blog

Nowa ustawa o ochronie praw konsumentów obowiązuje od 25 grudnia 2014 roku. Do tej pory skupialiśmy się głównie na tych elementach, które odnoszą się do sprzedaży poprzez sklep internetowy. Jednak to nie jedyny kanał prowadzenia działalności handlowej. Zostają nam przynajmniej jeszcze dwa – sprzedaż poprzez serwis aukcyjny oraz sprzedaż stacjonarna. Jest wielu właścicieli sklepów internetowych, którzy łączą te wszystkie kanały. O czym powinni pamiętać?

1. Regulamin sprzedaży w serwisie Allegro.pl.

Lista obowiązków informacyjnych wobec konsumentów wygląda podobnie, jak w przypadku standardowego e-sklepu (dane sprzedawcy, prawo odstąpienia, sposoby płatności itp.). Należy mieć tutaj jednak na uwadze regulamin samego Allegro.pl, który częściowo reguluje np. moment zawarcia umowy sprzedaży. 
Niespełnienie obowiązków informacyjnych naraża sprzedawcę na karę grzywny lub naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, za co może zostać nałożona kara finansowa w wysokości do 10 % przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy. Sam regulamin serwisu Allegro nie zwalnia sprzedającego z obowiązku spełnienia ustawowych wymogów wobec konsumentów. Stąd konieczne jest zadbanie o własny dokument regulacyjny.

2. Tablica informacyjna dla sklepu stacjonarnego.

Przepisy obowiązujące od 25 grudnia ubiegłego roku wprowadziły obowiązek udostępnienia w sklepie stacjonarnym, prowadzącym sprzedaż skierowaną do konsumentów, szeregu informacji dotyczących sprzedawcy oraz zawieranej umowy sprzedaży. Dokument taki należy udostępnić klientowi najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy i może być umieszczony np. w formie drukowanej przy kasie lub innym ogólnie dostępnym miejscu tablicy informacyjnej. I w tym przypadku niedopełnienie formalności naraża sprzedawcę na karę grzywny.

Nasz Partner, Netlibre.pl, rozszerzył ofertę o dodatkowe usługi: regulamin sprzedaży na Allegro.pl oraz tablica informacyjna dla sklepu stacjonarnego. Szczegóły dostępne tutaj: Pakiety prawne.

Ponadto dla użytkowników Shoper przygotowane zostało specjalne forum porad prawnych: Platforma wsparcia sprzedawcy. Serwis jest obsługiwany przez prawników z Netlibre.pl i korzystanie z niego jest bezpłatne (tutaj można pobrać przewodnik ułatwiający po nim nawigację).
Zapraszamy do korzystania z forum wszystkich, którzy szukają odpowiedzi na pytania dotyczące kwestii prawnych.