Współpraca z blogerami przy sklepie internetowym
Możesz prowadzić bloga w ramach sklepu internetowego na platformie Shoper, dzięki czemu w atrakcyjny sposób zaprezentujesz swoje produkty oraz zwiększysz szanse na wysokie miejsce w rankingu wyników wyszukiwania.
Możesz też zacząć współpracę z blogerami lub influencerami, którzy publikują treści nie od wczoraj i posiadają swoich stałych odbiorców (często bardzo zaangażowanych).
Bez względu na to czy samodzielnie prowadzisz bloga lub czy zaczniesz współprace z innymi wpływowymi blogerami, to dzięki wysokiej jakości treściom masz szansę pojawić się wysoko w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Na treści poradnikowe konkurencja może być mniejsza niż na typowo sprzedażowe.
- Jak wyglądają inspirujące strony blogerów internetowych?
- Jakie są metody wypromowania sklepu internetowego?
Treści publikowane przez popularnych blogerów oraz influencerów mają duże zasięgi liczone dziesiątkach lub setkach tysięcy unikalnych użytkowników. Odpowiednio przygotowany przekaz może mieć silny wpływ na opinie oraz decyzje odnośnie zakupów. Blogerzy są tego świadomi i chętnie współpracują z markami w zakresie promocji ich produktów.
Jakie są korzyści współpracy z blogerem?
Znasz jakiegoś popularnego blogera, stylistę albo ktoś ze znajomych prowadzi kanał na YouTube? Skorzystaj z ich pomocy. Popularni autorzy treści internetowych mogą się pochwalić bardzo dużymi zasięgami oraz silnym wpływem na decyzje zakupowe ich czytelników / widzów.
Największe marki często współpracują z popularnymi blogerami, twórcami video czy influencerami w celu promocji swojego biznesu – jednak nie oznacza to, że taka forma działań marketingowych nie jest przeznaczona dla mniejszych przedsiębiorców.
Wręcz przeciwnie, warto śledzić działania (często podparte długimi badaniami i analizami) u większych firm i wdrażać podobne pomysły podczas prowadzenia własnego biznesu.
Najważniejsze korzyści ze współpracy z twórcami internetowymi:
- promocja oferty oraz marki – dzięki generowanym zasięgom więcej osób dowie się o Twoich produktach oraz pozna nazwę firmy. Ma to realny wpływ na zwiększenie rozpoznawalności marki i ułatwia dotarcie do nowych klientów,
- skorzystanie na autorytecie twórcy internetowego – blogerzy / influencerzy mogą być uznawani za ekspertów w swojej dziedzinie, przez co ich odbiorcy przykładają dużą rolę do publikowanych opinii i uznają je za bardzo wiarygodne,
- szeroki zakres promocji – popularny twórca internetowy działa na wielu platformach, oprócz swojego bloga posiada często konta w portalach społecznościowych z dużą ilością obserwujących, kanał na YouTube, może też prowadzić podcasty lub być zapraszanym do radia i programów telewizyjnych,
- materiały sponsorowane są mniej inwazyjne dla odbiorców – treści publikowane przez twórców internetowych w przypadku płatnej współpracy powinny być oznaczane jako materiały sponsorowane, ale uznawane są za mniej nachalne, gdyż odbiorcy korzystają z nich z własnej woli (w przeciwieństwie do innych reklam, gdzie użytkownicy świadomie pomijają narzucane treści reklamowe),
- strategia budowy spójnego wizerunku – współpraca z odpowiednio wybranym twórcą internetowym, dla którego ważne są podobne wartości jak dla Twojej marki, umożliwia zbudowanie spójnego wizerunku (np. jeśli bloger jest ekspertem w swojej dziedzinie, to wśród jego odbiorców Twoja marka również może zostać tak skojarzona),
- niskie koszty promocji na zasadzie wymiany barterowej – niektórzy twórcy internetowi współpracują z innymi markami na zasadzie barteru. Przykładowo, wystarczy podarować kilka próbek produktów, na których podstawie zostaną opublikowane recenzje, artykuły sponsorowane czy prezentacje produktów w formie video,
- wartościowe linki zewnętrzne – jeśli strona internetowa blogera znajduje się na wysokich pozycjach pod ważnymi dla Ciebie słowami kluczowymi, warto umieścić tam linki kierujące do Twojej strony. Wyniki pozycjonowania Twojej strony powinni wzrosnąć – jednak jest to zależne od kilku czynników, np. miejsce dodania, ilość linków, ustawienia atrybutów rel, przy jakiej treści zostały dodane linki, itp.
Na podobnych zasadach możesz współpracować z większymi serwisami internetowymi, na których możesz publikować: wzmianki, artykuły sponsorowane, wywiady na temat sklepu.
Korzyści i zakres współpracy z twórcami internetowymi (np. blogerzy, vlogerzy, influencerzy) zależą też od tego, co sprzedajesz i kto może być zainteresowany Twoimi produktami.
Blogerzy docierają ze swoimi treściami do osób zainteresowanych poruszanym przez nich tematem. Jeśli Twój produkt jest tematycznie powiązany, dzięki współpracy z takim blogerem trafisz do wąskiej grupy, która może potrzebować sprzedawanych przez Ciebie produktów.
Jeśli poważnie myślisz o rozpoczęciu współpracy z blogerami, nie czekaj, aż ktoś się zgłosi do Ciebie. Działaj samodzielnie i kontaktuj się z wpływowymi twórcami za pośrednictwem social-media.
Formy promocji produktów przez blogerów
Poniższa lista to tylko kilka przykładów promowania produktów przez blogera. Możliwości są niemal nieograniczone, przemyśl w jaki sposób możesz wykorzystać publikowane artykuły tekstowe, materiały wideo lub inną aktywność internetową prowadzoną przez blogera.
- Artykuł sponsorowany – czyli wpisy publikowane na blogu celem promocji produktu. Przedstawiają korzyści z zakupu, opisują jakie spełniają potrzeby, zachwalają szybkość dostawy czy szybki proces zakupowy. Jest to popularna forma promocji na blogach i większych serwisach internetowych,
- Opinia lub recenzja produktu – może mieć różne formy, od recenzji tekstowych po materiały wideo. Najlepiej sprawdza się wśród twórców internetowych, którzy są ekspertami w swojej dziedzinie – ich pozytywne recenzje mogą przekonać odbiorców do wysokiej jakości Twojego produktu,
- Prezentacja produktu – najczęściej są w formie materiałów wideo, które publikowane są m.in. na YouTube lub innych platformach social media. Przykładem może być tzw. „unboxing”, który polega na rozpakowaniu opakowania i zaprezentowaniu jak wygląda produkt. Często w takim przypadku unika się dodatkowych ocen cech produktu i skupia się tylko na prezentacji procesu rozpakowania,
- Krótkie wstawki do publikowanych treści – twórca internetowy może „wspominać” o produktach w swoich treściach, które będą powiązane tematycznie z Twoją ofertą. W przypadku filmów mogą to być krótkie wstawki wideo, komentarze informujące o istnieniu Twoich produktów lub krótkie porady, że omawiany w materiale problem może zostać rozwiązany dzięki zakupom w Twoim sklepie,
- Lokowanie marki w materiałach blogera – twórca internetowy publikujący materiały wideo może w tle umieszczać logo Twojej marki lub umieszczać na widoku produkty, dodatkowo może zakładać koszulki z Twoim logotypem. W przypadku artykułów blogowych, na zdjęciach dodawanych do wpisów na takiej samej zasadzie gdzieś w tle mogą pojawić się elementy promocyjne Twojej marki.
Doprecyzuj warunki współpracy z wybranym twórcą internetowym. Określ czego oczekujesz, ustal zakres i formę promocji, jaki jest cel, jakie elementy powinna zawierać. Przygotuj materiały dotyczące produktu, np. zdjęcia, specyfikacje, instrukcje obsługi, itp.
Możesz wpłynąć na zaangażowanie odbiorców blogera dodatkowymi działaniami, np. organizacja konkursu, udostępnienie indywidualnego kodu rabatowego przeznaczonego tylko dla nich, itp. Przygotowanie takiej dedykowanej oferty promocyjnej może zwiększyć zainteresowanie wśród użytkowników, którzy poczują się tym wyróżnieni.
Na co zwracać uwagę przy wybieraniu blogera?
Poniżej znajdziesz kilka punktów, o których warto pamiętać podczas wyboru odpowiedniego blogera / influencera do współpracy z Twoją marką. Bardziej szczegółowe wyjaśnienia znajdziesz w tym artykule: Influencer marketing – jak zacząć współpracę i o czym pamiętać?
Blogerzy to influencerzy inspirujący użytkowników
Influencer, czyli bardzo spolszczając „wpływowicz”, to osoba mająca swojego bloga, kanał na YouTubie lub po prostu duże zasięgi w social mediach.
Można wyróżnić kilka typów twórców internetowych:
- bloger – prowadzi blog, czyli stronę internetową, na której publikuje artykuły lub inne treści. Publikacje najczęściej dotyczą tematyki, którą pasjonuje się bloger (np. podróże, technologia, sport, itd.),
- vloger – nagrywa materiały wideo i publikuje je na różnych platformach. Mogą mieć różne formy, np.: komentarze wydarzeń, prezentacja własnej aktywności, instrukcje obsługi, szkolenia specjalistyczne (z zakresu dziedzin będących pasjami autora),
- influencer – może nim być zarówno bloger oraz vloger, który ma duże zasięgi oraz mocny wpływ na swoich odbiorców. Buduje trwałe relacje z obserwującymi go użytkownikami i oddziałuje na ich opinie oraz decyzje.
Influencer to nie tylko duża liczba obserwujących go osób, ale również zainteresowanie jego osobą, publikowanymi opiniami czy innymi treściami, którymi się zajmuje.
Influencer jest śledzony przez fanów – czyli odbiorców, którzy są bardzo zaciekawieni tym, co ma do powiedzenia, cenią jego zdanie, darzą go sympatią porównywaną do tej przy gwiazdach show-biznesu, przez co chętnie zaglądają na jego profile, naśladują, inspirują i korzystają z jego rekomendacji.
Sklep internetowy nie funkcjonuje jak sklep stacjonarny, który po otwarciu w mieście zostanie zauważony przez mieszkańców. Współpraca z influencerami to promocja Twoich produktów wśród zaangażowanych fanów influencera (często duża ilość odbiorców).
Załóż własny blog w sklepie internetowym Shoper
Proces pozycjonowania sklepu warto wesprzeć publikacją artykułów na temat oferowanych produktów (np. odpowiadając na pytania jakie zaspokoi potrzeby lub jakie rozwiązuje problemy).
Treści – zarówno tekstowe, graficzne czy wideo – powinny być dostosowane do wcześniej przemyślanej grupy docelowej.
- Obsługa bloga – ustawienia, wyświetlanie i publikacja artykułów
- Konfiguracja bloga w celu pozycjonowania sklepu internetowego
- Jak dodać nowy wpis na blogu w sklepie internetowym Shoper?
W kontekście Twojego sklepu najlepszym sposobem na lokowanie produktu będzie blog. Najważniejsze jest to, aby Twoje wpisy były wartościowe dla odwiedzających, ponieważ dzięki jakościowym treściom możesz przekonać czytelników do swoich produktów.
Decydując się na działania marketingowe oparte na lokowaniu produktów, skup się na tworzeniu tekstów przyciągających jak najwięcej użytkowników (np. opisujące rozwiązania popularnych problemów, które rozwiązują Twoje produkty).
Aby napisać dobry artykuł, który będzie sprowadzał wartościowy ruch z wyszukiwarki, należy m.in. wybrać odpowiedni temat, używać w treści główne i dodatkowe słowa kluczowe, stosować czytelną typografię, dodawać linki w treści, dzielić akapity tekstu na śródtytuły oraz dodawać obrazki czy wideo.
- Jak zmienić ustawienia pozycjonowania dla bloga w sklepie Shoper?
- Z jakich powodów sklep może nie być widoczny w wyszukiwarce Google?
Inne formy zwiększania sprzedaży w sklepie
Podniesienie wartości koszyka lub poprawa konwersji wymagają wykorzystania i prawidłowego wdrożenia odpowiedniej strategii sprzedażowej. Na platformie Shoper możesz skorzystać z wbudowanych lub dodatków mechanizmów, dzięki którym będziesz mieć wpływ na zachowanie klientów.
- Jak zwiększyć poziom sprzedaży na sklepie internetowym?
- Jak zmniejszyć ilość porzucanych koszyków przez klientów?
- Jak klienci kupują produkty w sklepie internetowym?
W Shoper poprzez zastosowanie m.in. cross-sellingu, upsellingu, produktów powiązanych oraz rekomendacji produktowych wykorzystujących zaawansowane algorytmy, możesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie oraz zwiększyć zaufani klientów.
- Jakie elementy przy koszykach zakupowych wpływają na poziom sprzedaży?
- Jakie mogą być powody niskiego poziomu sprzedaży w moim sklepie?
Szacuje się, że ponad 27 milionów Polaków korzysta z platform społecznościowych (social media). Najbardziej aktywni użytkownicy spędzają tam nawet kilka godzin dziennie. Warto wykorzystać potencjał social media podczas planowania działań marketingowych dla swojej marki.
- Zwiększaj sprzedaż prowadząc konta social-media – zaprezentuj produkty społeczności
- Jakimi kanałami dotrzeć do nowych potencjalnych klientów dla swojego sklepu?
Dzięki social mediom możesz dotrzeć ze swoim sklepem do nowych odbiorców, a poprzez regularne publikowanie treści (postów, zdjęć, wideo) oraz kontakt z użytkownikami zbudujesz trwałe relacje, które będą mieć wpływ na decyzje zakupowe Twoich odbiorców.
Warto zapamiętać!
- Dlaczego warto współpracować z blogerami i innymi twórcami internetowymi?
- Przykładowe formy promocji oferty sklepu przez blogerów
- Na co zwrócić uwagę przy wyborze twórcy internetowego do współpracy?
- Kim jest influencer, bloger oraz vloger?
- Zakładanie własnego bloga w sklepie internetowym Shoper
- Jakie są inne metody promocji w celu wzrostu sprzedaży sklepu internetowego?