Własny sklep internetowy możesz dziś założyć z dnia na dzień. Jego sukces zależy jednak w dużej mierze od niszy, w której będzie sprzedawał. W tym artykule podpowiadamy, jak ją znaleźć i przekuć w dobry biznes online.
Z tego artykułu dowiesz się:
1. Czym jest nisza rynkowa, jak znaleźć niszę dla siebie i przekuć w biznes online
2. Jak stworzyć personę potencjalnego odbiorcy
3. Jak rozwijać niszę, by przynosiła zyski
4. Poznasz narzędzia sprawdzające konkurencyjność w danej niszy
5. Poznasz 10 przykładów ciekawych nisz rynkowych
Jak znaleźć swoją niszę w internecie?
W podstawowym rozumieniu słowa nisza zawiera się ta część rynku, w której istnieje przestrzeń niezaspokojonych dotąd potrzeb. Oznacza to, że w ramach większego rynku, można znaleźć mniejsze segmenty, w których bez konieczności walki o klienta z konkurencją, można założyć i rozwijać sklep internetowy. Wyróżnikiem niszy mogą być różne cechy, takie jak lokalizacja (mieszkańcy określonego rejonu – zwłaszcza w przypadku sklepów oferujących produkty/usługi lokalne), demografia (odbiorcy w określonym wieku lub płci), hobby (grupa odbiorców o określonych zainteresowaniach), czy innowacyjności oferowanego produktu (np. gogle VR).
Zobacz, jak łatwo możesz dziś założyć swój sklep internetowy
Wygospodarowanie przestrzeni dla siebie lub stworzenie jakiejś charakterystycznej cechy, która przyciągnie klientów, jest najlepszym rozwiązaniem podczas tworzenia nowego biznesu. Znalezienie niszy rynkowej pozwoli ci skoncentrować swoje działania, a dzięki zaproponowaniu klientom produktów dobrze dostosowanych do ich potrzeb, twój sklep zyska na autentyczności. Istnieje jeszcze wiele nie wyeksploatowanych nisz, w których możesz odnaleźć miejsce dla siebie. Jak to zrobić?
Analiza rynku i konkurencji
Analiza rynku i konkurencji, to bardzo istotny i pierwszy element wprowadzenia twojego sklepu na rynek. Co się dzisiaj sprzedaje? Kto to sprzedaje? Warto zwrócić uwagę, co już inne sklepy robią dobrze, a co z ich działań można ulepszyć lub poprawić. Zastanów się, jaką przewagę konkurencyjną będzie miał nad nimi twój sklep.
Bezpośrednia analiza rynku
Może opierać się ona na dwóch filarach: danych ilościowych i jakościowych. Jeśli zależy ci na twardych danych liczbowych, zacznij od raportów, które udostępniamy na platformie Shoper – na naszym oprogramowaniu pracuje ponad 20 tys. sklepów, a każdy z nich może posłużyć ci jako wartościowa inspiracja. Na poniższym wykresie widać wyraźnie, w których branżach działało najwięcej sklepów w 2020 roku. Na czele listy wyraźnie sklepy z kategorii Dom i ogród (23%), dalej branża odzieżowa (17%), Zdrowie i uroda (13%) czy sklepy z art. dla dzieci.
W ramach analizy jakościowej możesz skupić się na badaniu potrzeb, oczekiwań i motywacji klientów. Sprawdź wypowiedzi internautów o produktach i konkurencji, obserwuj działania innych marek na rynku, a także wyodrębnij grupy konsumentów, na których będziesz chciał się skupić i zbadaj ich aktywność w internecie.
Analiza konkurencji
Sprawdź ofertę wybranych konkurentów, zbadaj produkt, który oferują. Poszukaj przestrzeni, w której możesz być lepszy od swojej konkurencji. Zwróć uwagę na takie aspekty, jak:
☞ kto jest twoją konkurencją (jakie marki są twoją konkurencją, jakiej są wielkości),
miejsce świadczenia usług (czy twoja konkurencja działa tylko w internecie, czy też prowadzi sklepy stacjonarne, co ją wyróżnia na tym polu),
☞ marketing (jak marki dbają o widoczność swoich produktów w sieci, jak się pozycjonują, jakich słów kluczowych używają)
☞ obsługa klienta/relacja z klientem (np. czy konkurencja oferuje swoim klientom programy lojalnościowe, czy wprowadza inne udogodnienia)
☞ produkt/usługa (czy cena produktów jest adekwatna do jakości? Czy próg cenowy jest wysoki? Czy korzystne będzie dodanie zniżki na pierwsze zakupy/darmowej dostawy?).
Grupa odbiorców
Większość przedsiębiorców chcących założyć swój pierwszy sklep internetowy, zaczyna od wymyślenia produktu lub usługi, które będą w sprzedaży. A gdyby zacząć od tego, co już jest znane?
Szukając niszy dla swojego biznesu, wybierz grupę odbiorców, której potrzeby nie są jeszcze zaspokojone. Rozumiejąc odbiorców, łatwiej będzie ci do nich dotrzeć, tworząc dostosowany do ich potrzeb produkt. Wartościowe będzie stworzenie przykładowych person w ramach grup docelowych, czyli modelu klienta. Możesz to zrobić odpowiadając na pytania, kim jest twój klient?
Kim jest twój klient i jaki jest jego…
☞ wiek,
☞ płeć,
☞ miejsce zamieszkania (kraj/region),
☞ zainteresowania,
☞ motywacje do zakupu/skorzystania z oferty,
☞ jakie cechy twojego produktu będą dla niej wartościowe.
Po zebraniu tych informacji otrzymasz obraz swojego potencjalnego odbiorcy.
Niezbędne narzędzia
Kolejnym etapem przygotowań jest sprawdzenie, czego twoi potencjalni odbiorcy szukają w internecie. To najprostszy sposób na poznanie ich potrzeb. Istnieje kilka narzędzi, dzięki którym poznasz potrzeby odbiorców z niszy rynkowej. Na samym początku warto przeprowadzić wstępną analizę za pomocą plannera słów kluczowych Google (Keyword Planner).
Aby móc skorzystać z tej aplikacji, niezbędne jest założenie darmowego konta na platformie Google Ads. Narzędzie to umożliwia odnalezienie fraz kluczowych, równocześnie pokazując, jak często słowa te są wyszukiwane w Google. Dzięki temu zabiegowi, znajdziesz te, które najlepiej pasują do działalności twojej marki.
Jeśli nie chcesz zakładać konta na platformie Google Ads, możesz skorzystać z darmowego rozszerzenia do twojej przeglądarki internetowej, Keywords Everywhere. Rozszerzenie to wyświetla miesięczną liczbę wyszukiwań fraz, powiązane słowa kluczowe i inne niezbędne dane w ponad 10 witrynach.
Innym narzędziem niezwykle pomocnym w analizie twojej grupy docelowej, jest aplikacja Google Trends. Dzięki niej otrzymujesz dostęp do informacji i statystyk na temat najpopularniejszych treści w internecie. Wyszukiwane hasła możesz weryfikować pod kątem różnych parametrów, które pokażą ci, jak rośnie zainteresowanie wybranymi przez ciebie frazami kluczowymi. Narzędzie Google Trends będzie niezwykle przydatne w biznesach o charakterze sezonowym lub przy rozszerzaniu słów kluczowych dla twojej firmy.
Zajrzyj też na najpopularniejsze medium społecznościowe – Facebooka. Tematyczne grupy na Facebooku to doskonałe źródło wiedzy o potrzebach twoich potencjalnych klientów.
Przykład grupy na Facebooku, skupionej wokół zainteresowań
Ciekawym rozwiązaniem jest również dostępna online aplikacja Answer The Public, która pomaga zebrać i uporządkować wszystkie sugerowane wyszukiwania w Google. Dane zostają przedstawione za pomocą oryginalnych, przejrzystych grafów. Poniżej znajdziesz przykład wykorzystania narzędzia dla frazy e-commerce:
Źródło: Widok z narzędzia Answer The Public, wyniki dla frazy e-commerce
Porozmawiajmy o pieniądzach – stwórz biznesplan
Dobrze przemyślany aspekt finansowy, to podstawa podczas zakładania własnego sklepu. W pierwszej kolejności warto rozpisać koszty, które poniesiesz jeszcze przed założeniem sklepu. W ich skład wejdzie oprogramowanie, regulaminy wysyłki, certyfikatu SSL, płatności, które są niezbędne, by rozpocząć działania online. Oszacuj, ile będzie kosztować cię proces produkcji lub importu towarów, wynajem przestrzeni magazynowej czy wysokość składek na ubezpieczenie społeczne.
Przydatne będzie stworzenie biznesplanu i zawarcia w nim prognoz rozwoju firmy w wariantach pesymistycznym, realistycznym i optymistycznym oraz przygotowanie planu awaryjnego, jeśli firma nie zrealizuje 50% oczekiwanego w wariancie realistycznym wyniku.
Ważne: jeśli widzisz, że wybrana przez ciebie nisza jest zbyt wąska, by spełnić oczekiwania sprzedażowe, spróbuj ją rozszerzyć o inne segmenty rynku.
Obierz cel i daj się zapamiętać
Bez jasno wyznaczonych celów, trudno będzie budować strategię marketingową. Cele strategiczne warto zdefiniować już na etapie tworzenia marki. Możesz postawić sobie cele finansowe (np. wzrost przychodów ze sprzedaży), wizerunkowe (np. rozpoznawalność marki i jej pozytywny wizerunek), rynkowe (np. rozszerzenie zasięgu niszy). Warto także przeprowadzić analizę SWOT swojej firmy – poznając mocne i słabe strony, będziesz mógł wyodrębnić płaszczyzny, które wymagają jeszcze dopracowania. Po przeprowadzeniu powyższych analiz i planowania, zwróć szczególną uwagę na identyfikację twojego sklepu internetowego. Domena powinna być łatwo zapamiętywalna i prosta w zapisie. Czy nazwa jest podatna na przekształcenia? Czy nie jest podobna do nazwy konkurencji? Dostępność domen sprawdzisz w ramach każdego serwisu hostingowego.
Znajdź pomysł na biznes, czyli co sprzedawać w 2021 roku w domu i internecie
10 przykładów nisz rynkowych i produktów, które możesz sprzedawać
Spośród naszych klientów zebraliśmy przykłady sklepów, które wykorzystały niezagospodarowaną niszę w obrębie niektórych branż.
1. Delikatesy (artykuły spożywcze)
W 2020 roku branża delikatesów odnotowała najbardziej dynamiczny przyrost nowych e-sklepów. Zgodnie z naszym raportem w ubiegłym roku wzrost liczby nowych biznesów w tej branży wyniósł 112%. Do takiego stanu rzeczy przyczyniły się powstałe przez pandemiczne ograniczenia, nisze. Dostarczanie zakupów wprost do domu, stało się popularnym rozwiązaniem oferowanym przez e-sklepy spożywcze.
Dobrym przykładem wykorzystania niezagospodarowanej przestrzeni w sektorze artykułów spożywczych jest sklep Coś Dobrego. W ofercie sklepu znajdziesz jedne z najbardziej popularnych produktów ze świata, trudniej dostępne na naszym rodzimym rynku.
2. Z pasji do biznesu
Wiele biznesów rodzi się z pasji – jeśli masz hobby, to znasz też potrzeby osób z twojego środowiska. Jeśli wiesz, że jakieś potrzeby nie są zaspokojone (czyli występuje pewna nisza), możesz wyjść im naprzeciw. Twój produkt będzie wtedy idealnym zagospodarowaniem niszy. Takie podejście jest zauważalne u kilku naszych klientów.
Przykładem wykorzystaniem hobby do rozwoju sklepu internetowego jest GlamDoG – butik doglifestyle’owy, oferujący artykuły dla czworonogów i ich właścicieli. Nieszablonowe podejście do potrzeb klientów sprawiło, że produkty tej marki wyróżniają się na tle konkurencji.
Z kolei marka Arboros postawiła na zagospodarowanie niszy hobbistycznej – arborystyki. W asortymencie marki znajdują się artykuły niezbędne do wspinaczki po drzewach i inne narzędzia niezbędne do wykonywania odpowiednich badań.
3. Klienci z niepełnosprawnością ruchową
Sklep Bez barier to miejsce dedykowane osobom z niepełnosprawnością ruchową, które na co dzień zmagają się z wieloma przeciwnościami losu. Sklep jest odpowiedzią na część z nich, związanymi z użytkowaniem, renowacją i obsługą wózków inwalidzkich. W asortymencie sklepu znajdziesz wszystko, co jest niezbędne do przeprowadzenia koniecznych napraw, lub wymiany części.
4. Moda i akcesoria
Nawet w tak popularnej branży, jak moda i odzież, możesz znaleźć miejsce dla siebie. Tak zrobili właściciele marki POT POT. Dzięki innowacyjnemu tworzywu – papieru połączonego z lateksem (washpapa), uzyskali papierowy materiał, który nie niszczy się w czasie prania. Dzięki wykorzystaniu tej alternatywy dla tradycyjnego materiału skórzanego, sklep zyskał nowych klientów – wegan. Autorzy sklepu doskonale wykorzystali niezagospodarowaną przestrzeń na rynku modowym.
5. Wyjątkowe książki dla dzieci
Ciekawą odpowiedzią na potrzeby rodziców małych dzieci, jest wydawnictwo Jestem w Bajce. Pozwala na umieszczenie w treści bajki imion i zdjęć dzieci, dzięki czemu dziecko staje się jednym z bohaterów opowiadanych historii.
6. Restauracja w wersji online
Bardzo dobrym przykładem przeniesienia działań offline do internetu i wykorzystania niszy w branży gastro, jest pomysł restauracji EdRed. W związku z ogłoszeniem pandemii i zamknięciem restauracji, EdRed wychodzi naprzeciw potrzebom swoich klientów, którzy za pośrednictwem sklepu online mogą zamówić do domu… konserwy rzemieślnicze. Stając w opozycji do gorszych jakościowo produktów z marketów, restauracja idealnie zagospodarowała niszę rynkową branży gastronomicznej.
7. Motoryzacja i car wrapping
Trafnym odnalezieniem swojego miejsca na rynku z pewnością może poszczycić się nasz klient, Sklep Wrapster – najbardziej rozpoznawalna marka wrappingowa w Polsce. Oferuje ona w swoim sklepie artykuły do kompleksowego car wrappingu, czyli oklejanie samochodu, by chronić jego lakier oraz uatrakcyjnić jego wygląd. Wrapster to marka premium, która oferuje swoim klientom szereg luksusowych usług i produktów, które spełniają oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
8. Kapelusze na miarę potrzeb
Innym nietuzinkowym pomysłem na e-biznes jest polsko-francuski sklep z kapeluszami, projektowanymi przez projektantów z całego świata – marka Le Szapo. Marka stawia sobie za cel przywrócić dawny blask kapeluszom. Z miłości do mody i kapeluszy powstała dobrze prosperująca firma, która rozwinęła swój asortyment także o inne akcesoria, takie jak rękawiczki, szaliki, fascynatory, uszatki, kaszkiety, apaszki i wiele innych.
9. Magia dziecięcego świata
Naprzeciw potrzebom najmłodszych wychodzi marka Omimi, oferując w swoim asortymencie przytulanki, które dzięki swoim właściwościom (szum, aromaterapia) pomagają dzieciom wyciszyć się przed snem. Marka jest odpowiedzią na problemy młodych rodziców, którzy właśnie wkroczyli na drogę rodzicielstwa.
10. Modna woda
Zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna i picie dużej ilości wody, to gwarancja utrzymania naszych ciał w zdrowiu. Z mody na „bycie fit” zrodził się pomysł na biznes. Klient Shoper, WodaModa, specjalizuje się w handlu… wodą :) W asortymencie marki można znaleźć różnorodne wody, wyróżniające się zarówno ze względu na skład, pochodzenie, czy, czy design opakowania. Za pomocą kilku kliknięć możesz we własnym domu spróbować różnorodnych wód z całego świata.
Zobacz jeszcze 5 innych, fajnych pomysłów na sklep internetowy
Postaw na rozwój i planuj
Prowadząc już własny sklep, w wybranej przez siebie niszy, buduj swoją autentyczność nie tylko od strony produktu. Bardzo ważne są także treści, które twój klient znajdzie na stronie. Zadbaj o ich wysoką jakość, estetykę i autentyczność. Przyjemny layout również nie jest bez znaczenia. Niech klient znajdzie w twoim sklepie wszystko, czego potrzebuje, by czuł się jak najlepiej zaopiekowany. Zapytaj go, czy potrzebuje coś jeszcze, coś czego jeszcze nie ma w twoim sklepie. Podążaj za trendami i dostosowuj sklep i swoją ofertę do dynamiki rynku. I najważniejsze – weryfikuj i optymalizuj. Za pomocą przydatnych narzędzi Google Analytics i Google Search Console, możesz na bieżąco sprawdzać i wykorzystywać dane do analizy źródeł ruchu na stronie i pozycji strony w wyszukiwarce (a także tego, na podstawie jakich fraz kluczowych trafiają do ciebie klienci). Dzięki tym danym będziesz mógł zaplanować kolejne działania marketingowe, zarówno organiczne, jak i płatne.
Sprawdź najlepsze sposoby na pozycjonowanie e-sklepu
Chcesz się pokazać klientom? Zainwestuj w reklamę swoich produktów!