Google Analytics 4 i zmiany w e-commerce

Rewolucja w analityce internetowej stała się rzeczywistością. Jakie zmiany i nowe możliwości niesie z sobą Google Analytics 4? Co to oznacza dla sklepów internetowych? Jeśli jeszcze nie wiesz, koniecznie sprawdź kluczowe informacje.

Narzędzie Google Analytics (GA) to podstawa skutecznych działań online. Powinien znać je każdy, kto ma własną stronę www, prowadzi sklep internetowy lub inny nowoczesny biznes. Analityka internetowa, którą możesz prowadzić z usługą Google, polega na zbieraniu danych m.in. o źródłach i statystykach ruchu czy zachowaniach użytkownika na stronie www. Jest więc niezbędna dla przedsiębiorstw chcących efektywnie zarządzać swoją obecnością w sieci, doskonalić strategie marketingowe i zwiększać efektywność działań e-commerce (i nie tylko).

Jednak już teraz w tym obszarze zaczyna się kolosalna zmiana, która wpływa na cały cyfrowy świat, a na e-handel w szczególności. Jeżeli nie masz jeszcze pojęcia, o co chodzi ani co dla twojego e-biznesu oznacza Google Analytics 4, to ostatni dzwonek, by nadrobić zaległości.

Marketing w e-commerce – jak wygląda?

Co to jest GA4 i kiedy wchodzi w życie?

Google Analytics 4 (GA4) to najnowsza wersja platformy analityki internetowej od Google. Została zaprezentowana już pod koniec 2020 roku, ale dopiero od lipca 2023 roku zastąpi swojego poprzednika (Universal Analytics). Nowe narzędzie wprowadza m.in. ulepszony pomiar, większe możliwości integracji z innymi narzędziami Google oraz zaawansowane funkcje uczenia maszynowego, które umożliwiają prognozowanie i dostarczanie przewidywanych wyników biznesowych.

Zgodnie z informacjami podanymi przez Google, usługa Universal Analytics przestanie przetwarzać dane po 1 lipca 2023 roku (1 lipca 2024 roku w przypadku usług Analytics 360). Dlatego jeżeli korzystasz z GA i chcesz dalej monitorować i analizować dane bez przerw, jak najszybciej przenieś się na nowe narzędzie.

Dlaczego Google wprowadza Google Analytics 4?

Świat online w ostatnich lat bardzo się zmienił. Coraz większy udział mają w nim urządzenia mobilne (smartfony, tablety), na znaczeniu nabiera możliwość śledzenia ruchu wielo- oraz międzyplatformowego. Rosną też obawy dotyczące prywatności i ochrony danych osobowych. Stworzony już dobrych kilka lat temu Universal Analytics przestaje za tym nadążać.

GA4 jest odpowiedzią Google na ewolucję zachowań użytkowników oraz zmieniające się potrzeby przedsiębiorców. Ma zapewnić im bardziej kompleksowe i przyszłościowe rozwiązania analityczne. W przeciwieństwie do Universal Analytics, który polegał głównie na śledzeniu sesji i odsłon witryn oraz użytych urządzeń, GA4 wykorzystuje model danych oparty na zdarzeniach. Co to oznacza? Zaraz wyjaśnimy.

Interfejs użytkownika w Google Analytics 4

Nowy interfejs użytkownika w Google Analytics 4

Na czym skupia się nowa wersja Google Analytics?

Aktualne narzędzie od Google wprowadza do analiz podejście skoncentrowane na użytkownikach, ich zachowaniach i wartości życiowej klientów (Customer Lifetime Value). Rozbudowana definicja interakcji umożliwia lepsze zrozumienie sposobu, w jaki użytkownicy poruszają się po stronach internetowych lub aplikacjach mobilnych.

Wszystkie interakcje oraz działania podjęte przez użytkownika w twojej witrynie czy aplikacji są traktowane jako oddzielne zdarzenia. Mogą nimi być np.:

☞ kliknięcie w przycisk,

☞ odtworzenie video,

☞ przejście do kolejnej strony,

☞ przewinięcie strony

☞ przesłanie formularza,

☞ finalizacja zakupu,

☞ pobranie pliku,

☞ wyszukiwanie w witrynie.

Czyli niemal wszystko, co pozwala monitorować aktywność w twoim sklepie internetowym. To pomoże skupić się na konkretnych krokach twoich klientów i analizować tylko te, które mają rzeczywiste znaczenie dla twojego biznesu.

Ścieżka klienta w Google Analytics 4

Przykładowy podgląd ścieżki klienta w Google Analytics 4

Dzięki wykorzystaniu modelu opartego na zdarzeniach GA4 daje biznesom szansę pełniejszego wglądu w zaangażowanie użytkowników, ścieżki konwersji i skuteczność kampanii marketingowych. To szczególnie ważne dla właścicieli sklepów internetowych i innych przedsiębiorców działających w e-commerce. Dlaczego? Bo pomaga łatwiej identyfikować za pomocą zdarzeń mikrokonwersje (np. kluczowe kroki w stronę zakupu), które mają większe znaczenie dla biznesu niż tylko sesje i odsłony.

Gdzie i jak promować sklep internetowy? Zobacz

Czym się różni GA4 od Universal Analytics? Najważniejsze zmiany

Skupienie na kliencie

GA4 stawia na podejście skoncentrowane na kupujących. Dzięki temu możesz dokładniej poznawać zachowania swoich grup docelowych i tworzyć bardziej spersonalizowane strategie marketingowe oraz określać wartość, jaką potencjalnie zyskasz na długotrwałej relacji z danym klientem.

Model danych oparty na zdarzeniach

W Universal Analytics monitorowanie aktywności wiązało się przede wszystkim z adresami URL stron. Teraz każdy krok użytkownika możesz zdefiniować jako oddzielne zdarzenie. To pozwala na bardziej rozbudowaną analizę zachowań klienta i wyłapywanie newralgicznych momentów w jego procesie zakupowym.

Przykładowo, jako jedno ze zdarzeń możesz ustawić zapis do newslettera. Masz wtedy okazję sprawdzić, co użytkownik robił na twojej stronie wcześniej, i na tej podstawie określić oraz usprawnić problematyczne miejsca.

Raport zdarzenia w Google Analytics 4

Przykładowy raport zdarzenia w GA4

Ulepszony pomiar

W GA4 możesz śledzić automatycznie większość zdarzeń, w tym: przewijanie strony, kliknięcia wychodzące, wyszukiwania w witrynie, interakcje użytkowników z wideo, pobrania plików, wysłane formularze. Masz też możliwość zdefiniowania tzw. zdarzeń niestandardowych lub zdarzeń poleconych, charakterystycznych dla twojej branży.

Śledzenie międzyplatformowe

Google Analytics 4 umożliwia monitorowanie w jednej usłudze zachowań użytkowników na różnych domenach i urządzeniach. Jeżeli więc oprócz sklepu online masz też aplikację w wersji mobile, możesz zobaczyć ścieżkę klienta pomiędzy tymi miejscami.

Analityka predykcyjna i wykorzystanie sztucznej inteligencji

Wprowadzane przez Unię Europejską regulacje utrudniają śledzenie użytkowników za pomocą plików cookies. Dlatego nowa usługa Google wykorzystuje zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego.

Pozwalają one m.in. uzupełniać luki modelowaniu źródeł ruchu na stronie. Co więcej, na podstawie analizy danych historycznych algorytmu mogą przewidzieć przyszłe wynik twojego sklepu, takie jak prognozowane przychody czy prawdopodobieństwo zakupu i rezygnacji.

Poznaj 10 narzędzi AI dla e-commerce

Integracja z BigQuery

GA4 oferuje integrację z BigQuery – magazynem danych w chmurze, umożliwiającym wykonywanie zaawansowanych, niestandardowych zapytań i obliczeń na dużych zbiorach danych w czasie rzeczywistym. Eksport danych do chmury wcześniej był zarezerwowany tylko dla płatnych wersji usługi Google Analytics.

Teraz każdy przedsiębiorca ma dostęp do surowych danych. Zawierają one bardzo szczegółowe informacje o każdym zdarzeniu ze wszystkimi atrybutami, m.in.: identyfikatorem urządzenia, dokładnym czasem, nazwą zdarzenia i jego parametrami czy dane zbierane przez moduł e-commerce. Na ich podstawie powstają raporty widoczne w twoim  interfejsie użytkownika.

Posłuchaj podcastu

Niestandardowe raportowanie

Elastyczność GA4 daje ci większą kontrolę nad tym, jakie chcesz zbierać dane i jak wolisz je prezentować. Możesz lepiej dostosować nawet zaawansowane raporty do swoich potrzeb i łatwiej wykorzystać je do podejmowania decyzji biznesowych.

Co z prywatnością i ochroną danych w GA4?

Przy przechodzeniu na Google Analytics 4 wielu przedsiębiorcom towarzyszy obawa o to, jak i czy w ogóle będą mogli zbierać potrzebne dane o swoich klientach. Z drugiej strony rosnąca świadomość konsumentów oraz kolejne regulacje prawne wymagają od Google reakcji.

W ramach dostosowania się do tych oczekiwań w najnowszej usłudze Google wprowadzono sporo zmian. Obejmują one przede wszystkim:

☞ większą anonimowość identyfikatorów użytkowników,

☞ dodatkowe narzędzia do anonimizowania danych,

☞ udostępnienie internautom możliwości rezygnacji ze śledzenia przez narzędzia GA,

☞ większą zgodność z RODO.

To jednak wcale nie jest dla ciebie zła wiadomość. Dzięki wspomnianej wcześniej sztucznej inteligencji oraz analityce predykcyjnej wciąż możesz z powodzeniem śledzić kroki swoich klientów i docierać do nich z remarketingiem . Zmienią się tylko zasady tych działań.

Zmiany w prawie e-commerce – co musisz wiedzieć?

Google Analytics 4 w sklepach internetowych – zmiany na lepsze?

Na to pytanie już w dużej mierze odpowiedź znajdziesz wyżej. Rewolucja, jaką w analityce internetowej e-commerce oznacza Google Analytics 4, przynosi firmom szanse na skuteczniejsze trafianie w potrzeby współczesnego konsumenta. A to klucz do sukcesu.

Koncentracja na użytkowniku, model danych oparty na zdarzeniach, ulepszone możliwości pomiarowe, śledzenie wielokanałowe i uczenie maszynowe… To wszystko zapewnia ci bezprecedensowy wgląd w zachowania klientów i ścieżki konwersji. Taka wiedza pomoże zwiększyć efektywność twoich akcji marketingowych, usprawnić działanie sklepu internetowego, poprawić obsługę, a w efekcie prześcignąć konkurencję i zwiększyć przychody.

Na co już teraz muszą przygotować się właściciele sklepów internetowych?

Zanim jednak skorzystasz z tych wszystkich możliwości, o których mowa wyżej, czeka cię najpewniej trochę nauki i pracy. O ile dotąd tego nie zrobiłeś/aś, zostało ci jeszcze kilka dni na przygotowanie się do zmian w analityce internetowej twojego sklepu.

Przejście na najświeższą wersję narzędzia Google może wymagać od ciebie dostosowania kodu śledzenia, konfiguracji dodatkowych konwersji oraz zapoznania się z nowymi raportami i narzędziami dostępnymi w GA4. Dodatkowo najlepiej na początku śledzić wyniki e-commerce równocześnie w obu narzędziach, Analytics Universal i Google Analytics 4.

Jeśli dotąd używałeś/aś w swoim e-biznesie Universal Analytics, GA4 może być na początku wyzwaniem. Ale warto je podjąć! Wkrótce też dostarczymy ci też więcej wskazówek na ten temat, więc bądź z nami na bieżąco!

Nie wiesz, jak skonfigurować Google Analytics 4 w sklepie internetowym Shoper? Skorzystaj z tego artykułu pomocy