Dropshipping

Zarządzaj wygodnie sprzedażą w modelu dropshipping – znajdź odpowiednie dla twojego sklepu hurtownie i zlecaj im wysyłkę zamówień.
temat:

Czym jest dropshipping i o co w nim chodzi? Jakie ma zalety i wady?

Spis treści

  1. Text Link

Spis treści

  1. Czy warto wejść w dropshipping? Zalety dropshippingu
  2. Wady dropshippingu - na co warto uważać?

Dropshipping to model logistyczny, w którym produkty są wysyłane do klienta bezpośrednio od zewnętrznego dostawcy. Właściciel sklepu jest pośrednikiem między kupującym a hurtownią. Nie magazynuje towaru ani nie zajmuje się wysyłką zamówień. Robi to dostawca produktów. Na sprzedawcy spoczywa natomiast komunikacja z klientami, zaczynając od przedstawienia oferty, przez zachętę do zakupu, a kończąc na rozpatrywaniu zwrotów i reklamacji. 

Dropshipping może przynieść więcej wiele korzyści przy minimalnym nakładzie środków. Przyjrzyjmy się więc bliżej dropshippingowi i sprawdźmy, jak z sukcesem prowadzić sklep internetowy i zajmować się sprzedażą online bez magazynu.

O co chodzi w dropshipping? Etapy modelu logistycznego

Czy warto wejść w dropshipping? Zalety dropshippingu

Na polskim i światowym rynku e-commerce prężnie rozwija się model logistyczny bez magazynu i z roku na rok zyskuje więcej zwolenników. Nie wymaga bowiem wielkich inwestycji, obniża próg wejścia e-biznesu, zmniejsza zakres obowiązków przedsiębiorców. Jakie są jeszcze plusy dropshippingu?

Mniejsze koszty na start

Jedną z największych zalet dropshippingu jest minimalne ryzyko inwestycyjne. Nie musisz wydawać dużych pieniędzy na asortyment. Cały towar, który oferujesz swoim klientom, należy do hurtowni – to ona za niego odpowiada. Co więcej, nie budujesz, nie kupujesz ani nie wynajmujesz własnego magazynu, unikasz więc kosztów utrzymania całej powierzchni magazynowej.

Dzięki temu nie martwisz się, czy zakupione wcześniej produkty sprzedadzą się i czy w razie konieczności cięcia kosztów nie wylądujesz z całym towarem w swoim domu. Nie musisz również zatrudniać pracowników, którzy zajmowaliby się magazynem i wysyłkami.

Możliwość sprzedaży bez magazynu

Decydując się na dropshipping, nie potrzebujesz własnego lokalu do przechowywania produktów. Nie zajmujesz się też obsługą magazynową. To hurtownia, z którą współpracujesz w pełni odpowiada za składowanie i sortowanie towarów oraz za kontrolę stanów magazynowych.

Elastyczna lokalizacja sprzedaży internetowej

Skoro nie masz własnego magazynu, omija cię temat inwentaryzacji i nie musisz też stale doglądać towaru. Możesz więc pracować z dowolnej lokalizacji – z domu, pociągu czy hotelu na drugim końcu świata. Dopóki nie potrzebujesz wsparcia innych osób, z łatwością zmienisz siedzibę swojej firmy czy miejsce zamieszkania. Dropshipping sprawia, że nie musisz ograniczać się do jednego adresu, punktu na mapie.

Sprzedaż bez magazynu. O co chodzi w dropshipping?

Proste zatowarowanie

Nie potrzebujesz znajomości i sieci kontaktów , by zapełnić swój sklep internetowy ciekawymi produktami. Hurtownie, z którymi nawiążesz współpracę, zrobią to za ciebie. Z własnym sklepem internetowym może więc wystartować każdy, kto tylko ma pomysł i chęci.

Swoboda w zarządzaniu ofertą

To, że nie musisz inwestować w towar ani magazyn, pozwala ci na dowolne kształtowanie oferty twojego sklepu. W modelu dropshipping nie musisz trzymać na stanie czegoś, co się nie sprzedaje. Swobodnie zarządzasz swoim asortymentem.

Możesz reagować na najnowsze trendy na rynku i zmieniać ofertę w zależności od tego, na co akurat jest największy popyt. A jeśli dane produkty czy kategorie przestaną się opłacać, przebranżowienie sklepu nie sprawi ci większej trudności. Szybciej i trafniej odpowiesz też na potrzeby klientów, zwiększając równocześnie możliwości zarobkowe.

Sprzedaż dowolnych produktów

W dropshippingu możesz sprzedawać niemal wszystko. Nawet sprzedaż produktów wielkogabarytowych nie stanowi tutaj trudności – magazynowaniem i obsługą logistyki zajmuje się hurtownia. Możesz więc prowadzić sklep meblowy czy ze sprzętami AGD z własnej kanapy.

Podobnie jest z towarami z krótkimi terminami przydatności, jak kosmetyki czy żywność. Działając w ramach dropshippingu, nie musisz martwić się o ich przechowywanie i utylizację.

Oszczędność czasu

Jako właściciel sklepu internetowego sprzedającego w dropshippingu masz znacznie mniej obowiązków niż w tradycyjnym modelu sprzedaży. Dzięki integracji z hurtownią stany magazynowe i ceny w twoim sklepie aktualizują się automatycznie.

Pozostałe czynności związane z realizacją zamówień również możesz w dużej części, lub nawet w całości, powierzyć wybranej hurtowni. Najlepsze i największe hurtownie dropshipping mają zoptymalizowane i nowoczesne systemy obsługi magazynu.

Nie musisz więc dokładnie śledzić każdego etapu zamówienia – reagujesz dopiero wtedy, gdy pojawi się taka konieczność. W ten sposób oszczędzasz czas, a swoją energię możesz skupić na innych aspektach prowadzenia sklepu internetowego – np. marketingu, promocji.

Jak widzisz sprzedaż w modelu dropshipping jest prosta i ma sporo zalet. Nie jest jednak wolna od wad. Czytaj dalej.

O co chodzi w dropshippingu? Jak działa dropshipping? Zalety i wady dropshippingu

Wady dropshippingu – na co warto uważać?

Dropshipping, jak wszystko, ma też kilka istotnych minusów. Lepiej je poznać już na początku rozwoju sklepu i zyskać przewagę biznesową nad konkurencją.

Zwroty i reklamacje

Między tobą a hurtownią występuje współpraca dwóch przedsiębiorstw – czyli model B2B (business to business). W związku z tym nie przysługuje ci prawo do zwrotu zakupionego towaru do hurtowni. Twoim klientom jako konsumentom za to już tak. Dla nich to ty jesteś sprzedawcą.

Klient wcale nie musi wiedzieć, że sprzedajesz towar w dropshippingu. Dlatego zawsze w pierwszej kolejności skrytykuje ciebie jako sprzedawcę: za uszkodzony produkt, wydłużającą się wysyłkę itd., nawet jeżeli wina nie leży po twojej stronie. Niestety, nad tym nie masz kontroli. To ryzyko wpisane w każdym modelu sprzedaży.

O ile umowa z hurtownią nie zakłada inaczej, to ty zostajesz ze zwróconym towarem. Jeśli nie jest uszkodzony czy personalizowany, możesz próbować sprzedać go ponownie. Jednak rynek dropshippingu się zmienia, coraz więcej hurtowni oferuje również obsługę zwrotów i reklamacji. Nie zapomnij więc podczas wybierania hurtowni, dopytać o wszystkie szczegóły, w tym właśnie o kwestię zwrotów i reklamacji.

Trudniejsza personalizacja

Bywa, że właściciel sklepu chce dodać do paczki drobny gratis albo ulotkę, w której własnoręcznie napisze klientowi parę ciepłych słów. To świetny pomysł, ale w dropshippingu nie zawsze będzie możliwy do realizacji. Tyczy się to również taśmy z logo twojej marki naklejonej na przesyłki oraz ulotek z rabatami na kolejne zakupy wkładanych do przesyłkach.

Niestety, nie wszystkie hurtownie umożliwiają personalizację, a jeśli już to robią, to za dodatkową opłatą. Dlatego, jeśli zależy ci na miłych dodatkach dla kupujących, koniecznie omów to z hurtownią jeszcze przed podpisaniem umowy.

Dropshipping - wysyłka zamówień

Brak unikatowych treści

Gdy sprzedajesz w dropshippingu, zdjęcia produktów otrzymujesz od hurtowni. Z jednej strony jest to duży plus – nie musisz poświęcać wielu godzin na przygotowanie oraz obróbkę zdjęć produktowych. Wiedz jednak, że to ogranicza twoje możliwości reklamy i promocji w mediach społecznościowych. Inni sprzedawcy współpracujący z daną hurtownią będą mieli takie same materiały, więc trudniej będzie się wśród nich wyróżnić.

Bywa jednak, że oprócz packshotów, czyli zdjęć produktów na białym tle, dostajesz również zdjęcia z aranżacjami i stylizacjami, które możesz następnie wykorzystywać w działaniach marketingowych. Nadal nie będą to jednak unikatowe zdjęcia.

Podobnie wygląda kwestia nazw produktów czy opisów. Otrzymasz identyczne teksty, jak mnóstwo innych sklepów korzystających z tej samej hurtowni. Brak oryginalnych treści utrudni pozycjonowanie i sprawi, że algorytmy Google’a nie będą patrzeć na twój sklep przychylnym okiem. Ten problem możesz jednak rozwiązać, tworząc własne opisy produktów.

Opisy produktów w sklepie internetowym - generator Opisy AI

Nieznajomość produktów

Brak dokładnej znajomości oferowanego asortymentu to częsta sytuacja w dropshippingu. Skoro towary nie przechodzą przez twoje ręce, nie masz do końca pewności, co ani w jakiej jakości sprzedajesz. A to może prowadzić do różnych nieporozumień z klientami, w tym częstszych zwrotów.

By obsługiwać klientów na jak najwyższym poziomie, zapoznaj się wcześniej

z produktami wybranej hurtowni. Możesz to zrobić, np. składając zamówienie testowe. Wykorzystaj tę okazję również do zrobienia własnych zdjęć i sprawdzenia, czy towar zgadza się z opisem na twojej stronie.

Mała elastyczność cenowa

W dropshippingu wszyscy na rynku mają te same lub bardzo podobne ceny. Stawianie na konkurencję cenową może spowodować, że twoja marża będzie zbyt mała i w efekcie niewiele zarobisz.

Na dłuższą metę niskie ceny nie pomogą ci w rozwoju sklepu. Postaraj się więc przyciągać klientów czymś więcej niż tylko cenowymi okazjami. Zadbaj o pozycjonowanie sklepu internetowego, o budowę silnego wizerunku swojej marki i skuteczne reklamy, np. w Google czy na Facebooku.

Warto zapamiętać!

Proces sprzedaży w dropshippingu składa się z trzech kroków.

  1. Klient robi zakupy w sklepie internetowym.
  2. Sprzedawca przekazuje informacje o zamówieniu do dostawcy.
  3. Hurtownia kompletuje, pakuje i wysyła zamówienie na wskazany adres.

Do plusów dropshippingu zalicza się:

  • niskie koszty uruchomienia e-sklepu
  • sprzedaż dowolnych produktów, w tym wielkogabarytowych
  • oszczędność czasu

Do minusów dropshippingu zalicza się:

  • duża konkurencja
  • brak kontroli nad realizacją zamówień
  • konieczność dostosowywania się do warunków narzuconych przez hurtownie
  • problemy z reklamacjami i zwrotami

Przetestuj sklep internetowy Shoper przez 14 dni za darmo

Podaj poprawny adres e-mail
To pole jest wymagane
Wypróbuj za darmo
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.