampanii reklamowych mierzona jest wieloma wskaźnikami. Sprawdzać je możesz poprzez narzędzia marketingowe używane w wykorzystywanych przez ciebie aplikacjach (w większości przypadków są już nieodzownym elementem) lub za pomocą Google Analytics (z którym sklepy Shoper są oczywiście zintegrowane). Najlepiej, jeśli będziesz to robić przy użyciu właśnie GA, bo wtedy da ci to pełen obraz (i wynik) przeprowadzonych działań z zakresu bannerów reklamowych, e-mail marketingu oraz usługi Google Adwords. Z taką wiedzą możesz potem planować i uruchamiać kolejne kampanie, testować oraz wyciągać z nich wnioski, aż wydane przez ciebie środki zaczną ci się zwracać. Pomoże ci w tym nasz kalkulator marketingowy, który znajdziesz poniżej.

Na początek jednak trochę teorii i niezbędnych określeń/skrótów, które będą nam potrzebne nie tylko w pracy z kalkulatorem, ale też na co dzień, bo to podstawowe pojęcia, którymi posługuje się każdy marketingowiec. CTR, CR, ROI – bez nich w końcu ani rusz.

CR (z ang. conversion rate) – stosunek konwersji, a w przypadku sklepu internetowego stosunek zakupu do ilości kliknięć wyrażony procentowo. Pozwala określić skuteczność działań marketingowych, a badany w sposób długofalowy rysuje nam obraz efektywności prowadzonych kampanii reklamowych. Przykład: liczba osób, które przeszły do naszego sklepu z kampanii X wynosi 1000, sprzedaż odnotowaliśmy 15 razy. Konwersja w tym wypadku wynosi 1,5%.

CTR (z ang. click through rate) – stosunek kliknięć w reklamę do ilości odsłon, wyrażony procentowo. Użyjesz tego wskaźnika np. do pomiaru skuteczności kampanii bannerowych – zbierz dane, obserwuj je w czasie i porównuj z innymi kampaniami. Przykład: w wykupionej przez nas kampanii bannerowej wydawca wyświetlił nasze bannery milion razy, w które kliknięto 450 razy. CTR naszej kampanii to zatem 0,045%.

ROI (z ang. return of investment, zwrot z inwestycji) – iloraz zysku netto przez całkowite koszty. Uwaga: wartość każdej konwersji powinna być większa od kwoty wydanej na uzyskanie tej konwersji. Przykład: jeżeli wydajesz 10 zł na kliknięcia, które mają ci przynieść sprzedaż danego produktu, taka sprzedaż musi przynosić dochód większy niż 10 zł.

Znając już najważniejsze skróty i ich znaczenia, możemy przejść do kalkulatora, gdzie za pomocą kilku pól i automatycznych formuł obliczymy najważniejsze wartości związane z realizacją kampanii marketingowych.

Oblicz CTR swojej kampanii:




Oblicz CR:




Oblicz estymacje zamówień i klików:










Pierwsze wyniki powinny nas zmusić do wyciągnięcia właściwych wniosków z badania. Google radzi, by prowadząc obliczenia wciąż się starać poprawiać i podnosić poziom zwrotu z naszych inwestycji: „koncentrując się na poprawie potencjału konwersji poprzez wzbudzanie zainteresowania firmą wśród odpowiednich klientów”. W tym celu niezbędne będzie tzw. „chłodne oko”, dzięki któremu damy radę spojrzeć w miarę krytycznie na swoje działania i docelowo poprawimy ich efektywność. Polepszając przy okazji dobór słów kluczowych, wymyślając bardziej chwytliwe teksty reklam czy też określając inne stawki i budżety na akcje marketingowe.

A jak poprawić CTR, jak podwyższyć ROI? W tym pierwszym przypadku Google między innymi radzi, by aktualizować na bieżąco listę słów kluczowych: „wstrzymuj lub usuwaj słowa, które się nie sprawdzają (np. te, których CTR jest niższy od 1% lub te, które mają niski Wynik Jakości) i dodawaj na ich miejsce nowe frazy”.
W drugim – warto poprawić strukturę kampanii i przygotować bardziej szczegółowe grupy reklam (skonkretyzowanych i nastawionych na detale oferowanych przez ciebie produktów). Wbrew pozorom, szczegóły mają znaczenie i dzięki dbałości o takie detale można się wyróżnić na tle ostrej, internetowej konkurencji. Ale do tego jeszcze wrócimy. W kolejnym wpisie odniesiemy się do zysku oraz marży.