Blog to bez wątpienia jedno z najskuteczniejszych narzędzi pozwalających budować społeczność zarówno wokół pewnego stylu życia, idei, jak też prowadzonej działalności. Niejednokrotnie to blog jest zaczątkiem myśli o własnym biznesie na większą skalę, staje się pomysłem na sklep internetowy.

Pierwszy był blog
Wśród właścicieli sklepów Shoper są również osoby, których przygoda z e-sprzedażą zaczęła się właśnie od prowadzenia bloga. Dzięki tego typu działalności, opisywaniu swojej pasji, hobby, stylu życia zgromadzili wokół siebie sporą grupę wiernych czytelników, którzy niejako wymusili na nich kolejny krok – założenie sklepu internetowego. Tak było w przypadku Uli Buczkowskiej, właścicielki sklepu buktole.com.

Buktol-Mucha-z-buktole.com_

Buktol Mucha z buktole.com

Potrzeba uruchomienia sklepu pojawiła się, gdy moi ?oglądacze? zaczęli pytać gdzie lub w jaki sposób można kupić Buktola. Poza tym, samo zainteresowanie tematem sprawiło, że na świat zaczęło przychodzić coraz więcej Buktoli, na dodatek w rożnych formach, np. worek na kapcie! :) – potrzebowałam dla nich miejsca. – mówi Ula Buczkowska.

Taka droga powstania e-sklepu jest charakterystyczna dla inicjatyw, których źródłem jest ciekawe hobby, pewien styl życia, wartości itp. – coś czemu można nadać wymiar emocjonalny i w naturalny sposób podtrzymywać zainteresowanie. Czytelnik czuje, że relacja jest niewymuszona a publikowane treści pochodzą rzeczywiście od osoby mocno zorientowanej w temacie.

Czasem po prostu

bierze się z pasji a sklep jest jej naturalną kontynuacją. – mówi Anna Zin instruktorka chustonoszenia ze Szkoły Noszenia Przywiązanie, właścicielka sklepu sklep.przywiazanie.szkola.pl.

Zwykle blog jest uzupełnieniem oferty sklepu internetowego, mieści się w tym samym obszarze zainteresowań, jest miejscem, w którym można pokazać nieco więcej, opowiedzieć jakąś historię, dodać ?biznesowi? emocji, zaprezentować pewną ideologię i wartości. Np. pokazać jak powstaje Buktol krok po kroku, co tylko potwierdza zaangażowanie właścicieli w tworzenie każdego jednego produktu, który potem można znaleźć na e-półce. Pasja właściciela może zarażać a tym samym zachęcać do zakupów.
Blog pozwala także przekazywać pewną ideologię oferty produktowej, opisać to, co trudno zaprezentować w cenniku – pozwala wartościować ofertę danego e-sklepu spomiędzy innych o podobnej zawartości.
Czasem blog powstaje od razu z założeniem, że jest pierwszym krokiem do sklepu – tak było w przypadku Karoliny Milewicz (craftoholicshop.com):

Blog był potrzebą podzielenia się swoimi zainteresowaniami z innymi, pokazania ciekawych pomysłów i rozwiązań oraz zarażenia innych swoją pasją, dodał pewności siebie i poczucia istoty założenia własnego sklepu.

Pani Karolina powiązała ściśle swój blog ze sklepem – także pod względem graficznym.

Tak naprawdę wzajemnie się uzupełniają. Na blogu umieszczamy informacje na temat naszych produktów i nowości, które znajdują się w sklepie oraz możliwości ich wykorzystania. Dodatkowo zamieszczamy także różne ciekawostki o podobnej tematyce. – dodaje.

Mam e-sklep, co dalej z blogiem
Po otwarciu e-sklepu blog może zyskać inny status –

Dla mnie blog to taki notatnik, choć dotyczy tego samego obszaru, co sklep, ale to sklep jest efektem końcowym. – mówi Ula Buczkowska.

Blog może być uzupełnieniem oferty sklepu o wartości dodatkowe – daje szansę na pokazanie innej strony działalności, czasem mniej formalnej – przybliża np. pasję właściciela, zainteresowania, pokazuje zaangażowanie w prowadzoną działalność.

Szkoła-Noszenia-Przywiązanie

Uczestnicy warsztatów Szkoły Noszenia Przywiązanie

W naszym przypadku blog jest wręcz niezbędny. – mówi Anna Zin. Za jego pomocą informujemy na bieżąco o tym, co się w naszej Szkole Noszenia dzieje. Prowadzenie go jest więc zarówno przyjemnością, jak i koniecznością. Zamieszczamy tam np. informacje o terminach warsztatów chustowych oraz instrukcje wiązania chust. Na pewno też będziemy rozwijać ten obszar naszej obecności w internecie.

Treści prezentowane na blogu to często źródło informacji z danej dziedziny.

Naszym celem jest obsługa kompleksowa, doradzamy na blogu, telefonicznie i mailowo. – mówi Pani Anna.

A także inspiracji produktowych, które następnie można zrealizować w sklepie prowadzonym przez właściciela bloga. Tego typu wpisy na blogu są bardzo cenną rekomendacją dla kupujących.

Sklep to za mało
Czy warto prowadzić bloga, powiązać go ze swoim sklepem internetowym? Zdecydowanie tak!

W mojej ocenie blog zawsze jest atutem. Osoba zainteresowana zawartością sklepu jest ciekawa np. tego skąd się biorą pomysły, albo skąd mam dany materiał lub jak coś jest zrobione. Z marketingowego punktu widzenia, utrzymanie klienta za pomocą nowych postów sprzyja sprzedaży ;). – mówi Ula Buczkowska.
Moje dotychczasowe doświadczenia potwierdzają, że naprawdę warto prowadzić bloga, dbać o jego zawartość. W moim przypadku blog prowadzony jest na zasadzie koleżeńskiej pogadanki, co pozwoliło mi zbudować silne więzi z klientkami. – przyznaje Karolina Milewicz.

Wszystko oczywiście zależy od rodzaju działalności i oferty produktowej. Istotna jest też specyfika klienta w danej branży a także sama forma prowadzenia bloga.

Najważniejsze jednak, żeby był ciekawy, tak aby zainteresował jak największą liczbę czytelników. Blog jest dobrą formą reklamy i źródłem komunikacji z klientem. Daje możliwość stworzenia pewnej społeczności internetowej silnie utożsamiającej się ze sobą, a także z autorem bloga. To tworzy pozytywny wizerunek firmy oraz jest podstawą do stworzenia bliskich i silnych relacji z klientami. – dodaje Karolina Milewicz.

Aby wyróżnić się sieci, zainteresować swoją ofertą internautów, przyciągnąć ich do e-sklepu – trzeba zaproponować im coś więcej, niż np. niska cena produktów. Blog może w skuteczny sposób w tym pomagać.

Jeżeli pięć sklepów oferuje te same produkty w podobnych cenach, klienta trzeba dodatkowo zmotywować do wybrania jednego z nich. To może być przyjemna, wyróżniająca się szata graficzna, albo właśnie bonus w postaci wiedzy specjalistycznej, która świadczy o profesjonaliźmie lub czynnik ludzki, czyli portret twórców i opis ich pasji. Te elementy idealnie wpisują się w formułę bloga, który może być naturalnym uzupełnieniem sklepu. – mówi Anna Zin

Prowadzisz już bloga? Masz stałe grono ?oglądaczy? i wypracowane relacje? Może jest to właściwy moment by podjąć kolejny krok i stworzyć z tego fundament pod działalność biznesową?