Każdy przedsiębiorca, w tym osoba, która chce prowadzić sklep internetowy, musi pomyśleć o opłatach stałych, które będą towarzyszyć prowadzeniu biznesu.
Odpowiednie zaplanowanie wydatków, oszacowanie kosztów i zgromadzenie kapitału będą pomocne na starcie, a także w trakcie prowadzenia działalności.
Podatki i ZUS
Samo założenie firmy i dopełnienie formalności jest darmowe, natomiast są inne opłaty związane z prowadzeniem działalności. Mam tutaj na myśli składki ZUS, które muszą być co miesiąc płacone, a także podatki – dochodowy i VAT. Minimalne składki z działalności w 2019 r. wynoszą ponad 300 zł, a maksymalne ponad 1300 zł. Natomiast kwoty podatków zależne są od formy opodatkowania działalności, zarobków i kosztów przedsiębiorców.
Miejsce w sieci
Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy potrzebuje platformy, na której sklep będzie się znajdował. Najlepszym rozwiązaniem może być strona internetowa, za którą płaci się abonament, ale wszystkie opłaty – aktualizacja, wsparcie techniczne czy hosting – są już w niego wliczone. Dodatkowe pieniądze przydadzą się natomiast na uruchamianie kampanii reklamowych (np. w Google czy na Facebooku). Warto sobie je określić już na wstępie działalności i zarezerwować budżet na te cele.
Przeczytaj także:
Reklama dźwignią handlu – sprawdź, do czego ci jest potrzebna
Sprzęt w firmie
W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić prowadzenie firmy bez używania komputera. Zakup sprzętu i systemu operacyjnego jest jednorazowy, ale oprócz tego należy pamiętać o stałych opłatach za internet i prawdopodobnie za część dodatkowego oprogramowania, które ułatwi nam prowadzenie biznesu. Ceny są różne, warto ponegocjować i sprawdzić oferty dostawców.
Rachunek bankowy
W transakcjach przez internet dominują płatności bezgotówkowe. Zatem dobrze, aby osoba prowadząca działalność miała konto firmowe. Warto zaznaczyć, że przy jednoosobowych działalnościach posiadanie konta firmowego nie jest obowiązkowe, można używać prywatnego. Należy jednak pamiętać, że jeśli pozostaniemy przy koncie prywatnym, to w razie kontroli urząd przegląda także nasze wydatki osobiste. Niektóre banki oferują darmowe konta, po spełnieniu konkretnych warunków. Myślę, że ten temat wart jest uwagi. Można także skorzystać z ofert banków, które wraz ze swoimi usługami oferują także program do księgowości i obsługę księgową.
Towar i magazyn
Prowadząc sklep internetowy zazwyczaj kupujemy dany towar. Jeśli zdecydujemy się na gromadzenie rzeczy u nas, to warto zastanowić się nad jakimś magazynem lub pomieszczeniem do ich przechowywania. Czasem takie miejsce musimy wynająć, więc trzeba się liczyć z comiesięcznymi opłatami za najem i media.
Napisałam wyżej, że towar zazwyczaj kupowany jest przez właściciela firmy i sprzedawany ostatecznemu odbiorcy. Jest jeszcze inny model sprzedaży, który pozwala na zminimalizowanie kosztów. Jest to dropshipping, czyli sprzedaż rzeczy, których obecnie nie ma się na stanie. W tym przypadku sklep internetowy jest pośrednikiem między dostawcą a ostatecznym odbiorcą. W takich przypadkach koszt dostawy i zakupu od razu przerzucany jest na nabywcę, a obowiązek jego wysyłki spoczywa na dostawcy. Właściciel sklepu zarabia na usłudze pośrednictwa, czyli jego przychodem jest różnica między kwotą sprzedaży a kwotą zakupu. Model ciekawy, ale trzeba znaleźć solidnego dostawcę, aby nie tracić w oczach klientów na opóźnieniach w przesyłkach.
Przeczytaj także:
Tak to robią dorośli, czyli jak połączyć sklep z hurtownią
Wysyłka towaru
Jeśli właściciel sklepu nie zdecyduje się na dropshipping i będzie stosował tradycyjny model zakupu-sprzedaży, to wówczas musi liczyć się z opłatami za wysyłkę pocztą lub kurierem. Większość sklepów obciążą tym kosztem nabywcę, natomiast jeśli zdecydujemy się na promocje, czy rabaty to nasz sklep ponosi ten koszt.
Niektórzy przedsiębiorcy zapewne zdecydują się na zakup towaru w hurtowni, trzeba wówczas przejechać się do sklepu i zaplanować sobie dodatkowe wydatki np. paliwo na dojazd.
Księgowość i podsumowanie
Prowadzenie firmy wiąże się z księgowością. Można ją prowadzić samodzielnie albo skorzystać z biura rachunkowego. Niezależnie od tego, co wybierzemy, musimy co miesiąc te usługi opłacać.
Jak widać kosztów związanych z prowadzeniem sklepu internetowego może być sporo. Warto się zastanowić nad tym, czego potrzebujemy, z jakich rozwiązań chcemy skorzystać i indywidualnie oszacować swoje koszty tak, by ustalać ceny, które faktycznie przyniosą nam zyski.
Autorem tekstu jest Aneta Socha-Jaworska
Ekspert kadrowo-podatkowy w firmie inFakt,
oferującej nowoczesne rozwiązania księgowe