Nawet jeśli ktoś powiedział, że poniedziałków nie da się lubić, to dla tego jednego można zrobić wyjątek. Oto, co powinieneś wiedzieć o Cyber Monday.

 

Cyber Monday – o co chodzi?

Najkrócej rzecz ujmując… o pierwszy poniedziałek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, a zwłaszcza pierwszy poniedziałek po Black Friday. W tradycji mieszkańców Stanów Zjednoczonych, jak już pisaliśmy tutaj, dzień po Święcie Dziękczynienia odbywa się święto zakupów w postaci Czarnego Piątku właśnie. W związku z rosnącym zainteresowaniem akcji promocyjnych organizowanych przy okazji Black Friday, postanowiono je wykorzystać i zachęcić klientów do zakupów także później – i tu pojawia się nasz Cyber Monday. Po raz pierwszy nazwy tej użyto w 2005 roku, by mianem Cyber Monday określić właśnie pierwszy poniedziałek po amerykańskim Thanksgiving Day.

Cyber Monday a Black Friday

Różne dni tygodnia to nie jedyne różnice między tymi sprzedażowymi świętami. Przy okazji Black Friday specjalne promocje przygotowują i duże markety, i sklepy internetowe. Cyber Monday to natomiast głównie dzień promocji w sklepach online. I często takich, które np. nie mogą konkurować z dużymi markami w kontekście Black Friday.

Cyber Monday – kiedy w Polsce?

W 2020 roku Cyber Monday przypada na 30 listopada. W Polsce z każdym rokiem nabiera coraz większej popularności, a wraz z poprzedzającym go Black Friday łączy się w długi weekend wyjątkowych atrakcji cenowych dla kupujących. To sezonowa akcja specjalna i dobra okazja do zarobku dla tych sklepów internetowych, które nie mogą sobie pozwolić na bardzo duże obniżki cen podczas, na przykład, wspomnianego Czarnego Piątku.

Dla kogo Cyber Monday?

Dzień ten ma swoje miejsce w kalendarzach zarówno właścicieli sklepów internetowych, jak i konsumentów. Dla internautów to idealny moment na zakup prezentów dla najbliższych z okazji zbliżających się Mikołajek czy świąt Bożego Narodzenia. Choć nie tylko. Cyber Monday to też dobry dzień na nabycie produktów, których zakup był do tej pory odkładany w oczekiwaniu na dobre warunki cenowe. Tym bardziej, że często obok atrakcyjnego rabatu można otrzymać również darmową dostawę czy dodatkowe bonusy.

Na Cyber Monday korzystają przede wszystkim sklepy internetowe. To okazja do zwiększenia sprzedaży, jak również pozyskania wartościowego ruchu, który będzie można wykorzystać w kolejnych tygodniach do dodatkowych działań remarketingowych.

 

Jak przygotować swój sklep na Cyber Monday?

Przede wszystkim zacznij działać jak najwcześniej, by z tego dnia skorzystać w jak największym stopniu. Od czego zacząć? Przede wszystkim od zaplanowania działań. Pamiętaj, że Cyber Monday to tak naprawdę jeden dzień, dlatego warto z niego wycisnąć jak najwięcej.

Jeśli twój biznes jest młody i będzie to twój pierwszy sezon zerknij na to, co oferowała twoja branża w poprzedniej edycji. Sprawdź nasze raporty i komentarze sprzed roku – ułatwi ci to na pewno planowanie działań dla własnego sklepu internetowego. Jeśli to dla ciebie kolejny Cyber Monday – zastanów się, które zeszłoroczne działania się sprawdziły, oraz w jakim stopniu, i co możesz tym razem zrobić lepiej, inaczej.

Promocja na Cyber Monday – krok po kroku

Poniżej znajdziesz pomocną listę kolejnych kroków w przygotowaniach do Cyber Monday.

Uruchom kampanię promocyjną dla e-sklepu

To tak naprawdę ostatni dzwonek na ściągnięcie wartościowego ruchu do swojego sklepu. Dobrze poprowadzona promocja pozwoli ci sprzedać więcej nie tylko w Cyber Monday, ale w całym okresie jej trwania.

Przeczytaj, jak przygotować swój sklep do działań reklamowych
Zacznij reklamować swój sklep dzięki Shoper Kampaniom

 

Zaplanuj rabaty, promocje i bonusy dla kupujących

Rozpisz sobie konkretny kalendarz działań na najbliższe tygodnie – kiedy, jaki rabat, na który asortyment przewidujesz. Dzięki przemyśleniu działań nie pogubisz się, a promocje i rabaty nie nałożą się na siebie.

Sprawdź, jak ustawić kody rabatowe i promocje na Cyber Monday
Zaplanuj promocje w swoim sklepie internetowym

 

Przygotuj konkretne wiadomości do klientów

Zastanów się którym kanałem i w jaki sposób dasz im znać o wyjątkowych ofertach z okazji Cyber Monday. Jeśli prowadzisz social media dla swojego sklepu – koniecznie uwzględnij je w swoich działaniach. Przygotuj grafikę i teksty do postów – gotowe możesz zapisać w plenerze publikacji. Nie będziesz musiał zaprzątać sobie nimi głowy w okresie wzmożonego ruchu i sprzedaży. A jednocześnie będziesz mieć kontrolę nad tym, co i kiedy zaprezentujesz klientom.

Sprawdź, jak wykorzystać Facebooka podczas Cyber Monday
Nie zapomnij o Instagramie, tu też się dobrze sprzedaje!

 

Zaplanuj banery i elementy graficzne

Nie odkładaj ich na potem, żeby nie było na nie za późno! Wykorzystaj także e-mail marketing. Im lepiej go zaplanujesz, tym będzie skuteczniejszy.

Tu dowiesz się, jak przygotować skuteczną kampanię mailową
Zobacz, jak zadbać o wygląd sklepu i być na czasie

 

Pamiętaj, rabat to nie wszystko!

Czasem sklep pracuje na niskich marżach i uszczknięcie kolejnych procentów od całości kwoty może być sporym wysiłkiem. Pamiętaj jednak, że rabat nie musi być duży. Może to być bardzo symboliczne 3-5%. I zwróć uwagę, by był ważny na krótki czas – to zdecydowanie bardziej motywuje do skorzystania. A jeśli rabat w ogóle nie wchodzi w grę – masz do dyspozycji jeszcze dodatkowe opcje, np. darmową wysyłkę, gratis/upominek do zakupu (postaraj się o nie wcześniej), albo dodatkowe punkty w programie lojalnościowym.

Co jeszcze możesz zrobić, by twój sklep zarobił? Sprawdź!

 

Ale remarketing is the king

I na koniec, pamiętaj o remarketingu! Wszystkie twoje działania promocyjne przyciągną ruch na strony sklepu. Dopilnuj, by później był od dobrze obsłużony i skonwertowany. By jak największa liczba odwiedzających i gości została twoimi klientami, nie tylko w dniu Cyber Monday, ale na stałe.

Angażuj, przekonuj, sprzedawaj – czyli jak robić dobry remarketing

 

Przeczytaj nasze inne materiały o promocjach w sklepach:
Kiedy klienci walą oknami, czyli jak przygotować sklep na gorące okazje
5 rzeczy, których dowiedzieliśmy się o Black Friday
4 aplikacje, które zachęcą do większych zakupów