Dewocjonalia_raport Shoper

Sklepy oferujące asortyment religijny notują systematyczne wzrosty sprzedaży, a popularność zdobywają nowe typy produktów, takie jak gry i akcesoria z motywami religijnymi. Sprawdziliśmy, w którym kierunku zmierza rynek dewocjonaliów.

Standardem w każdej kategorii rynkowej jest regularne pojawianie się nowych grup produktów. W niektórych branżach dzieje się to raz do roku, w innych – co kilka miesięcy. Nie inaczej jest z rynkiem dewocjonaliów, który – z pozoru bardzo konserwatywny i tradycjonalistyczny, w rzeczywistości na bieżąco reaguje na oczekiwania kupujących. Te zaś zmieniają się: klienci coraz częściej otwierają się na nowe kanały sprzedaży. Już dziś 48 proc. polskich internautów kupuje w sieci i zwraca uwagę na towary niestandardowe.

– Dewocjonalia tradycyjnie kojarzyły się z ważnymi uroczystościami i wydarzeniami związanymi z życiem religijnym – mówi Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu w DreamCommerce, dostawcy oprogramowania Shoper. – Jednak z kupnem artykułów religijnych wiąże się także ważny aspekt psychologiczny: klienci kupują rzeczy, za pośrednictwem których chcą otwarcie manifestować wiarę. A jeszcze częściej kupują je na prezent dla tych, którzy w ich ocenie powinni bardziej okazywać swoją religijność. Czyli dla dzieci i młodzieży.

Dewocjonaliaeu_Shoper2

Dlatego właśnie najpopularniejszą kategorią produktową w e-sklepach z artykułami religijnymi korzystającymi z platformy Shoper, są wszelkiego typu gadżety: linijki z hasłami religijnymi, bransoletki żelowe, zakładki do książek, naklejki, kubki, smycze, gry dla dzieci i dorosłych, a nawet podkładki pod mysz komputerową. Typowe dewocjonalia, takie jak różańce, biżuteria religijna, przybory modlitewne, książki, Pismo Święte, oraz „poważne” artykuły kościelne – przedmioty mszalne czy świece – pod względem liczby transakcji zajmują dalsze miejsca.

Na przełomie czerwca i lipca br. wartość sprzedaży w sklepach oferujących asortyment religijny, działających na platformie Shoper wyniosła ponad 167 tys. zł, podczas gdy rok temu było to 134 tys.
– Można sądzić, że pewien udział w tym wyniku miały gadżety związane ze Światowymi Dniami Młodzieży – ocenia Tomasz Tybon. – Posiadanie akcesoriów jest dla uczestników tak wielkiego wydarzenia świetną formą okazania przynależności do wspólnoty wartości.

Ereligijnie_Shoper2

Złote żniwa dla właścicieli e-sklepów z dewocjonaliami przypadają na wiosnę, co ma związek z organizowanymi w tym okresie uroczystościami pierwszej komunii. W kwietniu br. sklepy internetowe z dewocjonaliami, działające na platformie Shoper, odnotowały łącznie przychody w wysokości ponad 285 tys. zł – o 70 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Wzrost obrotów branża notuje też pod koniec roku, przed Bożym Narodzeniem.