Zakładamy działalność
Od czego zacząć?

Żeby zostać e-sprzedawcą nie trzeba nawet zakładać firmy. Do uruchomienia sprzedaży wystarczy współpraca z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości, które biorą na siebie kwestie formalno-prawne i – co najważniejsze – wbrew nazwie są dostępne nie tylko dla studentów i młodzieży. Ale to nie jedyny sposób, by wystartować z własnym sklepem bez firmy. Jeśli prowadzisz drobną działalność (np. drobny handel lub usługi), możesz skorzystać z przepisów o tzw. działalności nierejestrowanej i też uniknąć obowiązku rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronach rządowego serwisu Biznes.gov.pl.

 

Działalność nierejestrowana – dla kogo?

Sklep bez firmy, sklep z małymi przychodami – to dobre opcje dla małych biznesów i na start. Żeby sprzedawać i zarabiać więcej – trzeba już zarejestrować działalność. Zgodnie z polskim prawem musisz posiadać NIP, REGON, konto firmowe i siedzibę. Ile to kosztuje? Wpis do CEIDG jest darmowy. Od 1 stycznia 2015 r. bezpłatna jest też rejestracja przedsiębiorcy dla celów VAT, a przez okres pierwszych 24 miesięcy możesz opłacać obniżone składki na ubezpieczenia społeczne. Wszystkie informacje na ten temat znajdziesz w rządowym serwisie Biznes.gov.pl.

 

Przetestuj sklep internetowy
Shoper przez 14 dni za darmo

Podając maila akceptujesz Regulamin i Politykę Prywatności

Jak założyć działalność gospodarczą?

Rejestracja działalności gospodarczej wymagana jest ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, która reguluje podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania organów administracji publicznej w tym zakresie.
Założenie działalności to proces wieloetapowy, ale na szczęście można go przeprowadzić online, niemal bez ruszania się sprzed komputera (oczywiście – wciąż można zrobić to drogą tradycyjną, udając się do odpowiedniego dla siebie Urzędu Gminy lub Miasta, ale wygodniejsza jest zdecydowania metoda internetowa).

Do rejestracji posłużą nam strony i serwisy rządowe, w pierwszej kolejności firma.gov.pl, na której możemy złożyć odpowiedni wniosek. Jeśli nie dysponujemy podpisem elektronicznym z certyfikatem kwalifikowanym, powinniśmy w tym celu wejść na epuap.gov.pl, a następnie zarejestrować się na ceidg.gov.pl.

 

Wniosek i rejestracja CEIDG

CEIDG to inaczej Centralna Ewidencja i Informacja Działalności Gospodarczej. Rejestracja tam jest wolna od opłat i przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o jej wpis. Zaświadczeniem o wpisie do Centralnej Ewidencji jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG składa się oświadczenie o braku orzeczonych – wobec osoby, której wpis dotyczy – zakazów, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Z własnym podpisem elektronicznym i pozytywnie zweryfikowanym wnioskiem do Ministerstwa Gospodarki, załatwione mamy jednocześnie wpisy do rejestrów Urzędu Statystycznego, Skarbowego oraz ZUS (ale do ZUS-u musimy jeszcze w terminie 7 dni od złożenia wniosku CEIDG zgłosić wybór formy ubezpieczenia i przedłożyć ZUS ZUA/ZZA). Jeśli ktoś jednak nie chce ubiegać się o e-podpis, przez internet może także złożyć wniosek anonimowy, ale wówczas wymagana jest już nasza wizyta w najbliższym Urzędzie Miasta lub Gminy. Wszystkie szczegóły z tym związane znajdziesz na wyżej wspomnianej stronie firma.gov.pl.

 

Ulga na start

Tak zwana ulga na start przewidziana jest dla tych przedsiębiorców, którzy po raz pierwszy prowadzą działalność gospodarczą lub rozpoczynają ją po raz kolejny po 5 latach od zawieszenia lub zamknięcia poprzedniej działalności. Ulga zwalnia z płacenia składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe i wypadkowe), Fundusz Pracy oraz Fundusz Solidarnościowy. Ulga na start nie dotyczy natomiast ubezpieczenia zdrowotnego. To oznacza, że jedyną opłatę, jaką w jej trakcie wysyłasz do ZUS, jest właśnie składka na ubezpieczenie zdrowotne. Jej wysokość najlepiej wcześniej sprawdzić na stronach ZUSu, ale w 2020 roku, przy najniższej podstawie, wynosiła 362,34 zł miesięcznie.

 

Działalność gospodarcza a ZUS

Jako przedsiębiorca musisz rozliczać i opłacać obowiązkowo składki ZUS na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe i wypadkowe), ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy (FP) i Fundusz Solidarnościowy (FS). Ubezpieczanie chorobowe jest dobrowolne. Jeśli nie masz prawa do ulg, opłacasz składki ZUS na ubezpieczenia społeczne od podstawy nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Minimalna podstawa, od której liczy się składki w 2020 r., wynosi 3136,20 zł, czyli: suma składek z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym wynosi 1431,48 zł.

 

Dofinansowanie na rozpoczęcie działalności

Jeżeli podjąłeś już decyzję o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej, warto zapoznać się z Funduszami Europejskimi. Ich celem jest rozwijanie, wzmacnianie i wzrost konkurencji gospodarek państw Unii Europejskiej. Można dzięki nim otrzymać dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej i rozwój swojego e-biznesu.

Coraz większą popularnością cieszą się programy realizujące strategię Polskiego Funduszu Rozwoju. Programy PFR mają na celu wsparcie innowacyjnych pomysłów na biznes, więc zainteresują głównie założycieli e-sklepów, które można określić mianem innowacyjnych. O innych pomysłach na dotacje i finansowanie działalności gospodarczej piszemy tutaj.

 

Jak napisać biznesplan dla sklepu internetowego?

Jeśli nie masz doświadczenia w pisaniu biznesplanów, nie martw się – nie jesteś wcale od razu skazany na porażkę. W internecie można podejrzeć sporo takich przykładowych dokumentów, w tym także pisanych z myślą o sklepach internetowych, więc jego tworzenia może się spokojnie podjąć każdy przyszły właściciel e-biznesu.

W pierwszej kolejności musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki cel stawiasz przed swoim sklepem? Co chcesz osiągnąć w pierwszym roku funkcjonowania: planujesz utrzymać się na rynku, wypracować wskaźniki zyskowności na poziomie co najmniej realistycznej prognozy? Jakie przychody ze sprzedaży zamierzasz osiągać w kolejnych latach?

Opracuj prognozy dla swojego sklepu w trzech wariantach: optymistycznym, realistycznym i pesymistycznym. Rozpisz też plan awaryjny, w którym w przypadku nieosiągnięcia wartości wskaźników na poziomie co najmniej 50% zapisanych w wariancie realistycznym, będziesz mógł wyjść na prostą, a twój e-biznes nie straci na wiarygodności.

Dalej – przygotuj analizę SWOT. Jakie są mocne, a jakie słabe strony planowanego biznesu? Jeśli masz doświadczenie w branży, chcesz sprzedawać wyjątkowe produkty – koniecznie wymień wszystkie swoje zalety. Jeżeli widzisz też konkretne szanse powodzenia swojego produktu/sklepu na rynku, nie zapomnij także o nich.

 

Możesz oprzeć się na poniższym, ogólnikowym i przykładowym spisie treści:

  • Charakterystyka twojej firmy i omówienie projektu
  • Twoje cele – na pierwszy rok i kolejne lata działalności
  • Plan działalności operacyjnej: jak będzie funkcjonował twój biznes, skąd weźmiesz zaopatrzenie itp.
  • Prognozy: realistyczne, optymistyczne i pesymistyczne
  • Plan awaryjny
  • Analiza SWOT

 

Otwieram sklep internetowy – ile to kosztuje?

Jeśli skorzystasz z promocji, które prowadzimy często na stronie Shoper.pl, oprogramowanie sklepu internetowego możesz mieć już za 25 zł miesięcznie. Czyli 300 zł rocznie.

 

Żeby jednak zacząć profesjonalnie sprzedawać, potrzebujesz jeszcze kilku rzeczy.

  • Domeny – czyli adresu sklepu, pod którym będzie on działał. Zakładając sklep Shoper, możesz ją mieć za 1zł.
  • Regulaminu sklepu – bo każdy sklep internetowy musi regulamin posiadać. Usługa przygotowania i aktualizacji regulaminu dla sklepu kosztuje 179 zł/rok.
  • Certyfikatu SSL – czyli zabezpieczenia strony twojego sklepu. SSL dba o bezpieczeństwo danych i kupujących, a oni z kolei sprawdzają po wejściu na stronę, czy ta jest zabezpieczona certyfikatem. 89 zł/rok.

 

Zakładając własną firmę możesz wybrać, czy chcesz płacić podatek raz w miesiącu, czy może raz na kwartał. Prawo do tej drugiej opcji mają jednak tylko ci, którzy rozpoczynają swoją pierwszą działalność gospodarczą (nie mogli mieć działalności w ciągu ostatnich dwóch lat) oraz tzw. mali podatnicy (podatnicy spełniający warunek niskiego obrotu). Co miesiąc natomiast musisz opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (płacony procentowo od przychodów), zmieni się też twój podatek od nieruchomości, w której zaczniesz prowadzić swój biznes (jeżeli będziesz to robić w swoim mieszkaniu, stawka podatku wzrośnie).

 

Przetestuj sklep internetowy
Shoper przez 14 dni za darmo

Podając maila akceptujesz Regulamin i Politykę Prywatności

Załatw niezbędne formalności
Księgowość, znak towarowy i RODO

Prowadzenie sklepu internetowego, a tym samym firmy, wiąże się z księgowością. Można ją prowadzić samodzielnie albo skorzystać z biura rachunkowego. Wybierając sklep internetowy Shoper możesz liczyć na dodatek w postaci programu do faktur w pełni zintegrowanym ze sklepem.

 

Każdy sklep musi też zadbać o bezpieczeństwo danych kupujących. Po 25 maja 2018 roku zniknął obowiązek rejestrowania zbiorów danych i nie ma już przymusu zgłaszania rejestru do GIODO, ale trzeba prowadzić rejestr czynności przetwarzania danych osobowych.

 

Innymi słowy – potrzebna ci dokumentacja, prowadzona w formie pisemnej lub elektronicznej, zawierająca informacje o tym, jakie dane i w jakim celu są u ciebie przetwarzane.
W rejestrze mogą być uwzględnione obecnie już prowadzone w sklepie dokumentacje nt. polityki bezpieczeństwa czy instrukcji zarządzania systemem, ale przede wszystkim taki rejestr musi zawierać:

  • informacje o przekazywaniu danych osobowych do państwa trzeciego (poza UE/EOG),
  • planowane terminy usunięcia poszczególnych kategorii danych (jeśli to możliwe),
  • ogólny opis techniczny i organizacyjny środków bezpieczeństwa.

W tym celu na platformie sklepów internetowych Shoper przygotowaliśmy dedykowane RODO aplikacje (Shoper Regulaminy, a także RODO Standard i RODO Premium), zapewniające wsparcie w zakresie unijnego rozporządzenia. Korzystając z nich nie trzeba było się martwić m.in. o wzór regulaminu sklepu, rejestru czynności przetwarzania danych czy wzór polityki prywatności, które od 25 maja 2018 roku na stronie każdego sklepu są niezbędne.

 

Zadbaj o znak towarowy twojego sklepu internetowego

Jeśli zamierzasz prowadzić profesjonalną sprzedaż online, twój sklep poza atrakcyjną ofertą produktową powinien posiadać też przyciągające uwagę logo, czyli znak towarowy. A ten warto zgłosić i zastrzec w odpowiednim miejscu.

Zgodnie z definicją Urzędu Patentowego: znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny (w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy), jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia w obrocie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.

Na tego rodzaju znaki towarowe udzielane są przez UP prawa ochronne, a przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się również prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze kraju. Najpierw na 10 lat od daty zgłoszenia, potem takie prawo można przedłużyć. Wszystkie informacje i odpowiednie wnioski znajdziesz stronie polskiego Urzędu Patentowego.

 

Polityka prywatności i regulaminy

Decydując się na prowadzenie działalności handlowej w internecie musimy także wiedzieć, że zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku, każdy właściciel e-sklepu jest zobligowany do zamieszczenia na stronie sklepu regulaminu świadczenia usług kupującym. Sam „regulamin sklepu internetowego” nie jest co prawda wymagany literą prawa, ale już Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, w art. 8. zakłada, że sklep internetowy musi posiadać „regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną”. Żeby już na wstępie rozwiać wątpliwości: „regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną” to nie to samo, co „regulamin sklepu internetowego”, ale najczęściej jeden w drugim się zawiera.

 

Co powinno znaleźć się w dobrym regulaminie sklepu?

  • Rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną.
  • Warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym: wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca; zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym.
  • Warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
    tryb postępowania reklamacyjnego.

 

Pomoc w przygotowaniu takiego dokumentu świadczą współpracujący z platformą Shoper prawnicy. Zamiast więc przekopywać internet pod kątem porad i gotowych wzorów pism, lepiej od razu skorzystać z pakietu pomocy prawnej i wyposażyć swój sklep w przejrzysty i nie wzbudzający żadnych wątpliwości regulamin. Korzystanie z pomocy prawnej specjalistów przy wyborze regulaminu sklepu internetowego jest tym bardziej zasadne, że od 2018 roku prowadzenie e-biznesu wiąże się z większą odpowiedzialnością w kwestii danych osobowych.

 

Przetestuj sklep internetowy
Shoper przez 14 dni za darmo

Podając maila akceptujesz Regulamin i Politykę Prywatności