To, co jeszcze kilka lat temu było trudne do uwierzenia, dziś jest codziennością. Kupujemy coraz więcej żywności przez internet i coraz więcej powstaje sklepów z takich asortymentem. Ale jest jeszcze mnóstwo miejsca dla innych.
Już w 2016 roku, w jednym z naszych komunikatów prasowych pisaliśmy, że „znikają obawy o jakość towarów czy długi czas oczekiwania na ich dostarczenie”. Cytowaliśmy wtedy analityków Morgan Stanley, którzy prognozowali wówczas, „że zakupy żywności w sieci zrobi jeden na trzech internautów na świecie”. Co było znaczącym wzrostem „w porównaniu z 2015 rokiem, gdy takie zakupy zrobił jedynie co piąty”.
Spożywka coraz bardziej online
W 2020 roku sytuacja, zwłaszcza w Polsce, wygląda już zupełnie inaczej. Jak donosi raport „E-grocery w Polsce”, produkty spożywcze to jedna z najważniejszych kategorii zakupowych, ponieważ dotyczy najczęściej realizowanych przez Polaków zakupów. Rodzimi konsumenci kupują spożywkę online, bo z jednej strony wyraźnie wzrosła popularność handlu online w naszym kraju, a z drugiej – powstaje coraz więcej sklepów, które oferują tego rodzaju produkty z dostawą do domu.
Źrodło: Raport E-grocery w Polsce. Zakupy spożywcze online
Sprzedaż produktów spożywczych to już nie domena dużych marek i supermarketów, które oprócz sprzedaży stacjonarnej, prowadziły też handel online. Dziś dużym powodzeniem cieszą się małe i średnie sklepy internetowe, najczęściej ze zdrową żywnością, które walczą o klienta ciekawym asortymentem i profesjonalną obsługą. A kupujący wdzięczni są im za to, że zakupy mogą robić o każdej porze, bez wychodzenia z domu, a przede wszystkim bez obaw, że otrzymają jakościowo gorszy towar niż klient sklepu stacjonarnego.
„Wejście do sprzedaży internetowej wynikało z naszej chęci dotarcia w każdy zakątek Polski. Ponieważ niezależnie od miejsca zamieszkania, wszyscy chcą jeść zdrowe produkty. Teraz nasze wędliny są dostępne w całym kraju i trafiają do różnych regionów” – tłumaczy Katarzyna Wasąg, właścicielka sklepu internetowego Wedliny-Ekologiczne.pl, prowadzonego na oprogramowaniu Shoper.
„Nasza firma rozpoczęła swoją działalność w 1991 roku. Od pierwszych dni, jej głównym celem jest stawianie na sprzedaż produktów spożywczych polskich marek, charakteryzujących się bardzo dobrą jakością w możliwie przystępnych cenach. (…) Idąc z duchem czasu, w 2019 roku uruchomiliśmy własny sklep internetowy. Tym samym pragniemy dotrzeć do osób, które cenią sobie nie tylko zalety zakupów on-line, ale też zdrowszą żywność polskich i lokalnych producentów” – to już słowa właścicieli sklepu Ecowit.pl, firmowanego hasłem „Zdrowszy wybór”.
Zdrowszy wybór, łatwy wybór
Jeszcze kilka late temu, kupowanie żywności przez internet przeznaczone było dla nielicznych. Klienci mają swoje przyzwyczajenia zakupowe i niektóre bardzo ciężko zmienić, ale dynamiczny rozwój branży e-commerce i coraz większa popularyzacja urządzeń mobilnych zrobiły swoje. Dziś wiele rzeczy za pośrednictwem smartfona i tabletu chętnie robią nie tylko najmłodsi kupujący, ale i starsi, powyżej 55. roku życia.
Co dla kupujących kryje się za tą „wygodą”? Za raportem „E-grocery w Polsce”: „jest to przede wszystkim szeroki wybór produktów, brak konieczności dźwigania zakupów, a więc dostawa, a na trzecim miejscu znalazło się zapamiętywanie wybranych produktów i umożliwienie tworzenia list zakupowych”.
Źrodło: Raport E-grocery w Polsce. Zakupy spożywcze online
Od sklepu online do lidera rynku
Jak z powodzeniem spożywkę sprzedają w internecie już inni? Sklep Chili24 powstał m.in. „z pasji i wiary w to, że to co jemy i pijemy, oraz to, jakich kosmetyków używamy, ma ogromny wpływ na jakość naszego życia”. „Niczego nie sugerujemy i nie wytykamy błędów – pomagamy, udzielamy odpowiedzi na wasze pytania. Naszą misją jest propagowanie świadomych i naturalnych wyborów” – czytamy na stronie sklepu, zaopatrzonego m.in. w zioła lecznicze, oleje tłoczone na zimno, suplementy, organiczne kosmetyki, produkty zbożowe, przetwory…
„Naszym sukcesem jest państwa zadowolenie z zakupów. Chcąc go osiągnąć stosujemy cztery podstawowe zasady, które gwarantują jakość produktów i dostaw: towar wprost od producentów, aktualna data ważności, łatwe i wygodne zakupy, dobrze zapakowany towar i szybka dostawa” – to już tekst ze strony sklepu Jedz i Pij, który stawia przede wszystkim na jakość zakupów. „Zależy nam, by klienci podczas dokonywania zakupów byli pewni co do jakości i świeżości oferowanych produktów” – piszą właściciele biznesu, oferującego wszystko to, co wiąże się z nazwą sklepu – od kaw i herbat, przez kasze i drożdże, na sprzęcie AGD skończywszy.
Z kolei pracujący na oprogramowaniu Shoper Premium sklep Delikatesy z Natury oferuje szeroki asortyment produktów rolnictwa ekologicznego, „żywności bez sztucznych dodatków o walorach korzystnych dla twojego zdrowia w korzystnych cenach”. W jego ofercie znajdziesz również produkty spożywcze dla diabetyków, wegan i wegetarian oraz produkty bezglutenowe i niskobiałkowe, a także naturalne kosmetyki. I jak piszą założyciele wszystko po to, by stać się „liderem rynku i sklepem pierwszego wyboru dla osób, które chcą naturalnie się odżywiać oraz prowadzić zdrowy styl życia”. Sklep internetowy tylko w osiągnięciu takiego celu pomoże.
Na co zwracać szczególnie uwagę podczas uruchamiania/prowadzenia sprzedaży spożywki online?
1. Dobrze opisane składy produktów
2. Przy ekoproduktach, produktach własnych – ważne, by komunikować w czytelny sposób wartości sprzedawanych towarów
3. Dostępność produktów
4. Sposób pakowania
5. Czas i koszty przesyłki
Przeczytaj także:
☞ Jak założyć sklep internetowy? Zobacz, od czego zacząć
☞ Pomysł na sklep, który sprzedaje: Serowar.pl
☞ Zobacz, co potrafi sklep internetowy taki jak Shoper
☞ 5 sposobów na darmową reklamę twojego sklepu online