W ostatnich dniach w mediach branżowych, choć nie tylko, aktywną dyskusję wywołała sprawa ukarania znanej firmy jubilerskiej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za zamieszczenie w regulaminie sklepu internetowego oraz na paragonach ze sklepów stacjonarnych niewłaściwych zapisów.

UOKiK nałożył na Apart karę w wysokości 975 tys. zł.
Dokładnie – chodziło o następujące kwestie:
1. Wyłączenie odpowiedzialności spółki za przesyłkę przy zakupach w sklepie internetowym, jeśli została wybrana opcja kuriera (dotyczy to sytuacji, gdy czas dostawy uległ wydłużeniu lub, gdy klient nie mógł umówić się z kurierem na konkretną godzinę).
W tym przypadku, zdaniem UOKiK – sprzedawca odpowiada nie tylko za swoje zaniedbania, ale również za pracę podwykonawców. Wg zapisów z regulaminu Apart miałby szansę uniknąć odpowiedzialności za opóźnienia, przez co konsument mógłby stracić możliwość dochodzenia swoich praw.
2. Firma Apart wymagała, aby protokół szkody był spisywany w obecności kuriera – jeśli było inaczej – firma odmawiała rozpatrywania reklamacji.
Wg UOKiK – Apart nie miał prawa uzależniać procesu reklamacji od spisania protokołu, ponadto nie wszystkie uszkodzenia są widoczne od razu czy na pierwszy rzut oka.
3. Apart podał w regulaminie informację wprowadzającą klientów w błąd. Chodziło o zapis informujący, iż podstawą reklamacji jest tylko paragon.
Zgodnie z przepisami, do których odwołała się UOKiK, dowodami zakupów są także faktury, wydruk z konta potwierdzający dokonanie płatności czy potwierdzenie wpłaty z karty kredytowej.
4. Zapis w regulaminie Apartu, który mówił o tym, że jeśli klient nie odebrał przesyłki przez pół roku, to uważano ją za porzuconą.
UOKiK zwrócił uwagę, że w tej sytuacji Apart miał prawo obciążyć klienta kosztami przechowywania przesyłki a także ma prawo wyznaczyć czas na jej odebranie. Nie może jednak decydować arbitralnie.

Poprawnie napisany regulamin sklepu uwzględniający najnowsze rejestry klauzul niedozwolonych to szalenie istotny element przy prowadzenia e-działalności. Poprosiliśmy naszego Partnera prokonsumencki.pl o szczegółową analizę newralgicznych zapisów z regulaminu spółki Apart. Myślę, że warto się im przyjrzeć.
Zapraszam do lektury: Omawiamy decyzję UOKiK przeciwko Apart.

Jednocześnie zapraszamy do zapoznania się z ofertą na porady prawne dla sklepów internetowych przygotowaną dla klientów Shoper wspólnie z prokonsumencki.pl.