Już nie tylko Black Friday i Cyber Monday – sklepy Shoper podbijają sprzedaż przez cały weekend, a nawet tydzień! Przygotowania sprzedawców przyniosły świetne efekty mimo wyzwań na rynku. O ile wzrosły zamówienia i co sprzedawało się najlepiej? Zdradzamy wyniki.

Black Week już na dobre zagościł się w polskim handlu, a zwłaszcza w tym internetowym. Wielkie promocje i wyższa sprzedaż z Czarnego Piątku i Cyberponiedziałku rozciągnęły się na weekend, a nawet inne dni. Sprzedawcy prowadzący sklepy internetowe na platformie Shoper zaplanowali akcje sprzedażowe na cały Black Week 2022. Taką deklarację w przeprowadzonej przez nas ankiecie złożyło aż 72% właścicieli, o 4% więcej niż w roku 2021.

Raport: jak sprzedawcy przygotowują się do Black Friday

 

Na pytanie, jakie działania przy okazji Black Week/Friday 2022 wprowadzą w swoim sklepie, najwięcej ankietowanych wymieniało obniżkę cen – aż 94% (w 2021 roku było to 73% wskazań). Specjalną ofertę produktów przygotowało 36% sprzedawców (43% w 2021). Nawet ci, którzy za sprzedażowymi świętami nie przepadają – jak Pasieka Rodziny Sadowskich – postanowili zapewnić swoim klientom coś ekstra.

 

Cały tydzień pod znakiem “black”

Popularność tych największych świąt sprzedażowych widać nie tylko po dużej liczbie promocyjnych ofert i dłuższym czasie ich trwania, ale i po samych wynikach. Sprzedaż w sklepach internetowych Shoper w Czarnym Tygodniu rosła już od poniedziałku, a najwięcej zamówień pojawiło się – czego każdy się spodziewał – w piątek. Ale co ciekawe, najwyższy dzienny wzrost sprzedaży w porównaniu do ubiegłego roku sklepy Shoper zanotowały… w niedzielę. Suma transakcji w tym dniu wyniosła 22% więcej niż rok temu.

Cały Black Weekend 2022 okazał się wyjątkowy. Właściciele sklepów internetowych prowadzonych na platformie Shoper osiągnęli bardzo dobre wyniki pomimo pełnej trudnej sytuacji rynkowej. W ciągu zaledwie 4 dni łączna wartość zamówień w ich e-sklepach wyniosła ponad 150 milionów złotych, czym przebiła wynik z 2021 roku o ponad 10%. Niemal każda sekunda przynosiła nowe zamówienie na blisko 450 zł.

Tak wyglądał Black Friday 2021

Sukces świadomych sprzedawców

Tegoroczny wzrost wartości sprzedaży podczas Black Friday i Cyber Monday był wyzwaniem dla polskiego (i światowego) rynku e-commerce. Niekorzystne warunki gospodarcze oraz wysoka baza osiągnięta w poprzednich pandemicznych latach stawiły przed właścicielami sklepów internetowych wysoko poprzeczkę.

Jednak sprzedawcy Shoper kolejny raz pokazali, że słowa “trudne” i “niemożliwe” nie istnieją w ich słowniku! Wielu z nich już na długo przed końcem listopada zaczęło planować i prowadzić szeroko zakrojone działania. Wśród akcji promocyjnych podjętych przez właścicieli e-sklepów, by przyciągnąć nowych klientów, najpopularniejsze były działania organiczne w social media (54%) oraz kampanie reklamowe na Facebooku (39%) i w Google (32%).

(Eko)sprzedaż nie tylko od święta – jak sprzedawać odpowiedzialnie

W Shoper również pomagaliśmy sklepom w przygotowaniach. Udostępnialiśmy liczne materiały, podsuwaliśmy przydatne rozwiązania i dzieliliśmy się wskazówkami na webinarach, w mediach społecznościowych. Jak pokazał na swoim Instagramie e-sklep papierniczny Noteka – opłacało się korzystać z tych rad.

Sprzedażowy “Black TOP”

Najlepszą sprzedaż w Black Friday zanotowały branże: Ubrania, Zdrowie i Uroda, Dom i Ogród, Artykuły dziecięce oraz Upominki i akcesoria – czyli te, same które zajmowały podium również rok temu. Jednak sklepy z elektroniczne i komputerowe również zanotowały wzrost zamówień w porównaniu do 2021 roku.

Do opłacania swoich zakupów klienci sklepów korzystających z Shoper Płatności najchętniej wybierali BLIK. Szybkie i bezpieczne płatności elektroniczne już na dobre zdominowały inne formy. Drugie w kolejności były płatności kartą.

Ciekawe jest też to, że wartość zamówień w tym roku rosła szybciej niż ich ilość. Z jednej strony pokazuje to, że konsumenci bardziej świadomie przygotowują się na sezon wyprzedażowy, odkładając na ten czas większe zakupy i uważnie wykorzystując promocje. Z drugiej natomiast ma to związek ze zmieniającą się sytuacją gospodarczą i rosnącą inflacją, która w ostatnich miesiącach wielu sprzedawców zmusiła do podniesienia cen.

Jednak e-commerce radzi sobie nadal o wiele lepiej niż tradycyjny handel, bo to właśnie w internecie Polacy szukają teraz najkorzystniejszych ofert i tańszych alternatyw. A to znaczy jedno – dalej warto założyć własny sklep internetowy.

Czy sklep internetowy się opłaca? Zobacz, że TAK