„Może jeszcze do tego kawę albo hot-doga? Dziś mamy ten towar w specjalnej cenie” – nie raz to w w życiu słyszałeś. Ale jak polecać klientom dodatkowe produkty w sklepie online? Z pomocą przychodzi system rekomendacji.

 

Scena z galerii handlowej lub pobliskiego butiku wzięta. „O, widzę, że podoba się pani ten bucik. Może pokażę jeszcze dwa, które przyszły do nas akurat dzisiaj i są naprawdę prześliczne?”. W sprzedaży bezpośredniej nawiązanie kontaktu z potencjalnym kupującym wydaje się proste – trzeba tylko zacząć do niego mówić i oferować dodatkowe produkty, który mogą trafić w jego gust. Ale co ma zrobić sprzedawca prowadzący sklep internetowy, który swojego klienta ani nie widzi, ani po drugiej stronie komputera nie słyszy?

Sklep internetowy, który ma wszystko

Najlepiej, gdy sprzedawca próbuje wejść „w buty” kupującego i robi wszystko, by klient poczuł się w jego sklepie jak najbardziej komfortowo. Słowem – jak sam chciałby się poczuć obsłużony. Tak jak już pisaliśmy w tym artykule, klienci wskazując na przeszkody w kupowaniu online wymieniają najczęściej niemożność obejrzenia towarów „na własne oczy” albo utrudniony kontakt ze sprzedającym. To oczywiście można im akurat ułatwić – w pierwszym przypadku wystarczy, by zamieścić na stronie głównej sklepu duże i oddające stan rzeczywisty zdjęcia, oraz dokładne opisy sprzedawanych towarów, w drugim – zadbać o profesjonalną obsługę klienta, która rzeczywiście reaguje na zgłoszenia i rozwiązuje problemy kupujących.

Ale w nowoczesnym sklepie internetowym można wykorzystać znacznie więcej rozwiązań, które mogą usprawnić sprzedaż i sprawić, że klient wchodząc na daną stronę, znajdzie na niej wszystko, czego rzeczywiście szuka. A może i dużo więcej.

Jeszcze jeden przykład z życia wzięty. Wchodzisz do supermarketu. Nowego, pierwszy raz odwiedzanego. Żeby naprawdę trafić na wszystkie rzeczy, za którymi faktycznie się rozglądasz, musisz przejść niemal cały sklep – wielkopowierzchniową halę, w której produkty na pewno są inaczej umiejscowione niż w twoim innym, ulubionym markecie. O ile jednak w stacjonarnym sklepie nie wymyślono na razie lepszego rozwiązania, o tyle w sklepie internetowym, żeby utrzymać zainteresowanie klienta, nie możesz kazać mu przeklikiwać się przez cały swój sklep i w pocie czoła szukać tego, co go interesuje.

Dlatego tak ważna jest dobrze zaprojektowana strona główna sklepu internetowego, która powinna – poprzez odpowiednie menu oraz wyszczególnione kategorie produktów – rozprowadzać intuicyjnie ruch po całym sklepie. Równie istotna jest dobra wyszukiwarka – a starzy wyjadacze branży e-commerce wiedzą dobrze, że wyszukiwarka wyszukiwarce nierówna. Sklepy, które włączyły zaawansowaną wyszukiwarkę, pozwalają swoim klientom szybciej i wygodniej przeglądać asortyment.

To szczególnie istotne i wygodne dla kupujących, którzy korzystają z urządzeń mobilnych (a jak widać na wykresie poniżej, jest ich coraz więcej), gdzie nawigacja w sklepie jest trudniejsza, a skuteczna wyszukiwarka potrafi ją znacznie uprościć.

 

Statistic: Global mobile data traffic from 2017 to 2022 (in exabytes per month) | Statista
Find more statistics at Statista

Sprzedaj mi coś jeszcze

Dla klientów e-sklepów ważne jest, by przechodzenie do kolejnych etapów zakupu online było jak najbardziej komfortowe. Liczy się przejrzystość strony internetowej, ale także czas, jaki kupujący musi poświęcić na finalizację zakupów. Im sklep lepiej zaprojektowany „pod klienta”, tym większa szansa, że ten będzie do niego wracał.

Jeszcze w 2018 roku, według badania Evergage, 56% konsumentów chętniej wracało do sklepu, który proponuje mu produkty rekomendowane. Dziś te liczby są już znacznie wyższe, bo systemy rekomendacji stały się dużo bardziej powszechne.

Dzięki danym zebranym podczas wizyty klienta w sklepie internetowym, a następnie ich analizie, na stronie, która korzysta z tzw. systemu rekomendacji, wyświetlają się propozycje oraz zestawy produktów, które mogą go dodatkowo zainteresować oraz zwiększyć wartość koszyka zakupowego. Rekomendacje pracują w oparciu o zaawansowane algorytmy oraz machine learning, dzięki czemu analiza odbywa się w czasie rzeczywistym – system analizuje, co podoba się klientowi i na podstawie tych informacji proponuje najlepsze propozycje.

W sklepach internetowych Shoper, korzystających już z tego rozwiązania produkty, które system wyświetla w modułach rekomendacji, są zintegrowane z filtrami, dzięki czemu klient nie zobaczy w sugestiach produktów, które nie spełniają jego kryteriów wyszukiwania. To ważny element, który wpływa na wysoką jakość sugerowanych produktów, a tym samym zwiększa szansę konwersji.

 

 

System rekomendacji – jak to działa?

Systemy rekomendacji to dziś fundamenty popularnych serwisów streamingowych z muzyką i filmami, a także największych marketplace’ów. Amazon m.in. podaje, że silnik rekomendacji działający w jego serwisie, odpowiedzialny jest za generowanie aż do 35% przychodów sklepów internetowych, a firma odnotowała 5-krotny wzrost reakcji na rekomendowane produkty w porównaniu z ich poprzednim, klasycznym rozwiązaniem.

Przykładem najnowocześniejszego zastosowania inteligentnych rekomendacji jest dziś także aplikacja TikTok – jej algorytm dopasowuje kolejno odtwarzane materiały do upodobań użytkownika, więc ten nie musi w zasadzie niczego specjalnie szukać do obejrzenia. System rekomendacji robi to za niego, samą aplikację TikTok stawiając – jeśli chodzi o zaangażowane użytkowników – ponad Facebookiem i Instagramem.

 

@lifewitherick

who knows this show? 🤠

♬ I’ll Be There for You (Theme From „Friends”) – The Rembrandts

 

Sklepy internetowe, które chcą się rozwijać i dostosowywać do nowoczesnego klienta, też muszą coraz mocniej korzystać ze sztucznej inteligencji.

Według analizy firmy Accenture, aż 91% konsumentów chętniej ufa i robi zakupy u marek, które rozpoznają ich, zapamiętują i przedstawiają im trafne oferty oraz rekomendacje produktów. Z kolei zgodnie z ankietą przeprowadzoną przez BloomReach, kiedy sklepy internetowe personalizują obsługę klienta, ponad 87% kupujących twierdzi, że kupuje więcej.

Idźmy dalej. Jak podaje Juniper Research, internetowi sprzedawcy na całym świecie wydadzą do 2022 roku 7 miliardów dolarów na rozwiązania korzystające ze sztucznej inteligencji, z kolei więcej niż 120 tys. sklepów korzystać będzie już z rozwiązań AR, czyli rzeczywistości rozszerzonej. Kierunek wydaje się być jasny – zamiast ręcznie analizować informacje o klientach, coraz powszechniej używać się będzie do tego sztucznej inteligencji i technologii machine learning, które pracują w służbie większej sprzedaży.

 


Przykład zastosowania systemu rekomendacji na stronie koszyka w sklepie MójŚwiatDziecka.pl

System rekomendacji w sklepie internetowym Shoper

Moduły rekomendacji możesz włączyć na różnych podstronach twojego sklepu internetowego Shoper: stronie głównej, liście produktów, karcie produktu oraz w koszyku. Dokładne informacje, jak to zrobić, znajdziesz w tym artykule pomocy.

 

 

System rekomendacji działa w pełni automatycznie, ale jako sprzedawca lub osoba zarządzająca sklepem możesz jednak precyzyjnie śledzić zamówienia produktów pochodzących z rekomendacji. Pełen wgląd w statystyki i efektywność systemu rekomendacji zapewnia również przejrzysty dashboard w panelu twojego sklepu. Raport prezentuje m.in. listę rekomendowanych produktów ze szczegółową informacją ile razy zostały kliknięte oraz sprzedane.

System działa w naszych sklepach w ramach usługi Shoper Rekomendacje, dostępnej dla wszystkich planów abonamentowych. Do 1 czerwca 2021 r. możesz testować rekomendacje zupełnie za darmo!

To co, co dziś kupującym polecisz?