O pracy na własny sukces w sieci opowiada Szymon Fabiański, właściciel Fabtoys.pl.

Informacja o sklepie:

  • Profil sklepu (czym się zajmuje?): Gadżety i prezenty
  • Profil klienta (do kogo skierowana jest oferta?): Nowoczesnych ludzi z poczuciem humoru.
  • Data startu: Październik 2008
  • Główna przewaga nad innymi sklepami (oferty specjalne): Upusty dla powracających klientów, zniżki okazjonalne, darmowe gadżety, indywidualne podejście do klienta.
  • Na co powinien zwrócić uwagę klient odwiedzający sklep: Na super produkty, wiarygodność, szybkość dostawy.
  • Czy firma prowadzi również handel tradycyjny: Tak, sklep stacjonarny w Krakowie.
  • Dynamika rozwoju (% zmiana sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim): 40%
  • Złota zasada e-commerce wg Fabtoys.pl: Przekraczanie oczekiwań klienta.


Jaki był najlepiej sprzedający się gadżet w 2010 roku? Jakie są gadżetowe upodobania Polaków?

Postaram się odpowiedzieć na oba pytania jednocześnie. Z moich doświadczeń wynika, że Polacy to zestresowany naród, który lubi dawać prezenty związane z alkoholem, dlatego dużym powodzeniem cieszy się niezmiennie ?żaba antystresowa? (gadżet odstresowujący) i ?imprezowa ruletka?.

Do jakich klientów kierują Państwo swoją ofertę? Czy zdarzyło się Państwu realizować jakieś ?ekstremalne? zamówienia?

W branży prezentów i gadżetów bardzo liczy się czas realizacji zamówienia. Pomimo tego, że przywiązujemy niezwykłą wagę do błyskawicznego czasu wysyłki produktu, to dostawa tego samego dnia jest praktycznie niemożliwa. W zeszłym roku postanowiliśmy wspomóc naszymi gadżetami pewną szkołę spod Warszawy. Miały one trafić na licytację WOŚP. Niestety, z przyczyn od nas niezależnych, dostarczenie przesyłki stanęło pod znakiem zapytania.  Nie poddaliśmy się jednak. Terminowa dostawa była dla nas punktem honoru. W ostatniej chwili udało się nam dotrzeć na Dworzec Główny w Krakowie i nadać przesyłkę konduktorskią. Historia znalazła swój szczęśliwy finał.

Zachęcają Państwo do dzielenia się swoimi pomysłami na temat nowych produktów. Jaki najbardziej niestandardowy produkt włączyli Państwo do swojej oferty?

Jeśli na co dzień handluje się takimi produktami jak Gumowe Ostrza Chwały, Fartuch Rzeźnika, czy Niewidzialne Karty do Gry, to ciężko jest  mówić o jakichś niestandardowych produktach. Jeśli natomiast ktoś by się mnie spytał, jaki jest mój ulubiony gadżet, to wskazałbym na Żabę Antystresową.

Walentynkowy szał zakupów za nami. Czy sprzedaż przez Internet pozwala generować większe zyski w tym okresie? Jakich działań podejmowali się Państwo, by zwrócić uwagę zakochanych na swoją ofertę?

Warto wykorzystywać wszystkie okazje, które pozwalają zwiększyć sprzedaż. Oczywiście trzeba się na nie odpowiednio przygotować i to nie tylko od strony asortymentowej, ale również promocyjnej. Specjalnie dobrane produkty reklamujemy w miejscach, które pozwalają na błyskawiczne pojawienie się ofertą. Dobrym przykładem jest Google Adwords.

Myślał Pan o otworzeniu kolejnego punktu sprzedaży w Krakowie lub innym mieście?

Na najbliższym czasie nie planujemy otwierania innych sklepów stacjonarnych poza Krakowem. Bardziej nastawiamy się na rozwój handlu internetowego i to na handel przez sieć będziemy kłaść większy nacisk w tym roku.

Jak widzi Pan swój sklep internetowy w 2020 roku?

Myślę, że super. To dopiero początek ?ery gadżetów? i najlepsze jeszcze przed nami. Mam nadzieję, że w 2020 będziemy już mogli latać do pracy i wreszcie uporamy się z korkami.

5 zasad e-commerce wg Fabtoys.pl
1. Mądrze zarządzaj budżetem. Inteligentne dysponowanie dostępnymi środkami jest bardzo istotne w prowadzeniu każdego przedsięwzięcia biznesowego. W tym kontekście szczególną rolę odgrywa reklama w Internecie, której efektywność można dość precyzyjnie mierzyć. Musisz dobrze zastanowić się, na co wydać pieniądze. Jeśli twoim celem jest generowanie coraz większego zysku, skoncentruj się na reklamach, które przyniosą największą konwersję, a potem stale ją kontroluj (polecam do tego darmowy Google Analytics).
2. Zaprzyjaźnij się z klientem. Terminowe dostarczenie paczki, to nie wszystko. Ważne, by nawiązać z klientem swego rodzaju więź, która zachęci do ponownych zakupów i rozreklamowania twojego sklepu wśród znajomych i rodziny. Doskonałymi do tego narzędziami są e-mail marketing i Facebook.
3. Bądź oryginalny. Zaoferuj swoim klientom coś wyjątkowego. Może to być darmowa dostawa, niespotykane towary, super konkursy. Ważne żeby było coś, co wyróżnia cię na tle konkurencji i przyciąga klientów.
4. Poszerzaj swoją wiedzę. Ciągłe poszerzanie (i wykorzystywanie!) wiedzy jest jednym z podstawowych elementów skutecznego prowadzenia e-sklepu. Rynek stale się zmienia, zmienia się twoja konkurencja, reklamodawcy, dostawcy, odbiorcy, technologia i wiele innych czynników.
5. Bądź cierpliwy. Niech twoja praca będzie twoją pasją. Czytałem kiedyś, że zakładanie sklepu w Internecie jest jak rozpoczynanie działalności na środku pustyni. Nie zdziw się, jeśli na początku będzie mało zamówień, nawet dużym firmom ciężko jest na początku wyjść na swoje.