Jak skutecznie sprzedawać za granicę i prowadzić sprzedaż internetową z wysyłką do UE oraz innych krajów? Zobacz, jak to robić wykorzystując możliwości sklepu Shoper i systemu ErpBox.

 

Polskie sklepy internetowe sprzedają za granicę, ale wciąż nie takim poziomie, na jakim mogłyby to robić. Jak podają raporty rządowe, ledwie 4% polskich firm prowadzi sprzedaż internetową produktów i usług do innych krajów, przy średniej unijnej na poziomie 7%. Pośród właścicieli sklepów internetowych Shoper chęć uruchomienia zagranicznej sprzedaży jest większa od średniej. Na pytanie, jakie zmiany chcieliby wprowadzić w swoich sklepach, które zadaliśmy przy okazji jednego z naszych raportów sprzedawcom, 14% właścicieli sklepów deklarowało, że myśli o wyjściu ze swoją ofertą poza granice kraju.

Wielu z nich już to robi, czy to prowadząc anglo- lub niemieckojęzyczne wersje swoich sklepów, ale także sprzedając za pośrednictwem międzynarodowych marketplace’óww 2020 roku po 3% właścicieli sklepów Shoper deklarowało sprzedaż na Ebayu i Amazonie.

 

Źródło: raport ze sklepów internetowych Shoper

 

W miarę postępującej technologii i globalizacji, sprzedaż poza lokalnym rynkiem, staje się coraz wygodniejsza, ale żeby ją robić dobrze, potrzebna jest do tego i odpowiednia strategia, i narzędzia.

Sprzedaż za granicę – dlaczego warto?

Zgodnie z najnowszym raportem PayPal, osoby decydujące się na zakupy za granicą, wydały ogółem więcej niż te, które wybrały rodzimy rynek. Prognozuje się, że w latach 2021-2022, 26% badanych konsumentów kupujących przez internet zacznie robić zakupy u zagranicznych sprzedawców, a w przypadku tych, którzy już zaczęli to robić, kupować u nich jeszcze więcej. Dzięki coraz większej powszechności zakupów internetowych, stają się one prostym i wygodnym rozwiązaniem: możemy je zrobić z każdego miejsca na świecie, za pośrednictwem smartfona. W takiej sytuacji, kraj pochodzenia sklepu internetowego, przestaje mieć pierwszorzędne znaczenie – zakupów dokonujemy tam, gdzie najbardziej odpowiada nam asortyment (często inny, niż na rodzimym rynku), obsługa klienta i gdzie jest nam wygodniej oraz taniej. Zapewniając swoim klientom wygodny i intuicyjny sposób robienia zakupów, bezpieczne i szybkie transakcje online, a także wysoką jakość obsługi klienta, masz możliwość skutecznego rozszerzania swoich działań o nowe rynki zbytu.

Zobacz, jak polskie sklepy internetowe sprzedają za granicę

Jak zacząć sprzedawać za granicę

Poszukując najlepszego rynku zbytu dla swoich produktów, prawdopodobnie zastanawiasz się, gdzie najlepiej byłoby ją prowadzić. Od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej, handel za naszą zachodnią granicą bardzo się rozwinął. Z roku na rok przybywa sklepów internetowych, inwestujących w sprzedaż zagraniczną na rynek europejski. Przed podjęciem decyzji o ekspansji poza terytorium Polski, warto jednak najpierw rozejrzeć się po rynku kraju, który nas interesuje i dostosować swój sklep do jego potrzeb. Sprzedawać za granicę możesz na kilka sposobów. Jednym z nich jest utworzenie dodatkowych wersji językowych twojego sklepu internetowego, w zależności od rynku, na których chcesz rozszerzyć swoją działalność. Wcześniej jednak, potrzebna będzie…

Rejestracja VAT UE

Jednym z ważniejszych aspektów sprzedaży zagranicznej są rozliczenia podatkowe. Zgodnie z prawem europejskim, prowadząc sklep internetowy w Polsce, a równocześnie chcąc sprzedawać towary za granicę, musisz zarejestrować się jako podatnik VAT-UE. Nawet w przypadku, gdy posiadasz już działalność zarejestrowaną na handel krajowy. Dzięki tej rejestracji, nie musisz już rejestrować swojej działalności w poszczególnych krajach, w których chcesz prowadzić sprzedaż.

Każdy przedsiębiorca zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT ma obowiązek rejestracji VAT-UE jeszcze przed dokonaniem pierwszej transakcji w obrębie Unii Europejskiej. Zgłoszenia należy dokonać na formularzu VAT-R. Jeżeli zarejestrowałeś/aś się już jako podatnik czynny lub zwolniony, musisz jedynie złożyć aktualizację na formularzu VAT-R. Formularz możesz złożyć elektronicznie, listownie lub po umówieniu się w Urzędzie Skarbowym.

Do czerwca 2021 roku, wszystkie firmy sprzedające poza granicami swojego kraju, zobowiązane były do rejestracji dla celów podatku VAT w każdym kraju Unii Europejskiej, w którym chciały rozpocząć sprzedaż. Po 1 lipca 2021 roku i wraz ze zmianami w kwestii VAT-UE, deklarują i płacą podatek VAT od całej sprzedaży wewnątrz UE w swoim kraju, w ojczystym języku i w ramach nowego punktu kompleksowej obsługi VAT, czyli One Stop Shop. Więcej o tym przeczytasz w naszym artykule o VAT-UE.

 

Wersje językowe sklepu

Dodanie do twojego sklepu internetowego innych wersji językowych to podstawa otwarcia sprzedaży zagranicznej. Ułatwi to proces zakupowy klientom obcojęzycznym. W ramach oprogramowania Shoper otrzymujesz dostęp do nielimitowanych wersji językowych. Możesz skorzystać z gotowych tłumaczeń, edytować frazy językowe i tym samym dostosować sklep internetowy do klientów zagranicznych.

Zobacz, jak skonfigurować wersje językowe w sklepie Shoper

Pamiętaj też, że tłumacząc stronę nie możesz zapomnieć o przetłumaczeniu i dostosowaniu do właściwego prawa także regulamin sklepu, reklamacji i zwrotów. Sprawdź, co zawierają strony twojej zagranicznej konkurencji, czym się różnią od twojej? Zadbaj też o to, by domena twojego sklepu posiadała rozszerzenie właściwe dla danego kraju, np. DE dla Niemiec. Zagraniczna domena powinna przekierowywać do wybranej wersji językowej sklepu. W sklepach internetowych Shoper możesz wybrać różne domeny do różnych wersji językowych sklepu, dzięki czemu polepszysz doświadczenie zakupowe klientów obcojęzycznych. Domyślne domeny do wersji językowych możesz ustawić wprost z ustawień ogólnych w panelu administracyjnym twojego e-sklepu.

Obsługa zagranicznych walut i płatności

Jeśli chcesz sprzedawać za granicą, to nie ulega wątpliwości – ceny w twoim sklepie powinny być jasne: w Polsce płacimy w złotówkach, za granicą w walucie kraju, w którym chcesz sprzedawać. Konieczność poszukiwania kursu walut i przeliczania cen, może skutecznie odstraszyć klienta i ostatecznie sprawić, że nie będzie on robił zakupów w twoim sklepie. W sklepie internetowym Shoper, który ma sprzedawać za granicę, możesz włączyć najpopularniejsze i międzynarodowe metody płatności, m.in. Braintree, PayPal, DotPay, Express Checkout czy SOFORT.

Sprawdź, jakie płatności możesz aktywować w sklepach Shoper

Odpowiednie formy dostawy

Ważnym obszarem rywalizacji w branży e-commerce jest dziś czas doręczenia przesyłki. Klienci przywykli do coraz krótszego oczekiwania. Należy więc zaoferować im taki sposób dostawy, gdzie wysyłka produktów za granicę nie trwa wiele dłużej od krajowej. Do wyboru mamy dostarczanie przesyłek międzynarodowych przez polskiego kuriera, opcje cross-border (angażującą lokalną firmę kurierską) lub outsourcing w ramach usługi fulfillmentowej.

Masz już sklep? Połącz go z zagranicznymi serwisami

Poza sklepem internetowym w różnych językach, sprzedaż i wysyłkę za granicę można prowadzić też na zewnętrznych serwisach, takich jak Amazon czy eBay. Ten model sprzedaży nie wymaga od ciebie zmian w obrębie sklepu internetowego, jednak potrzebujesz do tego wygodnego systemu – takiego jak ErpBox, o którym przeczytasz więcej poniżej – zintegrowanego z zagranicznymi serwisami sprzedażowymi, który ułatwi ci cały proces.

 

 

Wykorzystaj ErpBox do sprzedaży za granicę

Aby ułatwić sobie pracę, skorzystaj z możliwości gotowych narzędzi do prowadzenia sprzedaży wielokanałowej, poza stroną twojego sklepu. Shoper ErpBox to rozwiązanie, które zawiera w sobie wszystkie niezbędne narzędzia do kompleksowej obsługi e-sprzedaży na zagranicznych marketplace’ach.

Poznaj 5 powodów, dla których warto połączyć sklep internetowy z ErpBox

W ramach systemu ErpBox zyskujesz przede wszystkim oszczędność czasu: możesz zsynchronizować stany magazynowe wszystkich obecnych kanałów sprzedaży z np. eBayem i Amazonem oraz obsługiwać wszystkie zamówienia z poziomu jednego panelu administracyjnego.

Ustawienie zadań automatycznych w ErpBox pomoże ci uporządkować zamówienia z wielu kanałów, przez ich odpowiednie grupowanie. Z panelu administracyjnego możesz przypisać indywidualne ceny dla każdego kanału sprzedaży, dzięki czemu możesz w cenniku uwzględnić koszty przewalutowania. Co więcej ErpBox daje możliwość wystawiania faktur w wielu walutach i językach, oraz ich automatyczną wysyłkę, upraszczając tym samym obsługę klienta obcojęzycznego.

Dzięki wbudowanym panelom Manager Amazon oraz Manager eBay, masz dostęp do kompleksowej obsługi aukcji podczas sprzedaży towarów za granicę.

Manager eBay daje możliwość:

☞ wystawiania i edycji aukcji, również wielowariantowej,
☞ stworzenia ustandaryzowanego opisu poprzez szablony aukcji,
☞ przejrzystego filtrowania aukcji,
☞ dodawania wielu aukcji jednocześnie,
☞ automatycznego uzupełniania podstawowych pól eBay w ramach zestawów parametrów,
☞ wyboru zdjęć do aukcji z bazy produktów,
☞ synchronizacji zakończonych aukcji, cen, ilości z eBay,
☞ dostępu do historii zmian na aukcji.

Manager Aukcji Amazon pozwala:

☞ na dostęp do zaawansowanych opcji formularza wystawiania aukcji (w tym kolor, rozmiar, długości, grubości, napięcia, materiał/skład itp.),
☞ zintegrować formularz wystawiania aukcji,
☞ szybko wystawić aukcje na podstawie stanów magazynowych,
☞ automatycznie aktualizować stan magazynowy, ceny, dostępność produktów.

Wystawianie faktur w wielu walutach i językach

Faktury w ErpBox można wystawić w trzech językach: niemieckim, angielskim i polskim. ErpBox udostępnia wygodne rozwiązania dla księgowości: możliwość wydrukowania zestawienia wydrukowanych faktur i wybranego okresu w formacie Excel oraz PDF. W takim zestawieniu znajdziesz numer faktury, data sprzedaży i wystawienia, dane nadawcy (w tym NIP), kwotę netto/brutto zamówienia, a także wartość kursu przeliczenia kursu walut (do PLN z różnych walut, np. euro, dolar, korona czeska, funt brytyjski i inne) oraz obliczone kwoty VAT netto i brutto.

Indywidualne ceny na każdy kanał sprzedaży

W ErpBox możesz także kompleksowo zarządzać cennikami na każdy kanał sprzedaży. Pozwala to dostosować ceny produktów do poszczególnych rynków. W ramach narzędzia ErpBox możesz ustawić ceny ręcznie lub za pomocą określonych reguł. Pozwala to na szybkie zarządzanie cennikami, które będzie pomocne zwłaszcza dla sprzedawców, którzy poza sprzedażą na rodzimym rynku, decydują się na sprzedaż za granicę za pomocą różnych kanałów sprzedaży. Dzięki tej funkcjonalności możesz ustawić indywidualne ceny produktów w twoim sklepie internetowym, eBayu, czy Amazonie, uwzględniając różną wysokość opłat marketplace’ów.

Zadania automatyczne dla wielu kanałów

Im bardziej zautomatyzujesz proces sprzedaży zagranicznej, tym sprawniej i szybciej będzie przebiegał ten proces. W ramach ErpBox masz możliwość ustawienia zadań automatycznych dla wielu kanałów. Dzięki temu możesz zautomatyzować generowanie faktur, wysyłkę maili (np. ustawisz ich wysyłkę po określonych statusach zamówienia), a także zmianę statusów czy dodawanie tagów do zamówień. Oznacza to, że nie będziesz tracić czasu na ręczne ustawianie tych parametrów, a tym samym skrócisz czas realizacji zamówienia.

Sprawdź, jak włączyć i wykorzystać ErpBox w swoim sklepie internetowym Shoper