Black Week, Black Friday, Cyber Monday – następujące po sobie kolejne okazje sprzedażowe rozpoczęły najgorętszy okres w handlu online. Warto podczas tych zakupów być szczególnie uważnym. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę.

 

Koniec listopada to co roku czas dużych promocji i sprzedażowych akcji specjalnych. Ubiegłoroczny Black Friday zaowocował w sklepach działających na platformie Shoper, względem roku 2019, 62-procentowym wzrostem liczby zamówień, wartość transakcji wzrosła natomiast o 53%. Jeśli zaś porównać wyniki ubiegłorocznego Czarnego Piątku z wynikami osiąganymi w „zwykły” handlowy piątek poprzedzający Black Friday, wzrosty były jeszcze większe: liczba zamówień wzrosła bowiem o 154%, a ich wartość o 161%.

 

Black Friday i Black Week coraz popularniejsze

W tym roku znowu spodziewamy się rekordowych wyników, choćby z tego względu, że w wyniku pandemii oraz kilku lockdownów, przeszliśmy przyspieszoną cyfryzację społeczeństwa i wielu kupujących przeniosło swoje nawyki zakupowe ze sklepów stacjonarnych do internetu.

Dodatkowo, Black Friday na dobre zadomowił się już w polskim kalendarzu handlowym i spore nadzieje wiążą z nim zarówno kupujący, jak i sprzedający. Z naszych badań przed tegorocznym Czarnym Piątkiem wynika, że najpopularniejszym działaniem promocyjnym planowanym na Black Friday jest klasyczna obniżka cen – aż 73 sprzedawców zamierza w tym roku „świętować” właśnie ten sposób. Z kolei blisko 43% właścicieli sklepów internetowych chce z tej okazji przygotować specjalną ofertę produktów dla swoich klientów.

Zobacz nasz raport ze sklepów internetowych, przygotowany przed Black Friday

 

 

Wielu sprzedawców przygotowywało się na listopadową sprzedaż już kilka miesięcy temu, planując z wyprzedzeniem komunikację z klientem, projektując specjalne strony w sklepie poświęcone promocji czy zatrudniając dodatkowe osoby do obsługi zamówień. Niektóre sklepy przygotowały także swoich stałych klientów na ewentualne nieprzyjemności, które mogą ich spotkać podczas wzmożonych zakupów.

Jak przygotować klientów na Black Friday?

Właścicielom sklepów internetowych powinno zależeć na bezpieczeństwie swoich klientów, dlatego ci najlepiej przygotowani do Black Weeku i Black Friday, wysyłają do swoich odbiorców ważne informacje na temat bezpiecznych zakupów – jak je robić, na co uważać itd. Zwracają im uwagę na fałszywe wiadomości e-mail i strony internetowe, które mogą podszywać się pod znany sklep czy markę.

Kupujący z kolei powinni uważnie wybierać miejsca swoich zakupów. Internet pozwala dzisiaj na w pełni bezpieczne i komfortowe zakupy, ale nie brak w nim oszustów, którzy chcą wykorzystać ten czas większego zainteresowania. Dlatego jeśli nie znamy jakiegoś sklepu, robimy w nim zakupy po raz pierwszy, warto przed zapłatą za towar sprawdzić, czy sklep posiada ważny regulamin, czy jest on napisany po polsku oraz czy sklep udostępnia dane kontaktowe, pod którymi można ewentualnie uzyskać potrzebną pomoc. Zwracajmy też uwagę na dostępne w sklepie metody płatności oraz dostawy. Sklep pozwalający dzisiaj tylko na przelew tradycyjny lub wyłącznie płatność za pobraniem powinien zapalić u kupującego lampkę alarmową.

Niezależnie od gorącej oferty, jaka wyświetli się nam w internecie polecamy również sprawdzać, czy sklep posiada opinie na swój temat w Google oraz w social mediach. Uwagę kupujących powinna też zwrócić drastycznie niska cena – taka oczywiście zawsze jest możliwa, ale przed finalizacją zakupu dobrze będzie dokładnie sprawdzić, czy oferuje ją uczciwy sprzedawca.

Podczas zakupów online warto płacić portfelem płatniczym, takim jak jak Google Pay czy Apple Pay, albo kartą, by w razie ewentualnego oszustwa skorzystać z usługi chargeback, udostępnianej przez banki. Zwracajmy też uwagę na tak oczywiste elementy, jak dane sprzedającego oraz skąd ten wysyła do nas zakupy. Im więcej informacji uzyskamy o nich już na stronie sklepu, tym mniej niespodzianek spotka nas już po zakupie.

 

Jak zadbać o bezpieczeństwo swoje i naszych zakupów. Przypominamy 10 ważnych punktów:

☞ Sprawdź, czy strona, na której kupujesz ma zainstalowany certyfikat SSL i gwarantuje szyfrowanie danych. Zwróć uwagę na symbol kłódki, który powinien się wyświetlać przy pasku adresu.

☞ Przejrzyj stronę sklepu w poszukiwaniu regulaminu – czy możesz go znaleźć? Czy regulamin jest napisany po polsku i zawiera niezbędne informacje o sprzedającym?

Sprawdź stronę „O nas” i „Kontakt”. Powinny informować o firmie oraz podawać dane kontaktowe, pod którymi można się skontaktować ze sklepem. Sam formularz kontaktowy, bez numeru telefonu czy e-maila, to może być za mało. Warto zerknąć, czy sklep udostępnia kontakt przez Facebooka, Messengera czy Instagram.

Opinie o sklepie/firmie – sprawdź, czy są jakieś w Google, czy sklep udostępnia je też w swoich social mediach.

Korzystaj z bezpiecznych metod płatności. Unikaj przelewów tradycyjnych, a chętniej płać kartą lub portfelami płatniczymi, takimi jak Google Pay i Apple Pay.

☞ Sprawdzaj dokładnie przed finalizacją zakupów, co masz w koszyku. 

Sprawdź, jak dokładnie wygląda dostawa towaru. Skąd jest wysyłany i w jakim czasie.

Reklamacje i zwroty – upewnij się, że sklep podaje wyczerpujące informacje na temat ewentualnej procedury wymiany, reklamacji czy zwrotu towaru.

☞ Jeśli dostajesz informację o promocji/rabacie na skrzynkę e-mail i z linkiem do przejścia na daną stronę – zwracaj uwagę na na fałszywe wiadomości e-mail i strony internetowe, które mogą podszywać się pod znany ci już sklep czy markę. Zawsze sprawdzaj, czy adres strony sklepu jest dokładnie tym, na który chciałeś przejść.

Jeśli masz wątpliwości, co do danej strony i sklepu – pytaj o niego znajomych i internet. Wykorzystaj np. swoje konto na Facebooku w poszukiwaniu opinii na temat danego sprzedawcy.