Co zrobić, jeśli chcesz otworzyć sklep internetowy, ale nie masz ochoty na zakładanie działalności gospodarczej? Przede wszystkim – nie poddawać się. Zobacz, co możesz zrobić i ile zarobić bez firmy.
Starsi na pewno pamiętają reklamy pierwszych nagrywarek audio, które dotarły pod koniec lat 90. do Polski. Głosiły one fajne hasło: „Właśnie nagrałem swoją pierwszą w życiu płytę. Teraz uczę się grać”. Podobnie można powiedzieć o swoim pierwszym sklepie internetowym – „dawno temu otworzyłem sklep, teraz zakładam firmę”. Bo własna działalność gospodarcza nie jest wcale jedyną drogą do profesjonalnej sprzedaży. Mnóstwo osób, które na samą myśl o formalnościach, początkowych opłatach, podatkach i ZUSach, niepotrzebnie odpuszcza start e-sklepu, będąc nieświadomymi możliwości, jakie dają im alternatywne rozwiązania.
Przeczytaj wszystko o sposobach na dofinansowanie biznesu
Najpierw otwórz, potem załóż, czyli jak uruchomić sklep internetowy bez firmy
A żeby zostać e-sprzedawcą nie trzeba nawet zakładać firmy. Do uruchomienia sprzedaży wystarczy…
☞ Działalność nieewidencjonowana, która nie wymaga rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG.
Kiedy można skorzystać z działalności nierejestrowej, nie trzeba rejestrować firmy i ile można zarobić bez zakładania firmy? Tutaj z pomocą przychodzi państwowy serwis biznes.gov.pl, w którym przeczytasz, że nie musisz rejestrować, jeśli…
1. Jesteś osobą fizyczną, a przychody z twojej działalności nie przekroczą w żadnym miesiącu 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia (w 2020 minimalne wynagrodzenie wynosi 2600 zł, czyli 50% to 1300 zł).
2. Nie prowadziłeś wcześniej działalności albo prowadziłeś ją, ale przed 30 kwietnia 2017 roku twoja firma została wykreślona z ewidencji przedsiębiorców i od tego momentu nie rejestrowałeś jej ponownie.
Korzyści? Między innymi te, że nie musisz płacić comiesięcznych (albo kwartalnych) zaliczek na podatek, nie musisz też prowadzić skomplikowanej księgowości (tylko uproszczoną ewidencję sprzedaży).
Inną opcją jest…
☞ Współpraca z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości, które biorą na siebie kwestie formalno-prawne i – co najważniejsze – wbrew nazwie są dostępne nie tylko dla studentów i młodzieży.
Jak działają Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości
Zasada działania współpracy z AIP jest prosta. Inkubator pozwala ci założyć tzw. „firmę na próbę” – on także użycza ci swojej osobowości prawnej, w ramach której możesz prowadzić własny biznes bez faktycznej rejestracji działalności gospodarczej czy spółki z o.o. Oczywiście – opłacasz z tego tytułu comiesięczne składki. Ale nie te obowiązkowe do ZUSu (opłacie podlega sam udział w programie w wysokości mniejszej niż comiesięczna składka ZUS), nie martwisz się też o podatek dochodowy (19% we własnej działalności gospodarczej czy spółce z o.o.), masz konkretną umowę z AIP i to jemu przesyłasz odpowiednie opłaty. W zamian dostajesz jeszcze zagwarantowaną m.in. opiekę księgową i prawną oraz obsługę firmowego subkonta.
A jeśli uruchomisz sklep internetowy na oprogramowaniu Shoper, w ramach naszej współpracy z Inkubatorami, możesz skorzystać ze specjalnej oferty – „dedykowanej paczki dla AIP”, w skład której wchodzi roczny abonament Pakietu Platynowego Sklepu Shoper, certyfikat SSL i szablon graficzny w specjalnej cenie.
Aby rozpocząć współpracę, kliknij w ten link i wyszukaj ofertę przygotowaną przez Shoper. Twoje zgłoszenie powinno do AIP zawierać następujące informacje: imię i nazwisko, numer telefonu, domenę, sklepu oraz jeśli jest – wybrany pakiet usług. Dedykowany opiekun AIP skontaktuje się z tobą w ciągu maksymalnie 48 godzin, odpowie na wszystkie pytania i pomoże przejść przez cały proces rejestracji sklepu.
Tyle ci wystarczy, żeby uruchomić sklep w internecie, spokojnie zacząć sprzedawać i rozwijać swoje pomysły. A kiedy te będą już na tyle popularne, że zamarzy ci się już niezależność, wtedy…
Zarejestruj firmę i zacznij sprzedawać jak profesjonalista
Czyli zarejestruj wreszcie własną firmę i otwórz sklep na pełnych obrotach.
Regulamin AIP informuje, że „kiedy twój biznes osiągnie już wymarzony sukces, możesz w każdej chwili, po okresie wypowiedzenia, opuścić program i działać na własną rękę jako zarejestrowana działalność gospodarcza”. Nikt nie będzie ci tego utrudniał. Wielu natomiast chętnie pomoże w stawianiu pierwszych kroków w e-commerce.
Przy założeniu, że masz już firmę, musisz tylko znaleźć właściwe oprogramowanie dla twojego biznesu. Do wyboru masz rozwiązanie dedykowane, (ale potrzebne ci do tego przede wszystkim zaplecze deweloperskie i techniczne), możesz też skorzystać z rozwiązań oferowanych jako „darmowe” – w tym wypadku weź tylko pod uwagę fakt, że bezpłatny będzie sam soft, cała reszta najprawdopodobniej będzie jednak wymagać od ciebie finansowania.
Inną opcją jest skorzystanie z oprogramowania sprzedawanego w modelu SaaS (Software as a Service) – z miesięczną czy roczną, stałą opłatą abonamentową otrzymujesz wszystko, co niezbędne, by uruchomić sprzedaż w internecie. Przy tej opcji wsparcie techniczne powinno być wliczone w cenę.
Takie rozwiązanie oferuje Shoper – udostępnia oprogramowanie sklepu, z panelem administracyjnym dostępnym z każdego urządzenia (komputer, tablet, smartfon) i gotowymi szablonami graficznymi do wykorzystania.
Nie masz własnego produktu/towaru? Nic straconego – masz dropshipping
Wystarczy, że zainteresujesz się sklepem w dropshippingu. Wtedy, jako właściciel nie musisz martwić się o zatowarowanie sklepu, bo w dropshippingu nawiązujesz współpracę z hurtownią, która magazynuje twój towar, a także zajmuje się wysyłką kupionych towarów do klienta.
Co to oznacza? Że masz znacznie mniej obowiązków niż w tradycyjnym modelu sprzedaży. Dzięki integracji z hurtownią stany magazynowe i ceny aktualizują się automatycznie. A pozostałe czynności związane z obsługą zamówień można w dużej części, lub nawet w całości, powierzyć wybranej hurtowni.
Dotyczy to także np. obowiązku inwentaryzacji. Pozwala to właścicielowi skupić się na innych aspektach prowadzenia sklepu internetowego, np. marketingu i budowaniu wizerunku. Tutaj przeczytasz więcej na ten temat. Powodzenia!