Jak prowadzić sprzedaż na Allegro i jak ją połączyć z własnym sklepem internetowym? Czy to się opłaca? Jak sprzedawać w dwóch miejscach naraz? Na co zwrócić uwagę? Na te i inne pytania odpowiadamy w tym tekście.

 

W tym artykule przeczytasz:
☞ Jak i gdzie sprzedawać w internecie
☞ Własny sklep internetowy czy Allegro – co wybrać
☞ Zalety sprzedaży we własnym sklepie online
☞ Zalety sprzedaży w marketplace
☞ Czy sklep internetowy się opłaca
☞ Jak wygląda sprzedaż przez Allegro
☞ Jak działa dwustronna integracja Shoper – Allegro
☞ Jak wykorzystać reklamę Allegro Ads

Jak i gdzie sprzedawać w internecie?

Rynek e-commerce, który jest najdynamiczniej rozwijającą się gałęzią gospodarki, przynosi co roku nowe możliwości i otwiera nowe kanały dotarcia ze sprzedażą produktów i usług do klienta. Uruchomienie sprzedaży internetowej jest dziś proste, szybkie i bezpieczne – to, co jeszcze kilka lat temu wymagało specjalistycznej wiedzy i odpowiedniego zaplecza logistyczno-technicznego, dzisiaj sprowadza się właściwie do wyboru odpowiedniego, gotowego rozwiązania, które pozwala na rozpoczęcie sprzedaży w kanale online niemal z dnia na dzień. Można ją prowadzić zarówno poprzez popularne serwisy sprzedażowe, tzw. marketplace, takie jak Amazon czy Allegro, można też poprzez social media (tzw. social commerce) oraz stronę własnego sklepu internetowego.

Polska czy zagraniczna platforma do sprzedaży online – sprawdź, jaką wybrać

Niektórzy sprzedawcy wybierają tylko jeden taki kanał sprzedaży. Decydują się np. tylko na sprzedaż w sklepie internetowym, inni prowadzą sprzedaż na Allegro, jeszcze inni nie inwestują w sprzedaż ani we własnym sklepie, ani Allegro, ale oferują się ze swoimi produktami i usługami na Facebooku czy Instagramie. Czytając dalszą część tego artykułu przekonasz się jednak, że warto sprzedawać w kilku kanałach naraz – warto zarówno sprzedawać we własnym sklepie, jak i na Allegro, zwiększając tym samym szansę na nowe zamówienia.

Jak i gdzie sprzedawać w internecie? Zobacz możliwości, jakie daje rynek e-commerce

Własny sklep internetowy czy Allegro

Jak wynika z danych, zebranych pośród właścicieli sklepów internetowych Shoper, własny sklep online stanowi główne źródło dochodu dla łącznie ponad 21% sprzedawców. W przypadku 13% odpowiada za około połowę ich dochodu, a dla pozostałych to dodatkowe źródło dochodu. Łącznie – niemal 80% właścicieli sklepów internetowych prowadzi także inną formę działalności handlowej. W przypadku 35% badanych jest to sklep stacjonarny, a niemal połowa, bo 44%, wykorzystuje do prowadzenia sprzedaży inne kanały online.

 

 

Wśród najczęściej wykorzystywanych innych kanałów do prowadzenia sprzedaży zdecydowanie wyróżniają się dwa. Największą popularnością cieszy się Allegro – 42% właścicieli sklepów sprzedaje także z wykorzystaniem tego kanału. Nieco rzadziej z kolei, wskazywany był najpopularniejszy serwis społecznościowy, czyli Facebook. Typował go co czwarty e-sprzedawca 26%. Dlaczego właśnie one?

Dywersyfikacja kanałów sprzedaży jest dla nowoczesnych sprzedawców bardzo istotna. Pytani bowiem o to, co ma najlepsze przełożenie na sprzedaż, właściciele sklepów prowadzonych na platformie Shoper odpowiadali, że atrakcyjna oferta i dobra obsługa, ale nie tylko. Ważniejsze nawet od „konkurencyjnej ceny” są według nich np. działania wizerunkowe i reklamowe w social media, a także obecność w serwisach zewnętrznych – aukcyjnych i marketplace’ach.

Warto pamiętać, że klient zaczyna dzisiaj poszukiwania w jednym kanale, by później, porównując interesujące go parametry, dokonać zakupu w jeszcze innym miejscu. Ruch jest dziś rozproszony, a na finalną decyzję zakupową wpływa wiele czynników. Wykorzystując sprzedaż wielokanałową po prostu ułatwiasz mu podjęcie decyzji. Więcej kanałów dystrybucji twojego produktu, to nie tylko lepsza rozpoznawalność twojej marki w przekroju konkurencji, ale również więcej potencjalnych odbiorców sprzedawanych produktów i usług. Dlatego nie warto zamykać się tylko na jeden kanał sprzedaży.

Jeden sklep, wiele możliwości – zobacz, co ci daje sprzedaż we własnym sklepie

Zalety sprzedaży we własnym sklepie online

Sprzedaż towarów we własnym sklepie internetowym to wiele korzyści dla sprzedającego. Przede wszystkim – we własnym sklepie i pod własnym szyldem, budujesz wizerunek swojej marki. Własna strona pomaga w prosty i szybki sposób zbudować relację z klientem. Poprzez profesjonalnie prowadzoną obsługę, programy lojalnościowe oraz personalizację oferty (np. wykorzystując system rekomendacji produktowych w sklepie Shoper), możesz budować jak najlepsze doświadczenie zakupowe po stronie klienta. W przypadku marketplace’ów, klient ma do wyboru wielu dostawców, a czynnikiem, który finalnie wpływa na decyzję o zakupie jest głównie cena produktu. Sklep internetowy pozwala sprzedawcy na dużo większe pole manewru i stwarza mu większe możliwości.

We własnym sklepie internetowym to ty decydujesz o układzie strony, rozmieszczeniu produktów, funkcjonalnościach czy metodach płatności. Czy skorzystasz z kampanii reklamowych w Google czy na Facebooku. Dzięki temu doskonale wiesz, co sprawdza ci się najlepiej, jakie działania przynoszą najlepsze efekty. Dlatego niezależne sklepy internetowe cieszą się popularnością nie tylko wśród sprzedażowych gigantów, ale również wśród małych przedsiębiorstw, oferujących produkty na wąskie nisze rynkowe lub kierujących się do bardzo konkretnego grona odbiorców. Żeby bowiem dzisiaj sprzedawać we własnym sklepie nie trzeba po swojej stronie posiadać zaawansowanego zaplecza technologicznego – sklepy internetowe oferowane np. w formie usługi na wynajem (tak jak Shoper), w ramach jednej opłaty abonamentowej zawierają wszystko, co potrzebne, by rozpocząć profesjonalną sprzedaż online.

Coraz więcej ludzi sprzedaje przez internet i wybiera własny sklep online

 

Zalety sprzedaży w marketplace

W czasach zdominowanych przez błyskawiczny przepływ informacji i nowoczesne, zaawansowane urządzenia internetowe, klienci dążą do skrócenia ścieżki zakupowej i jak najszybszego zakupu. Popularne marketplace’y, które zbierają na swoich stronach miliony, wychodzą tym potrzebom naprzeciw.

W maju 2021 roku Allegro poinformowało, że liczba aktywnych użytkowników tego serwisu przekroczyła 13,2 milionów. A to tylko jedna platforma. Jako sprzedawca możesz być również obecny np. Amazonie, eBayu, Morelach, Empiku, Etsy i w innych miejscach, które pozwalają sprzedawać niemal każdego rodzaju produkty. Niewątpliwą zaletą, jaką niesie za sobą marketplace, to niska bariera wejścia oraz wyrobiona już baza klientów, którzy chętnie poszukują produktów w danym serwisie.

Tak jak pisaliśmy wyżej – trudniej tu jednak o budowę marki własnej. Użytkownicy marketplace’ów robią zakupy w danym serwisie, nie u danego sprzedawcy. Sprzedaż w takim kanale nie daje takich możliwości wizerunkowych oraz takiej lojalizacji klienta, jak w przypadku własnego sklepu internetowego. Na pytanie więc, czy sprzedawać przez swój własny sklep czy Allegro, najlepiej odpowiedzieć: i tu, i tu. Umiejętnie łącząc ze sobą te dwa kanały dotarcia do odbiorcy.

Czy sklep internetowy się opłaca

Własny sklep internetowy, jak samą sprzedaż na rynku e-commerce, można dziś prowadzić na wiele sposobów. Istotny jest tu wybór oprogramowania, czyli fundamentu, na którym taki sklep internetowy będzie pracować.

Chcąc prowadzić sklep internetowy, można postawić na przykład na rozwiązanie dedykowane, zlecone firmie zewnętrznej – stworzone na indywidualne zamówienie i w zgodzie z założonymi oczekiwaniami. To rozwiązanie wymaga jednak dużego nakładu pracy oraz zaplecza technicznego, generującego koszty zdecydowanie większe niż w przypadku np. oprogramowania SaaS – sprzedawanego jako gotowa usługa.

Decydując się na gotowy sklep internetowy w modelu SaaS, właściciel firmy otrzymuje w ramach jednej, np. miesięcznej lub rocznej opłaty, zestaw narzędzi do prowadzenia sklepu online, a także – co bardzo ważne – stałe wsparcie techniczne i aktualizacje systemu. Jeśli potrzebuje rozwiązań, które wychodzą poza standardowe ramy oprogramowania, może skorzystać z dodatkowych aplikacji i narzędzi, w zależności od jego firmowych i branżowych potrzeb. Są to jednak wciąż gotowe rozwiązania, za które nie trzeba płacić tyle, ile w przypadku dedykowanych funkcjonalności, budowanych od zera pod indywidualne zamówienie. Dodatkowo – większość działań, które trzeba podjąć przy prowadzeniu sklepu, jest zautomatyzowana. Nie jest też wymagana specjalistyczna wiedza techniczna. W przypadku korzystania z platformy Shoper, do stałej dyspozycji sprzedających jest wsparcie działu obsługi klienta, z którego można korzystać na każdym etapie prowadzonej sprzedaży.

Sklep internetowy w modelu SaaS – sprawdź, dlaczego ci się opłaca

Sprzedaż przez gotowy sklep internetowy ma też inne zalety. Bariera wejścia jest dużo niższa przy rozwiązaniu dedykowanym, dodatkowo z poziomu takiego sklepu możesz docierać do klientów, korzystających też z innych miejsc zakupów. Wybierając na przykład oprogramowanie sklepu Shoper, możesz skorzystać z dwustronnej integracji z Allegro (piszemy więcej o niej w dalszej części artykułu), ale również z gotowego narzędzia w postaci ErpBox – łączącego sklep internetowy z wieloma dodatkowymi kanałami sprzedaży (Amazon, eBay, Morele itd.) naraz. A wszystko to z poziomu intuicyjnego panelu administracyjnego, dostępnego z każdego nowoczesnego urządzenia z dostępem do internetu.

 

 

Sprzedaż we własnym sklepie internetowym daje więc dziś wiele korzyści, które można już sprawdzać podczas testowego okresu próbnego – Shoper udostępnia darmową wersję próbną swojego oprogramowania aż na 14 dni. W jej trakcie można swobodnie sprawdzać poszczególne funkcjonalności i dostosowywać wygląd sklepu do własnych potrzeb.

Sprzedaż przez Allegro

Allegro to platforma handlowa, dająca dostęp do produktów oferowanych przez ponad 117 tys. firm (stan na koniec czerwca 2020 r.). Sprzedaż na Allegro rozpoczyna się od rejestracji konta w tym serwisie. Należy w tym celu wypełnić formularz rejestracyjny, aktywować swój adres e-mail oraz dokonać przelewu weryfikacyjnego. Po przejściu rejestracji, możesz przystąpić do wystawiania swoich produktów.

Kto sprzedaje na Allegro? Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2020”, Allegro jest jednym z najczęściej wskazywanych miejsc w internecie, kojarzących się z zakupami z kategorii odzież, multimedia (książki, płyty), dom i ogród, a także artykułów spożywczych. Są tu jednak sprzedawcy z niemal każdej branży i dostawcy produktów, które można oferować w internecie. Nic więc dziwnego, że 86% badanych na potrzeby cytowanego raportu, wymienia Allegro jako pierwsze skojarzenie na temat serwisu zakupowego w sieci.

Mając te liczby na uwadze, wydaje się, że nie można pominąć sprzedaży na Allegro w strategii dzisiejszego sprzedawcy. Należy jednak brać pod uwagę, że przy dużej konkurencyjności, klienci marketplace’ów kupują przede wszystkim cenami. Przeszukują oferty w poszukiwaniu tych najlepszych dla nich cenowo. Dlatego serwisy sprzedażowe warto wykorzystać jako dodatkowe kanały dotarcia – swoją silną markę budując na stronie własnego sklepu online.

 

 

Decydując się na taką sprzedaż, w pierwszej kolejności poznaj zasady działania danego serwisu. Każdy marketplace posiada swoje unikalne cechy, ma też swoje ograniczenia i warunki, które będą mieć wpływ na twoją sprzedaż. Koniecznie sprawdź też regulamin oraz rozliczenia za korzystanie i sprzedaż w serwisie. Tak, by nic nie zaskoczyło cię negatywnie już podczas rozpoczęcia współpracy.

Dokładnie przeanalizuj konkurencję i sprawdź, co i kto już sprzedaje w danym serwisie. Możesz też pokusić się o testowe zakupy – by sprawdzić, jak wygląda cały proces sprzedaży, jakie sygnały odbiera kupujący, jakie doświadczenie zakupowe tworzy się po jego stronie. W planie działania trzeba uwzględnić wszystkie koszty związane z prowadzeniem konta w marketplacie, promocją sprzedaży oraz realizacją zamówień i ewentualnych zwrotów.

Dalej – ustal politykę cenową. Różnicowanie cen w sprzedaży wielokanałowej to praktyka stosowana przez większość sprzedawców i wywoływana wieloma czynnikami, ale przede wszystkim różnej wysokości marżami nakładanymi przez dany marketplace. Cena na Allegro może być wyższa niż na stronie sklepu, bo obarczona dodatkowymi opłatami.

Kiedy już dobrze zbadasz grunt, na którym chcesz zacząć sprzedawać, zadbaj o szczegóły, które sprawią, że wyróżnisz się z marketplace’owego tłumu. Zachęcający wygląd twojej oferty, z odpowiednim tytułem i opisem, w którym znajdą się frazy, po których będą mogli jej szukać klienci – to oczywiście podstawa. Dalej – zdjęcia produktów. Sprawdź koniecznie, wymagania danego serwisu i dostosuj do nich obrazki sprzedawanych towarów tak, by kupujący zawsze mieli do czynienia z jak najlepszej jakości zdjęciami, zachęcającymi do zakupów.

Inny detal, ale jakże ważny – dostosowanie opisu oferty. Podziel go na osobne sekcje, oddzielone od siebie śródtytułami. Pamiętaj, aby tekst był unikalny – nie powielaj treści producenta lub tych, które umieściłeś w swoim sklepie internetowym. Pisz za to do klienta językiem korzyści i zrozumiale – zamiast tysiąca wydumanych słów wystarczy kilka przekonujących go do zakupów. Taka praktyka sprawdzi się zresztą i w twoim własnym sklepie, i na Allegro.

 

Dwustronna integracja Allegro

Jeśli sprzedajesz już na Allegro, dzięki takiej integracji z łatwością zaimportujesz aukcje i kategorie do swojego sklepu internetowego Shoper. Jeśli dopiero chcesz zacząć sprzedawać na Allegro – integracja sprawi, że będzie to dla ciebie łatwe i skuteczne. Można bowiem sprzedawać tylko przez Allegro, można wyłącznie w sklepie internetowym, ale umiejętne połączenie tych dwóch kanałów sprzedaży pozwala na dotarcie do zdecydowanie większego grona potencjalnych odbiorców niż przy wyborze wyłącznie jednego kanału.

Dzięki dwustronnej integracji z Allegro możesz hurtowo wystawiać aukcje, a korzystanie z profili aukcji, czyli wcześniej zdefiniowanych jej parametrów, znacznie ułatwia wystawianie kolejnych produktów. Integracja z systemem aukcyjnym Allegro pozwala na aktualizację stanów magazynowych w sklepie za każdym razem, gdy dojdzie do transakcji na Allegro. Jeśli zaś już sprzedajesz na Allegro, możesz w szybki i prosty sposób zaimportować swoje oferty na stronę sklepu. Zostaną z nich automatycznie utworzone produkty oraz kategorie.

Szczegółową informację o działaniu dwustronnej integracji Shoper – Allegro znajdziesz w tym artykule naszej Pomocy.

Tutaj znajdziesz wszystkie materiały na temat połączenia sklepu Shoper z Allegro

Reklama Allegro Ads

Możliwości własnego sklepu internetowego połączonego z Allegro na dwustronnej integracji wcale się nie kończą. Dodatkową korzyścią dla prowadzącego własny e-sklep są reklamy Allegro Ads. Jak one działają? Wyświetlą się jako „oferta sponsorowana” w najlepszych miejscach na Allegro, co zwiększa szansę na zdobycie nowych klientów i finalizację zamówień.

Wykorzystaj Allegro Ads do zwiększenia sprzedaży w swoim sklepie

W tym artykule opisaliśmy case study jednego z e-biznesów pracujących na platformie Shoper i korzystających z reklam Allegro Ads w ramach naszej autorskiej usługi Shoper Kampanie. Za wyniki odpowiada dedykowany zespół obsługi kampanii, który śledzi statystyki i optymalizuje działania reklamowe tak, by osiągały najlepsze rezultaty. Mamy zresztą na to papiery – jesteśmy przeszkoleni z najnowszych algorytmów i legitymujemy się statusem Allegro Ads Partner.

 

Ale do sedna – podjęcie decyzji o uruchomieniu dodatkowego kanału sprzedaży w serwisie Allegro okazało się dla naszego klienta bardzo dobrym posunięciem. Od uruchomienia kampanii nastąpił u niego wysoki wzrost sprzedaży. ROAS (czyli zwrot wydatków za reklamę) rósł od początku podjętych działań reklamowych i przewyższał przyjęte założenia – od poziomu 1774% w pierwszych 30 dniach prowadzenia kampanii do 2490% w sierpniu 2021 r. Dodatkowo, sama sprzedaż od początku kampanii wzrosła o około 79%.

 

Jak przebiegała kampania Allegro Ads dla sklepu sprzedającego art. dziecięce. Więcej w tym artykule

Takie są liczby. Ty, ze swoim sklepem, możesz je oczywiście wykręcić inne, także znacznie większe. Wszystko zależy od twojego podejścia i chęci do inwestycji w sprzedaż online i rynek e-commerce. Tak jak pisaliśmy na wstępie, sprzedaż w internecie można prowadzić dziś na wiele sposobów, ale to ta wielokanałowa daje największe szanse na rozwój firmy w kanale online.

Poznaj jeszcze dwa dodatki, które usprawnią sprzedaż w twoim sklepie i na Allegro

Własny sklep internetowy i sprzedaż na Allegro – dlaczego warto

Jeśli sprzedajesz teraz tylko na Allegro – sklep internetowy uruchomiony pod adresem twojej firmy pozwoli ci budować silną markę własną i wyróżnić się z tłumu ofert, które przeglądają codziennie użytkownicy marketplace’u.

Jeśli sprzedajesz tylko we własnym sklepie – dodatkowy serwis sprzedażowy powiększy twoje zasięgi, dotrzesz ze swoją ofertą do ludzi kupujących w marketplace’ach.

Do prowadzenia sprzedaży na Allegro wymagana jest prosta rejestracja, do prowadzenia sklepu internetowego – gotowe rozwiązanie takie jak Shoper. Pozwala ono na uruchomienie sprzedaży niemal z dnia na dzień. Nie jest do tego potrzebna specjalistyczna wiedza – stałe wsparcie techniczne gwarantuje dział obsługi klienta Shoper.

 

Przekonaj się, jak łatwo uruchomić dziś sklep internetowy i sprzedawać online:

 

Nowoczesny sklep internetowy pozwala na zarządzanie sprzedażą w wielu kanałach naraz – nie tylko na stronie sklepu, ale i w serwisach takich jak Allegro. Pracując na oprogramowaniu Shoper skorzystasz w tym celu z dwustronnej integracji z Allegro.

Dzięki połączeniu sklepu internetowego i Allegro, możesz korzystać z potencjału i możliwości działań reklamowych, zwiększających szansę na sprzedaż produktów i usług – do tego służą Allegro Ads, które w przypadku platformy Shoper, mogą być uruchomione za ciebie. Grupa specjalistów zajmie się przygotowaniem i optymalizacją kampanii na twoje zlecenie.

Masz dodatkowe pytania odnośnie Allegro? Jesteśmy do twojej dyspozycji.