Sklep_internetowy_o_czym_pamietac_Shoper

Założyć sklep internetowy – jak to łatwo powiedzieć. Ale o czym trzeba pamiętać, żeby potem tego nie żałować?

Przeczytaj wcześniejsze części cyklu:
Jak sprzedawać w internecie? Część 1 – zaczynamy od pomysłu
Jak sprzedawać w internecie? Część 2 – prosto do celu

Ile stron poświęconych branży e-commerce, tyle pomysłów na „najlepszy sklep internetowy”. Ile forów dyskusyjnych i wpisów, tyle złotych porad i wskazówek „jak sprzedawać, żeby się opłacało”. OK, czyli jak to robić właściwie? Niezależnie od tego, kto ma w internetowej dyskusji rację, łatwo ustalić, co dobry sklep internetowy rzeczywiście powinien posiadać, żeby zabawa w e-handel w ogóle miała sens. Albo inaczej – czym się podczas zakładania sklepu kierować, żeby po upływie kilku miesięcy nie musieć szukać rozwiązań zastępczych?
Na wstępie odpowiedzmy sobie na pytanie: kompletny sklep internetowy – co to dokładnie znaczy? I czy taki naprawdę istnieje? Odpowiadając na to drugie: teoretycznie tak. Wiele bowiem zależy od naszych wymagań i wyobrażeń na temat sprzedaży przez internet. Jeśli marzy nam się mocno rozbudowany system, z zaawansowanymi kreatorami produktów, a chcemy za to wszystko nie płacić więcej niż kilka złotych w miesiącu, niestety, ale powinniśmy rozejrzeć się za innym zajęciem.
Skupmy się jednak na sprzedaży w standardowym ujęciu. Załóżmy, że mamy produkt w kilku wariantach, ale jesteśmy w stanie go sprzedać w oparciu o klasyczny przykład oprogramowania dla sklepu internetowego w modelu SaaS (Software as a Service) – obsługiwanego „w chmurze” i bez pogłębionej wiedzy informatycznej. Niech to będą buty, spodnie i koszulki, albo zabawki dla dzieci. Rzeczy w każdym razie proste, wymagające tylko spakowania do paczki i wysłania pod wskazany adres. Dla właścicieli takich biznesów, oferta w zakresie oprogramowania jest spora i trzeba trochę czasu, zanim znajdzie się opcję najlepszą dla siebie. Każdemu jednak będzie łatwiej, jeśli zwróci uwagę na kilka poniższych punktów.

Kwestie formalno-prawne
Zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku, każdy właściciel sklepu internetowego jest zobligowany do zamieszczenia na stronie sklepu regulaminu świadczenia usług kupującym. I od tego zacznijmy – jeśli decydujesz się na zakup oprogramowania dla e-sklepu to czy masz pewność, że jego dostawca pomoże ci też z takim regulaminem? A może w ogóle o tym dotąd nie myślałeś, bo np. sprzedając do tej pory na Allegro, wszelkie regulaminy i kwestie prawne nie zajmowały ci głowy? Jeśli tak rzeczywiście jest, musisz się upewnić, że poradzisz sobie z kwestiami prawymi i że nie zostaniesz z tym problemem osamotniony. Czy to zamawiając odpowiedni regulamin bezpośrednio u dostawcy oprogramowania czy kupując go od jednego ze współpracujących z nim partnerów prawnych – to już ma mniejsze znaczenie. Najważniejsze, że sklep będziesz mógł uruchomić z wypełnieniem obowiązku, o którym mówi przytoczona wyżej Ustawa.
Z drugiej zaś strony – nawet jeżeli posiadasz już przygotowany wcześniej regulamin, dla pewności powinieneś sprawdzić, czy nie zawiera on niedozwolonych klauzul. Tu też z pomocą powinien przyjść dostawca oprogramowania, oferujący pomoc w sprawdzeniu gotowego już regulaminu sklepu. Zapytaj o taką usługę, by potem nie zajmować sobie głowy potrzebnymi korektami, których można uniknąć już na początku prowadzonej działalności.

Bezpieczeństwo
Czyli coś, czego sami bardzo potrzebujemy. Bez niego ciężej sprzedaje się też w internecie. Choć świadomość ludzi w kwestii zakupów online wzrasta, a możliwości technologiczne są coraz większe, często dla klientów dużo ważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa niż atrakcyjna cena produktu albo najpiękniejsza szata graficzna sklepu. Dlatego trudno wyobrazić sobie e-biznes prowadzony z powodzeniem, ale bez zainstalowanych certyfikatów bezpieczeństwa, takich jak SSL. Dla właściciela sklepu internetowego jest on gwarancją dobrej pozycji w wyszukiwarce Google (która lepiej pozycjonuje dzisiaj strony zabezpieczone), dla klientów natomiast – potwierdzeniem profesjonalizmu sprzedającego i gwarantem bezproblemowych zakupów.
Inna sprawa, że jeśli zamierzasz sprzedawać na Facebooku, certyfikat SSL będzie ci do tego niezbędny.

Grafika
Dla niektórych to kwestia najważniejsza i oczywiście szata graficzna w każdym e-biznesie jest niezwykle istotna, jednak żaden sklep nawet z najładniejszą grafiką, ale bez dobrego regulaminu, wielkiej kariery w sieci raczej nie zrobi. Dlatego nie skupiaj się wyłącznie na kwestiach estetycznych, ale równie poważnie podejdź do wcześniej wymienionych elementów zapewnienia bezpieczeństwa. Kiedy jednak zadbasz już o regulamin i certyfikat SSL, zastanów się, jaki wariant graficzny wybierzesz – postawisz na gotowy szablon czy zlecisz wykonanie projektu na specjalne zamówienie? Wybierzesz minimalizm i przejrzystość strony czy raczej pójdziesz w ilość i będziesz chciał upchnąć w sklepie jak najwięcej informacji? Zastanów się nad tym dobrze, bo o ile zdecydujesz się na pierwszy z wariantów, ewentualna zmiana planów w przyszłości będzie raczej bezbolesna, jeśli jednak po zleceniu projektu indywidualnego zdecydujesz się kiedyś na mniejsze czy większe modyfikacje, wówczas może cię to zmusić do poniesienia dodatkowych kosztów. I rozkręcająca się całkiem nieźle przygoda z e-commerce nagle zacznie ci się mniej podobać.

Integracje
Tych im więcej, tym lepiej. Ale skup się na najważniejszych. Płatności – jakie metody oferuje ci dostawca oprogramowania? Czy twoi klienci będą mogli płacić tylko tradycyjnym przelewem czy też za pomocą kart płatniczych? Jak szybko wpłaty będą księgowane, ile zapłacisz za każdą transakcję prowizji? I czy trzeba do poszczególnej integracji podpisywać dodatkowe dokumenty? Warto to wszystko wiedzieć, by wybrać jak najdogodniejszy i dla ciebie, i dla konsumentów, system płatności online. Jakie banki będą pośród świadczących szybkie przelewy? Jacy operatorzy kart? No i czy można w twoim sklepie kupować na raty? Decyduj się na sprawdzone i kompaktowe rozwiązania – systemy płatności, które oferują najwięcej możliwości zapłaty przy konkurencyjnych stawkach prowizyjnych.
Podobnie w kwestiach logistycznych – zadbaj o usługi wiodących firm kurierskich i poszerz swoją ofertę o taką liczbę usługodawców, dzięki której spokojnie dotrzesz do najdalszych zakątków kraju i utrzymasz płynność dostaw. Nie lekceważ też coraz bardziej popularnych wysyłek do punktów odbioru – paczkomatów, kiosków czy stacji paliw. Klienci lubią nie tylko wypatrywać kuriera, ale i odbierać przesyłki po sąsiedzku lub w drodze do pracy. Pomyśl też o usługach „door-to-door” i nie zapominaj o Poczcie Polskiej.
Dwustronna integracja z Allegro, twoja oferta w porównywarkach cen, programy do fakturowania i obsługi magazynów – wszystko to ułatwi ci rozkręcanie biznesu. Oczywiście nie z wszystkiego musisz korzystać już na starcie, wszystko zależy bowiem od rodzaju i wielkości twojego sklepu, pewne elementy możesz dołączać do niego w miarę rozwoju działalności. Dlatego zwróć uwagę, czy oprogramowanie oferuje dostęp do App Store – sekcji wypełnionej dedykowanymi aplikacjami, które będziesz mógł włączać i wyłączać w swoim e-sklepie wedle potrzeby.

Promocja
Czyli co zrobić, żeby twój sklep nie przepadł w czeluściach sieci? Jak się promować, żeby klienci bili do ciebie drzwiami i oknami? Najlepiej skorzystać na początku działalności z usług świadczonych przez dostawcę oprogramowania e-commerce, który nowym sklepom proponuje uruchomienie kampanii AdWords. Nie wiesz, czy możesz w niej wziąć udział? Zapytaj o taką kampanię już w pierwszej rozmowie z konsultantem. Warto z takich usług skorzystać zwłaszcza dlatego, że na starcie przygody z e-handlem przyda ci się fachowa pomoc z pozycjonowaniem twojego biznesu. A AdWords – to przypomnienie dla niewtajemniczonych – zapewnia realizację skutecznych kampanii internetowych, dostosowanych do charakteru i specyfiki konkretnych sklepów i ich użytkowników. Zwiększa tym samym zdecydowanie skuteczność promocji danego biznesu w sieci, promując go w najpopularniejszej przeglądarce Google i powiązanych z nią serwisach i usługach – właśnie tam, gdzie szukają go potencjalni odbiorcy.

Gotowa/gotowy? Wszystkie te możliwości i narzędzia są w twoim zasięgu. Zerknij tutaj.