blog

Chcąc prowadzić biznes w sieci, musisz zadbać o odpowiedni adres dla twojego sklepu. Własna domena to potwierdzenie zaangażowania i profesjonalizmu w e-handlu. Dobrze dobrana pracuje na wizerunek twojego biznesu wśród klientów i ułatwia do nich dotarcie, dzięki czemu pozwala obniżyć koszty działań reklamowych czy promocyjnych.

O tym dlaczego powinieneś zadbać o własna domenę dla sklepu internetowego, pisaliśmy tutaj, dziś zaś podpowiemy, jak wybrać dla niego idealny adres. A warto to zrobić już na początku, gdyż późniejsza zmiana może być dość kosztowna (utrata wiarygodności w oczach klientów, spadek pozycji w Google).

Nazwa sklepu a domena?
Znacznie łatwiej jest promować jedno hasło i dawać się wyszukać użytkownikom po jednym, konkretnym słowie. Stąd zalecamy zbieżność w tym obszarze ze względu na prowadzenie spójnych działań marketingowych. Jeśli ktoś zna nazwę twojego sklepu – to idealnie by było, by po wpisaniu jej w pasek przeglądarki trafiał właśnie do ciebie. Pamiętaj, że każde twoje działanie to cegiełka w procesie budowania solidnej marki.

A co z subdomeną?
Bardzo często sklep internetowy jest wtórny do istniejącej już działalności i właściciel chce utworzyć go w domenie macierzystej, dodając do niej słowo “sklep”. Wśród naszych klientów często spotykamy takie rozwiązanie: mojafirma.pl oraz sklep.mojafirma.pl. Niezależnie od plusów tego rozwiązania pamiętaj, że silną markę buduje się na samodzielnej domenie, wiec jeśli twojego e-biznesu nie dotyczy taka sytuacja – poszukaj nowego adresu dla sklepu internetowego.

Jaka końcówka dla domeny?
Jeśli prowadzisz działalność na terenie Polski – najważniejsza jest dla ciebie końcówka .PL. Przede wszystkim dlatego, że jest ona najbardziej popularna w naszym kraju i wiele osób odruchowo ją wpisuje w wyszukiwarkę. Jest ona też (obok .COM) najdroższa i najbardziej wiarygodna. Jeśli uruchamiasz sklep w domenie: wyjatkowysklep.pl to wykup również tę z końcówką .COM – na wypadek rozszerzenia działalności o rynki zagraniczne oraz by wyeliminować konkurencyjne biznesy pod bardzo podobnymi adresami. Końcówek może być wiele, jednak badania wśród użytkowników potwierdzają, że zapamiętywana jest nazwa witryny, nie zaś jej rozszerzenie.

Jeśli prowadzisz sprzedaż zarówno w Polsce, jak i za granicą rozważ opcję .com, a dla domeny z końcówką .pl ustaw przekierowanie. Natomiast w przypadku działalności jedynie zagranicznej – właściwym wyborem będzie końcówka .com.

Domeny z końcówką .PL lub .COM to tzw. Top Level Domains, czyli domeny najwyższego poziomu, najbardziej wiarygodne i najczęściej występujące. Są także inne końcówki niosące ze sobą pewne znaczenia, jak: .EDU (wykorzystywana przez firmy i instytucje związane z kształceniem, edukacją), .INFO (sugeruje stronę informacyjną), .GOV (zarezerwowana dla instytucji rządowych, od ang. goverment), .ORG (wykorzystywana głównie przez organizacje non-profit).

Jakich błędów unikać?
Domena to adres Twojego sklepu – o taką lokalizację w sieci warto zadbać i poświęcić czas na odpowiednie dobranie słów – pierwsza wolna niekoniecznie oznacza najlepszą. Słaba domena będzie kulą u nogi w działaniach marketingowych. Np. wyjatkowysklep.net.biz.waw.pl będzie nietrafionym rozwiązaniem dla sklepu internetowego – wszelkie komplikowanie nazwy, dodawanie dodatkowych elementów w adresie tylko utrudni jego zapamiętanie i wyszukanie.

Jeśli to możliwe – unikaj wszelkich myślników w adresie – dotyczy ich ta sama zasada, co dodatkowych końcówek: użytkownicy ich nie zapamiętują. Są oczywiście wyjątki, ale lepiej w tym przypadku nie kombinować. Im będzie prościej, tym lepiej!

Podobnie rzecz ma się z wprowadzaniem cyfr w nazwie domeny. Nie zawsze odczytanie ich, wymówienie jest jednoznaczne z pisownią: 101dalmatynczykow.pl czy stojednedalmatynczykow.pl?

Nie twórz nowych zasad ortografii, wyjątków trudnych do zapamiętania dla użytkowników. Minimalizuj możliwe pomyłki w wyszukiwaniu – nie trać potencjalnych klientów.

Słów cięcie, gięcie
Jest kilka zasad tworzenia domeny, których warto się trzymać.
Przede wszystkim sprawdź słowa kluczowe, po których użytkownicy internetu poszukują produktów z twojej branży. Możesz trafić na zaskakujące podpowiedzi.

Zastanów się też, czy jednak nie lepiej wymyślić nazwę własną. Zobacz, jak wygląda TOP 50 najpopularniejszych marek globalnych. Zwykle są to krótkie nazwy, niekoniecznie zbieżne z ofertą produktową, dzięki temu wpadają w ucho i łatwo je zapamiętać. Niestety w przypadku wyboru takiego rozwiązania masz nieco więcej pracy z popularyzacją domeny – jednak dzięki temu zyskuje ona szybko na wartości.

Rozważ adres, który będzie po prostu łatwym, krótkim zdaniem, skojarzonym z ofertą sklepu. Jeśli masz trudność ze znalezieniem idealnego słowa dla siebie, krótkiego – może warto rozważyć proste zdanie np. wyprawawgory.pl. Będzie znacznie lepszym rozwiązaniem niż dodawanie myślników, liczb, czy zmienianie zasad ortografii po to tylko by zdobyć wolną domenę. Jeśli więc zdecydujesz się na dłuższą domenę dopilnuj by było to zdanie czy sformułowanie wpadające w ucho, logiczne a tym samym łatwe do zapamiętania.

Zwróć uwagę jeszcze na możliwość zamieszczenia przedrostka “i”, “e”, które sugerują wykorzystanie nowych technologii. Np. jako producent wycieraczek masz adres witryny: wycieraczki.pl lub np. e-wycieraczki.pl (tu kupujący ma sugestię, że pod adresem e-wycieraczki.pl można zakupić wycieraczki) – tak odbierany jest ten przedrostek przez użytkowników.

Rynek wtórny domen, czy warto?
Próbując wybrać idealny adres dla swojego sklepu internetowego na pewno trafiłeś na informację, że jakiś (który nota bene bardzo by ci pasował) jest na sprzedaż. Nim jednak skorzystasz z oferty sprawdź przeszłość domeny – można to zrobić tutaj: https://archive.org/
Dodatkowo możesz sprawdzić informacje o właścicielu domeny na stronie: http://who.is/. Wpisując adres w wyszukiwarkę otrzymasz także informacje o dostępnych wariantach domeny.
W przypadku zakupu domeny na rynku wtórnym zdania specjalistów są podzielone – jedni uważają, że jest to ostateczność – ponieważ nadal można znaleźć ciekawy adres dla siebie i warto to zrobić. Inni zaś sugerują rozpoczęcie poszukiwań właśnie od rynku wtórnego np. na www.aftermarket.pl – zwłaszcza w przypadku prostych, nośnych domen można skorzystać z tego, co już owa domena wypracowała.

W naszym dziale “Pomoc i porady” znajdziesz kilka artykułów poświęconych tematyce domen:
► Czy sklep może działać pod kilkoma domenami?
► Jak dodać (zmienić) domenę (adres) sklepu?
► Domeny, artykuł ogólny.

Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze domeny – napisz nam o tym: chętnie odpowiemy na twoje pytania i rozwiejemy wątpliwości.

Wskazówka profesjonalisty
Uwaga na domeny kupowane na rynku wtórnym. Pamiętajmy, że również specjalistyczne firmy łowią wartościowe domeny pod kątem nazwy jak i te wartościowe pod kątem linków przychodzących. Jeśli trafi nam się prawdziwa perełka i została przez te firmy pominięta warto sprawdzić dlaczego. Narzędzia takie jak Majestic.com i Ahrefs.com pokażą nam dokładny profil linków przychodzących i ich historię. Jeśli linki wyglądają na sensowne – są to katalogi czy inne miejsca gdzie powstały naturalnie, to taką domenę warto kupić. Jeśli jednak są to linki z setek ksiąg gości, domen z całego świata lub z dominacją końcówki .ru to w przyszłości możemy mieć problem z pozycjonowaniem takiej domeny. Google może uznać część takich linków za nienaturalne. Zawsze wtedy warto zarezerwować domenę i skonsultować się ze specjalistą SEO czy jest sens ją ostatecznie kupić i używać.

marzec

Krzysztof Marzec jest Certyfikowanym Trenerem Google AdWords i ekspertem z zakresu optymalizacji stron (SEO). Jest dyrektorem zarządzającym w Deva Group, przez siedem lat kierował działem SEO w Interia.pl. Pracował m.in. przy projektach dla marek takich jak Grupa RMF, Wydawnictwo Bauer, Open Finance czy Comarch i kilkuset innych klientów. Prowadzi prestiżowe szkolenia w ramach Akademii Google Partners oraz prowadził prelekcje na konferencjach branżowych takich jak ShopCamp, Witajcie w Realu, Mobile Trends Conference, Marketingowe Rewolucje czy E-biznes Festival i SEO Festival. Prowadzi wykłady na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie. Obecnie jego ścisłą specjalizacją jest marketing dla e-commerce, szczególnie strategie mobilne, long tail i ZMOT.